O
Jag en gammal koppling i rörsystemet som jag försöker förstå vad har för funktion. Det ser ut så här:

Gammalt rörkopplingssystem på vägg numrerat för diskussion om dess funktioner, inkluderar returledning, inlopp och övertrycksventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplex rörsystemskonfiguration med etiketterade komponenter, inklusive radiatorreturledning och tappvatteninlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet att:
1. Utlopp till returledningen för radiatorerna
3. Inlopp från tappvatten
7. Övertrycksventil, det som går till höger är inte ett rör utan en målad slang som hänger ned i en brunn

Jag gissar att:
5. Avluftning?
6. En plugg?

Jag har ingen aning om vad 4, 8 och 9 är för något eller vad det har för funktion.

Jag kan tyvärr inte se vart 2 leder någonstans.

Att man kan vrida på kranen vid 9 för att fyllla på radiatorslingan bakvägen via returledningen har jag listat ut. Så den delen av kopplingen tror jag att jag vet vad den gör. Frågan är vad resten är till för. Några teorier?

2 leder till, eller har gjort det, en varmvattenberedare.
8, 7 och 6 är standardkoppel för att mata en varmvattenberedare med vatten där 8 är backventil, 7 är säkerhets/övertrycksventil och 6 är en vacuumventil för att släppa in luft så att varmvattenberedaren inte sugs ihop till ett russin när temperaturen sjunker.
Om 1 leder in i värmesystemet så är kranen till vänster om 9 för att fylla vatten i detsamma, och 9 en backventil för att hindra vatten från värmesystemet att gå baklänges in i dricksvattnet.
5 är en avtappningsventil, 4 en vanlig T-koppling med en anslutning pluggad.

• Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
tommib
Varför skulle man behöva vacuumventilen? Vid normalt tryck på inkommande vatten så är VVB trycksatt till samma, så en minskning av volymen pga avkylning kommer bara göra att lite mer vatten dras in. Är den till för bortfall av vattentryck?

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Det är för fallet att man stänger ventilen på KV sidan när beredaren är varm och man då om den svalnar kan få undertryck pga volymminskningen. Gäller bara för beredare av förrådstyp där VV är lagrat direkt i behållaren som inte är lika väl dimensionerad för undertryck. Och speciellt kopparfodrade av stålplåt kan vara utsatta om de börjar skiljas åt invändigt mellan materialen.

Annars tror jag Fotografen gått igenom det mesta på bilden.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Så... bortfall av tryck (oavsett hur långt uppströms "problemet" är).

Det känns som en funktion som borde sitta direkt i beredaren och inte vara beroende av externa komponenter. Å andra sidan gäller samma för övertrycksventilen.

O
Tack allihop!

Det här blev ju ett lite roligt sammanträffande. Saker bara faller på plats! =)

Av en händelse så har jag varit på kallvinden och rotat medan ni svarade. En sak jag gjorde var att riva undan gamla mattor som låg på golvet. Under dem hittade jag anteckningar på golvplankorna: "Här varit varmvattenberedare" samt två anteckningar om proppade kall- och varmvattenrör. Det skulle även förklara varför det är för många rör från källaren till vinden, dvs: fler än jag tycker det borde vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.