Håller på med en omfattande renovering av hela min lägenhet. Nu har första delfakturan kommit och jag begriper mig verkligen inte på den. Som bilden visar så gäller den rivning av ett badrum 3kvm, ett hallgolv 6,5 kvm samt uppregling av två tak (endast reglar).
Som jag ser det är arbetskostnaden 36050:- + 9012:- (moms) = 45062:- Rot på det= 22531:-
Har svårt att tro att dom skulle räkna fel så grovt så är det någon som kan förklara fakturan för mig? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har inte fått ROT avdrag för den översta raden

Alltså 12.250:-, med moms 15.312,5:-
Sen den undre raden 23.800:-, med moms 29750:- och efter ROT 14.875:-

15312,5:- + 14.875:- = 30.187,5:- öresavrundningen ger 30.188:-

Sen vet jag inte varför du inte har fått ROT på den delen.

Ah tack för snabbt svar, känner mig dum som inte räknade beloppen var för sig. Får fråga firman vad den övre raden egentligen innefattar. Möjligt att det skulle vara restid men 35h låter mycket.

Konan skrev:
Ah tack för snabbt svar, känner mig dum som inte räknade beloppen var för sig. Får fråga firman vad den övre raden egentligen innefattar. Möjligt att det skulle vara restid men 35h låter mycket.
Om man har restid som är 50% av arbetstiden så har du nog valt fel firma för att utföra arbetet. Och med fel firma menar jag att firman ligger kiruna eller liknande. :D

Enligt Konsumenttjänstlagen är hantverkaren skyldig att lämna en detaljerad och begriplig faktura.

kan det vara så att du inte har mer ROT att nyttja?

nino skrev:
kan det vara så att du inte har mer ROT att nyttja?
Men sånt kan väl inte firman veta?

Dom har nog missuppfattat ROT-avdraget, avdrag medges INTE för enbart rivning, men om det är del av en renovering är det ok.

Om dom har tagit ut ett utdrag från SKV så står det väl hur mycket man nyttjat under år och vad som är kvar

nino skrev:
Om dom har tagit ut ett utdrag från SKV så står det väl hur mycket man nyttjat under år och vad som är kvar
Kanske det, men det är väl ändå inte hantverkarens jobb att hålla reda på hur mycket ROT kunden har tillgodo?

Utdrag från SKV får bara den som ska få rotavdraget (kunden) och det skickas med post till den adr där h*n är folkbokförd. SKV får inte lämna uppgiften till "hantverkaren" utan han måste få det via sin kund.

konan har du fått nån klarhet i fakturan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.