Hallå!

Nybliven ägare av ett 70-tals hus här som stött på ett lite större projekt än jag väntade mig i en liten tillbyggnad på garaget.

I förlängning en av vårt garage och förråd har vi en tillbyggnad som för tidigare ägare fungerat som tonårsrum/gästhus.
När vi köpte huset noterade vi fuktfläckar i taket och att en del panel var helt murken samt att det luktade illa i utrymmet. Så när vi nu fått tillträde började jag riva lite i väggen på insidan av den dåliga panelen för att se hur illa det var och det växte ganska snabbt till att jag rev ut hela innanmätet. Det har varit helt fullt med möss här inne. Har skottat ut skit och körsbärskärnor.

Tillbyggnaden sitter ihop med en sån klassisk 70-tals garagelänga med förråd och den tillkom i slutet av 70-talet.
Mellan huset och garagelängan finns ett skärmtak av korrugerad plast som möts ovanför en hängränna.
Den här undermåliga takavattningen gör att det stundtals rinner ned vatten bakvägen ner på fasaden i hörnet mellan förråd och gästhus. Ska riva bort det gamla plasttaket också vad det lider. Vi ska också bestämma oss för om vi vill ha ett tak här eller om det mest är till problem.

Skadat trägolv och väggpanel med växande mögel och skräp som indikerar tidigare närvaro av gnagare i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis börjat riva, utanför dörren ser man att marknivå är i höjd med tröskeln.

Renoveringsprojekt med synlig mögelskada, murken träpanel, öppen elektrisk dosa och rivet isoleringsmaterial.
Skapa konto

Gipsskivan här är ytskikt i vårt angränsade förråd

Uppriven inredning i en tillbyggnad med synlig träregelstomme, isoleringsmaterial och rivet golv och tak i förfall.
Skapa konto

Rivit ned innertaket som var precis fullt med musbon

Inuti takkonstruktion med mögelskador och vit påväxt på gamla träbjälkar, synliga reglar och isoleringsrester.
Skapa konto

Mögel på råsponten.

Renoveringsrum med öppen väggisolering och skador från möss och fukt, samt golv och en fönsterutsikt.
Skapa konto

musbon i vägg

Renoveringsprojekt med synlig skada på isolering, rörledningar och träkonstruktion i ett hus från 70-talet.
Skapa konto

stående vatten på plasten under isoleringen

Renoveringsprojekt med synliga skador på isolering, mössavföring och fukt på inre struktur av tillbyggnad.
Skapa konto

Till vänster är det grå lättbetong. i hörnet är det någon vit påväxt sen blir det svart lättbetong. Är det mögel som färgat lättbetongen svart? sockeln mot gamla förrådet är av lecasten som strukits med asfalt eller tjära, tycker det ser annorlunda ut.

Renoveringsprojekt där en tillbyggnad rivits invändigt exponerar isolering, reglar och takbjälkar.
Skapa konto

Skador från fukt och mögel vid foten av trävägg, murkna reglar och syll, samt mössskräp på betonggolv i renoveringsprojekt.
Skapa konto

här ser man mötet mellan sockeln av leca mot förrådet och lättbetongen i tillbyggnaden.

Rivet innertak och vägg i ett renoveringsprojekt visar fuktskador och svarta mögeltillväxter på betong och träreglar.
Skapa konto

väggen med isolering kvar är mot förrådet.

Jag blir inte riktigt klok över hur jag ska göra med det här utrymmet. till att börja med vill jag få ordning på det så det är torrt och att lukten försvinner. sen i framtiden nån gång kanske det åter blir aktuellt att isolera det igen.

1. Kommer byta panelen runt om, och i samband med det riva bort asfaboarden som jag tror håller en massa lukt. då får jag väl också byta syll och reglar där det är dåligt. Sen på med vindduk och musband spikläkt? och lockpanel.

2. Plattan ligger lägre än marknivå ute på dörrsidan och kortsida. En idé kan ju va att fylla och gjuta på för att få upp golvnivån lite, men tappar ju då samtidigt takhöjd. någon som har något tips här? Jag tror inte att lättbetongblocken håller tätt mot vatten utifrån.

3. mögel i råsponten. taket består av korrugerad plåt som är lagd direkt på gamla takpappen sen råspont. taket lutar väldigt svagt. skulle väl helst slippa riva hela taket men vad skulle ni gjort i mitt ställe? Det här gränsar direkt mot grannen så vill göra så lite förändringar som möjligt på utformningen.

Tacksam för alla tips!

Vi kommer att renovera i princip hela huset men börjar väl där det verkar vara värst för tillfället.

// M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.