L lat skrev:
Jag förstår mig inte på AndersM, i ena ögonblicket så är han libertarian i andra ögonblicket vill han begränsa äganderätten fullständigt utifrån ett "storebror" perspektiv där han/någon bestämmer vad som är snyggt/fult.
Jag är inte libertarian, de är ju galna, de vill ha helt fri marknad utan någon som helst kontroll och då pratar jag om alla marknader. Inte bara bygg. Jag är liberalkonservativ. Typ gamla M innan de gick vänster

edit. När det gäller detaljplan, bnygglov och skyddande av kultur verkar dock blocken lika värdelösa

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Typ gamla M innan de gick vänster
Om man anser att M gått vänsterut så kan man ju ändra vad man då tycker är "höger"?

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
L lat skrev:
Om man anser att M gått vänsterut så kan man ju ändra vad man då tycker är "höger"?
Nya M ville inte slopa värnskatten utan det gjorde S. Det är inte högerpolitik.

C
makhno_ makhno_ skrev:
Skämt åsido är det ju så att remissinstanserna och sakkunnigas utlåtanden alltid innehåller kritik.
Visst ligger det något i det, även om det faktiskt förekommer positiv, och inte minst konstruktiv kritik i samråden.

Problemet är att man ofta helt ignorerar kritiken utan att väga den mot något annat.
Om jag t.ex. föreslår att vi skall bygga ett grönt hus i ett område där alla andra hus är gula.
Sen kommer det i samrådet in 30 synpunkter som på ett sakligt sätt motiverar varför det nya huset också bör vara gult.
Så kan kommunen i sitt förslag till beslut skriva:
"X Y Z framför synpunkter på husets färgsättning.
...
Sammantaget anser kommunen att den gröna färgen utgör ett spännande inslag i området och harmoniserar väl med omgivande byggnader".

Det vill säga rena rama mäklarflosklerna som helt saknar sakligt stöd.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Finns inte sådana
Om man bara kan tänka sig tegelpannor som takbeklädnad så stämmer det nog, men om man accepterar annan takbeklädnad av olika sort som har funnits länge så finns det solpaneler i samma stil.

P pmd skrev:
Om man bara kan tänka sig tegelpannor som takbeklädnad så stämmer det nog, men om man accepterar annan takbeklädnad av olika sort som har funnits länge så finns det solpaneler i samma stil.
Koppartak? Har inte sett paneler som inte syns på koppartak.

Och koppartak är vanligt?
Inte ens på Östermalm är koppartak legio.

L lat skrev:
Och koppartak är vanligt?
Inte ens på Östermalm är koppartak legio.
Det är väldigt vanligt på flerfamiljshus på Östermalm ja.

Del av fasaden och koppartaket på ett äldre flerfamiljshus i Östermalm med karakteristiska takfönster och skorstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mindre vanligt på villor

[bild]

Mindre vanligt på villor
På det nedre takfallet kanske vanliga svarta paneler skulle kunna funka estetiskt, det över takfallet syns väl inte ens från gatan?

P
Jag har sett flera varianter, men minns tyvärr inte allihopa. Inte koppartak, tror jag. Det jag minns är ett slags "shingle"-tak (vad heter det på svenska?).

P pmd skrev:
Jag har sett flera varianter, men minns tyvärr inte allihopa. Inte koppartak, tror jag. Det jag minns är ett slags "shingle"-tak (vad heter det på svenska?).
Det heter väl Shingel tak på Svenska. Finns i alla möjliga material och varianter. Kan dock inte påminna mig att jag sett något i koppar i Stockholm. Någon som vet?

Shingeltak i koppar med skalformade plattor och en del av en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Jag var nog lite otydligt. Jag menade att jag har sett solcellstak i form av shingeltak (men bara på bild).

Jag hade tagit den utsikten alla dagar i veckan än utsikt över Solna
Då får man titta åt andra hållet det är ju utsikt 360

[bild]

Mindre vanligt på villor

Väldig vanligt var att överdriva.
Merparten har lackad grön plåt för att merparten är innerst inne snåla jävlar och tycker att koppar är för dyrt. Men en pellagon i trappuppgången andas lyx...jävla töntar.

• Haha
LaT och 1 till
  • Laddar…
Fler hyreshus borde konvertera till brf så kan folk göra som de vill
Och hur ska någon någonsin kunna flytta dit för att ta ett jobb?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.