3 477 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Första åtalen för cardsharing är här
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Två personer åtalas för att ha nyttjat avkodningsutrustning för att se på tv utan att betala, och fler åtal väntas framöver.
Du kan läsa artikeln här: Första åtalen för cardsharing är här
Du kan läsa artikeln här: Första åtalen för cardsharing är här
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 810 inlägg
Men någon har väl betalat för abonnemanget som sedan delat ut det, så de har ju inte fått det utan att betala. (Att abonnemanget avser ett hushåll är ju en annan femma)
Om man betalar för ett abo för att sälja det vidare till 1000 hushåll, är det ett solklart fall av bedrägeri.
Att dela ett abo med en kompis i utlandet eller med flera tv apparater inom samma fastighet känns mindre allvarligt och är också svårare att upptäcka.
Att dela ett abo med en kompis i utlandet eller med flera tv apparater inom samma fastighet känns mindre allvarligt och är också svårare att upptäcka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 810 inlägg
Jo det är klart, delar man med tusentals andra och tar betalt så är det mer skumrask.
Det lilla jag hört om annars handlar om att man delar mellan släkt och vänner.
Det lilla jag hört om annars handlar om att man delar mellan släkt och vänner.
Och de är svårare att upptäcka. Det här handlar om stora nätverk som tar betald.13th Marine skrev:
Artikeln skrev:
I det här fallet så är det väl gjort för att tjäna pengar, och pengarna är antagligen lätta att spåra.pelpet skrev:
Som jag ser det så är det skillnad mellan tekniken (använda ett kort för flera mottagare) och syftet (som kan vara att tjäna pengar, eller att kunna spela in ett program samtidigt som man tittar på ett annat).
Handlar det om enbart reklamfinansierade kanaler borde man stryka ett streck över alltsammans. Men det gör det så klart inte.
För övrigt är det på tok för dyrt med ett kort. Hade man haft vettiga priser hade ingen besvärat sig att hålla på med piratgrejer. (Tv licensen slipper man inte undan, även om man bara vill titta på sport-tv eller barnkanalen).
För övrigt är det på tok för dyrt med ett kort. Hade man haft vettiga priser hade ingen besvärat sig att hålla på med piratgrejer. (Tv licensen slipper man inte undan, även om man bara vill titta på sport-tv eller barnkanalen).
Menar du cardsplittern? Den funkar som du skriver, man kan titta på fotboll, spela in deckaren medan barnen tittar på barn-tv och frun på fråga doktorn. En riktig fredsmäklare.Nerre skrev:I det här fallet så är det väl gjort för att tjäna pengar, och pengarna är antagligen lätta att spåra.
Som jag ser det så är det skillnad mellan tekniken (använda ett kort för flera mottagare) och syftet (som kan vara att tjäna pengar, eller att kunna spela in ett program samtidigt som man tittar på ett annat).
Är den olaglig? Vet man försökte förbjuda den men gick det?
[video=youtube;TnlNhGERVXs]https://www.youtube.com/watch?v=TnlNhGERVXs[/video]
http://www.cardsplitter.se/shop/index.php?route=information/information&information_id=20
Redigerat av moderator:
Cardsplittern använder ju exakt samma teknik som cardsharing. Jag vet inte om den är olaglig men den är i de flesta fall avtalsbrott. Programleverantörerna vill att du köper tvillingkort.
Fast en box som har dubbla mottagare men bara en kortplats tror jag är ok, men det är alltså inte tillåtet att "bygga" en sån box själv av en dator.
Fast en box som har dubbla mottagare men bara en kortplats tror jag är ok, men det är alltså inte tillåtet att "bygga" en sån box själv av en dator.
Nej men det gör den ju inte. Man sätter köpekortet i , i mitt fall SmartWi enheten, denna fungerar sen som en sändare som sänder kortinformationen till sina slavar, tar man ut köpekortet slutar samtliga att fungera. Man clonar inte kortet. Skillnaden med en sån gentemot att spela in ett antal program är endast att det inte går att spela in från 3 olika kanaler på samma gång, förutsatt att boxen med ett kort och dubbla mottagare är tillåten.Nerre skrev:Cardsplittern använder ju exakt samma teknik som cardsharing. Jag vet inte om den är olaglig men den är i de flesta fall avtalsbrott. Programleverantörerna vill att du köper tvillingkort.
Jag har föregångaren till denna https://www.dustinhome.se/product/5...l=false&_ga=1.106200899.1354129381.1443037955 obs räckvidd 40-50m skulle tro mindre om det finns vägg emellan.
Den har för övrigt legat orörd i 7 år, för jag har som sagt var inget kort.
Redigerat av moderator: