Otsef skrev:
Metabon är nog helt okej. Skippa laser på billigare sågar, de är för oprecisa. Kör den större, det skiljer ändå inte så mycket i pris, köp till en bra klinga så du får fina snitt om du kapar lister.
Visst är det bra om man kan såga större saker men det är nästan mer viktigt att enheten ska vara mobil, kan man ändå såga upp emot 100 mm tjocka plankor(antar att man då sågar från båda hållen) så tror jag inte det kommer bli något problem för mig.

Jag har en Bosch och är skitnöjd med den. Lasern och belysningen är dock kass på den. Jag satsar mer på bra allmänbelysning. Viktigt för mig är distinkta lägen på vinklar. Jag har lyckats att ställa in vinklar ordentligt så det passar. Sen ska man ha olika trissor för olika jobb, finkapning eller grov, såklart.
Nackdelen är den fumliga klämman för arbetsstycket. Spärrhandtaget har gått sönder efter 6 år så där blev det en lagning.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag har båda kgs 216m (första version sedan 2010) och bosch 8 sjl. Båda är bra sågar. KGS:en är mycket såg för pengarna, men boschen är lite bättre när det handlar om precision. Om man ska såga mycket lister och så, skulle jag välja boschen. Men om du ska bygga altan och likadant, så spelar det ingen roll vilken, om man är ute efter resultat.
8 SJL har mjukstart och är trevlig att jobba med.
Beror helt på hur du vill använda den till.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Om man kommer såga mycket lister och liknande, är det då stor skillnad på resultatet mellan Bosch och Metabo maskinerna? Självklart med en fintandad klinga då.

Finns det något att säga om kvalitén? Ex blir det lätt glapp i någon av dem? Behöver man kalibrera oftare?

Den geringbox jag har ser ut såhär :

120126.jpg

Och även om den ser ut att kunna göra ett bra jobb så är det inte helt ovanligt att snittet blir snett på något håll. Troligen viker sig klingan i kombination med att det finns lite glapp, detta gör det väldigt svårt att ens sätta ihop en så enkel sak som en ram.

Som en liten bisats vill jag bara nämna att xps systemet på dewalt är riktigt bra. Det enda jag saknar på sågen dws777 är utdragbara stöd på sidorna, till korta arbetsstycken. I övrigt mycket stabil och precis. Fasta hak i de vanligaste vinklarna är också mycket trevligt.

Den stora fördelen med att använda en kap- och gersåg när man listar är att man kan kapa enstaka millimetrar för att finjustera. Det går inte med en handgersåg.

Boschen brukar anklagas för att inte vara helt stabil i gejdrarna och jag kan hålla med, den kan flexa i sidled men med rätt handhavande och en skarp klinga har jag aldrig upplevt något problem i praktiken.

Lasern fäster jag inget värde vid alls, det går minst lika bra att sänka klingan och se var snittet hamnar. Dessutom har man då per automatik koll på så man sågar på rätt sida om ritstrecket. Använder du laser så måste du komma ihåg på vilken sida om lasern går. På Boschen sätts dessutom lasern igen med sågspån fort om man inte har utsug, hur mycket spån lasrarna klarar på andra modeller vet jag inte.

Om funderar på Boschen så satsa på GTA-3800 sågbordet. Det är stabilt och bra storlek på.

Gta 3800 kan jag verkligen också rekommendera. Väldigt stabilt. Passar bra till metabon också men du får borra upp hålen i sågen 1mm eller så. Nu står min dws777 på bordet och det funkar fint det med, känns som en mycket stabil kombo.

Om du skaffar sågbord så ta definitivt ett med rullstöd och bra längd. Förr eller senare skaffar du sågbord.

Redigerat:
Hmm låter ju inte kul att en såg för 3500 kr kan glappa en aning :(

Hur är Dewalt egentligen? De verkar inte ta upp någon utrymme bakåt? Så man kan ställa den på en bänk in till väggen i källaren? Både Bosch och Metabo verkar ha långa armar som går utanför? Vad är fördelen med dessa armar?

Har också hört att Dewalt ska vara tyst och tålig?

Hur är precisionen med Dewalt? Finns det några direkta nackdelar?

Slog till på Boschen, verkar allmänt väldigt omtyckt och ska ge lite extra precision(hoppas jag). Den medföljande 216 klingan var en T48 vilket skulle ge fina snitt enligt säljarna.

Jag försökte övertala mig till att köpa Dewalten men hittade inte alls så mycket positivt om den som om Boschen. Annars hade det varit fint att ha den uppställd på bänken i källaren hela tiden, det går ju inte med Bosch eller Metabo då de tar upp klart mer utrymme.

Dewalten klarar lite mindre sågbredd och höjd vilket också avgjorde lite då en 216 såg redan är nog begränsad i mitt tycke.

• Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Du kommer bli nöjd :thumbup:

snowjim skrev:
Hmm låter ju inte kul att en såg för 3500 kr kan glappa en aning :(

Hur är Dewalt egentligen? De verkar inte ta upp någon utrymme bakåt? Så man kan ställa den på en bänk in till väggen i källaren? Både Bosch och Metabo verkar ha långa armar som går utanför? Vad är fördelen med dessa armar?

Har också hört att Dewalt ska vara tyst och tålig?

Hur är precisionen med Dewalt? Finns det några direkta nackdelar?
Japp dewalten kan stå närmare en vägg. Här när jag lade lite parkett idag. Sågen levereras med en 24T klinga. Jag har satt i en bosch 48T här, men hade säkert gått med 24T till parketten också.
Du kommer säkert bli helnöjd med ditt köp med!

En Dewalt såg med förändrad Bosch-klinga på ett sågbord nära en vägg i ett rum med parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Sliter hårt på klingan att såga parkett, går nästan fortare med sticksåg

Har lagt massor med parkett med sticksåg. Det är mycket enklare och mer bekvämt med kapsåg på bord. Använder sticksåg till kapning på längden och små urtag dock såklart.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Jag var idag uppe och kollade flera olika märken på Kap & Gersågar. Det jag reagerade på på en av modellerna var att dom rören som man drar sågen fram och tillbaka på satt i nederkant på ett märke. Dessutom så åkte dom in i själva sågbordet. Verkade väldigt utsatt för smuts.
Tyvärr kommer jag inte ihåg märket på denna, men det kan ju vara en sak att tänka på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.