Hallå!
Nybliven ägare av ett 70-tals hus här som stött på ett lite större projekt än jag väntade mig i en liten tillbyggnad på garaget.
I förlängning en av vårt garage och förråd har vi en tillbyggnad som för tidigare ägare fungerat som tonårsrum/gästhus.
När vi köpte huset noterade vi fuktfläckar i taket och att en del panel var helt murken samt att det luktade illa i utrymmet. Så när vi nu fått tillträde började jag riva lite i väggen på insidan av den dåliga panelen för att se hur illa det var och det växte ganska snabbt till att jag rev ut hela innanmätet. Det har varit helt fullt med möss här inne. Har skottat ut skit och körsbärskärnor.
Tillbyggnaden sitter ihop med en sån klassisk 70-tals garagelänga med förråd och den tillkom i slutet av 70-talet.
Mellan huset och garagelängan finns ett skärmtak av korrugerad plast som möts ovanför en hängränna.
Den här undermåliga takavattningen gör att det stundtals rinner ned vatten bakvägen ner på fasaden i hörnet mellan förråd och gästhus. Ska riva bort det gamla plasttaket också vad det lider. Vi ska också bestämma oss för om vi vill ha ett tak här eller om det mest är till problem.
Precis börjat riva, utanför dörren ser man att marknivå är i höjd med tröskeln.
Gipsskivan här är ytskikt i vårt angränsade förråd
Rivit ned innertaket som var precis fullt med musbon
Mögel på råsponten.
musbon i vägg
stående vatten på plasten under isoleringen
Till vänster är det grå lättbetong. i hörnet är det någon vit påväxt sen blir det svart lättbetong. Är det mögel som färgat lättbetongen svart? sockeln mot gamla förrådet är av lecasten som strukits med asfalt eller tjära, tycker det ser annorlunda ut.
här ser man mötet mellan sockeln av leca mot förrådet och lättbetongen i tillbyggnaden.
väggen med isolering kvar är mot förrådet.
Jag blir inte riktigt klok över hur jag ska göra med det här utrymmet. till att börja med vill jag få ordning på det så det är torrt och att lukten försvinner. sen i framtiden nån gång kanske det åter blir aktuellt att isolera det igen.
1. Kommer byta panelen runt om, och i samband med det riva bort asfaboarden som jag tror håller en massa lukt. då får jag väl också byta syll och reglar där det är dåligt. Sen på med vindduk och musband spikläkt? och lockpanel.
2. Plattan ligger lägre än marknivå ute på dörrsidan och kortsida. En idé kan ju va att fylla och gjuta på för att få upp golvnivån lite, men tappar ju då samtidigt takhöjd. någon som har något tips här? Jag tror inte att lättbetongblocken håller tätt mot vatten utifrån.
3. mögel i råsponten. taket består av korrugerad plåt som är lagd direkt på gamla takpappen sen råspont. taket lutar väldigt svagt. skulle väl helst slippa riva hela taket men vad skulle ni gjort i mitt ställe? Det här gränsar direkt mot grannen så vill göra så lite förändringar som möjligt på utformningen.
Tacksam för alla tips!
Vi kommer att renovera i princip hela huset men börjar väl där det verkar vara värst för tillfället.
// M
Nybliven ägare av ett 70-tals hus här som stött på ett lite större projekt än jag väntade mig i en liten tillbyggnad på garaget.
I förlängning en av vårt garage och förråd har vi en tillbyggnad som för tidigare ägare fungerat som tonårsrum/gästhus.
När vi köpte huset noterade vi fuktfläckar i taket och att en del panel var helt murken samt att det luktade illa i utrymmet. Så när vi nu fått tillträde började jag riva lite i väggen på insidan av den dåliga panelen för att se hur illa det var och det växte ganska snabbt till att jag rev ut hela innanmätet. Det har varit helt fullt med möss här inne. Har skottat ut skit och körsbärskärnor.
Tillbyggnaden sitter ihop med en sån klassisk 70-tals garagelänga med förråd och den tillkom i slutet av 70-talet.
Mellan huset och garagelängan finns ett skärmtak av korrugerad plast som möts ovanför en hängränna.
Den här undermåliga takavattningen gör att det stundtals rinner ned vatten bakvägen ner på fasaden i hörnet mellan förråd och gästhus. Ska riva bort det gamla plasttaket också vad det lider. Vi ska också bestämma oss för om vi vill ha ett tak här eller om det mest är till problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis börjat riva, utanför dörren ser man att marknivå är i höjd med tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsskivan här är ytskikt i vårt angränsade förråd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivit ned innertaket som var precis fullt med musbon
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel på råsponten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
musbon i vägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stående vatten på plasten under isoleringen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till vänster är det grå lättbetong. i hörnet är det någon vit påväxt sen blir det svart lättbetong. Är det mögel som färgat lättbetongen svart? sockeln mot gamla förrådet är av lecasten som strukits med asfalt eller tjära, tycker det ser annorlunda ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här ser man mötet mellan sockeln av leca mot förrådet och lättbetongen i tillbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
väggen med isolering kvar är mot förrådet.
Jag blir inte riktigt klok över hur jag ska göra med det här utrymmet. till att börja med vill jag få ordning på det så det är torrt och att lukten försvinner. sen i framtiden nån gång kanske det åter blir aktuellt att isolera det igen.
1. Kommer byta panelen runt om, och i samband med det riva bort asfaboarden som jag tror håller en massa lukt. då får jag väl också byta syll och reglar där det är dåligt. Sen på med vindduk och musband spikläkt? och lockpanel.
2. Plattan ligger lägre än marknivå ute på dörrsidan och kortsida. En idé kan ju va att fylla och gjuta på för att få upp golvnivån lite, men tappar ju då samtidigt takhöjd. någon som har något tips här? Jag tror inte att lättbetongblocken håller tätt mot vatten utifrån.
3. mögel i råsponten. taket består av korrugerad plåt som är lagd direkt på gamla takpappen sen råspont. taket lutar väldigt svagt. skulle väl helst slippa riva hela taket men vad skulle ni gjort i mitt ställe? Det här gränsar direkt mot grannen så vill göra så lite förändringar som möjligt på utformningen.
Tacksam för alla tips!
Vi kommer att renovera i princip hela huset men börjar väl där det verkar vara värst för tillfället.
// M
Klicka här för att svara