Marike
Frustrator Frustrator skrev:
En tand som sticker ut lite böjer in sig när man sågar. Jag skränker om mina sågar i samband med att jag filar dem och tror inte jag har någon övermänsklig förmåga att få det jämt. Dvs spelrummet är större än vad man gärna tror ;)

På finsågarna är jag noggrannare och använder en riktigt skränktång.
Du har nog mer rutin på det än du vill tro, men man ska sikta på stjärnorna för att nå trädtopparna, och förstod jag rätt har ts ev tillgång till skränktång, så varför hålla på med hammare å dorn då? Men egentligen borde sågen eller bladet bytas ut om det inte fungerar, det var ju en ny såg, om än billig. Det jag haft att göra med Jem&Fix har bara varit positivt, Säkert inga problem.

Försökte skränka med don enligt filmen ovan men gav upp. De första 2 tänderna blev helt deformerade. Jag provade då med näbbtång istället och det gick bättre. Sågen tog bättre efteråt men sågade så pass snett att jag var tvungen att såga från 2 håll i 10 cm tjock björk vilket inte är smidigt.

Får nog bli att köpa ett blad som är förberett för färsk trä istället.

Några tips på lämpliga blad som är 762 mm?

Marike Marike skrev:
Du har nog mer rutin på det än du vill tro, men man ska sikta på stjärnorna för att nå trädtopparna, och förstod jag rätt har ts ev tillgång till skränktång, så varför hålla på med hammare å dorn då? Men egentligen borde sågen eller bladet bytas ut om det inte fungerar, det var ju en ny såg, om än billig. Det jag haft att göra med Jem&Fix har bara varit positivt, Säkert inga problem.
Jag hade 2 blad och båda verkar bete sig lika så är nog helt enkelt så att bladen är gjorda för torrt trä. Vet dock inte vem som använder bågsåg till snickeri. Är väl inte den bästa sågen för precision?

M Marsman80 skrev:
Försökte skränka med don enligt filmen ovan men gav upp. De första 2 tänderna blev helt deformerade. Jag provade då med näbbtång istället och det gick bättre. Sågen tog bättre efteråt men sågade så pass snett att jag var tvungen att såga från 2 håll i 10 cm tjock björk vilket inte är smidigt.

Får nog bli att köpa ett blad som är förberett för färsk trä istället.
Bacho brukar ha ok blad.
Men innan du gör det, ta bladet, lägg mellan två bitar regel (granvirke lr annat mjukt) och slå med hammaren på övre regeln, vänd gör samma. Så brukar de bli ganska samma om man dragit några för långt.

Jag brukar använda Bahcos blad. De är bra.

Annars så dräller det av bågasågblad som är tillverkade av företag som aldrig ens har tänkt tanken att de skall gå att använda. Tydligen har varenda bysmedja i Kina en avdelning som tillverkar bågasågblad för export till Europa och inköparna vill ju gärna köpa av billigaste leverantör oberoende om produkten fungerar eller inte.
Det finns tyvärr också en hel del bågar av alltför klent rör på marknaden. De orkar inte hålla spänningen i bladet och så hugger bladet och rar fast för att det är slakt.

Själv föredrar jag Purmo bågar av den sorten som skogshuggare använde före motorsågarnas tid. Tyvärr lades tillverkningen ned på 60-talet.

H heimlaga skrev:
Jag brukar använda Bahcos blad. De är bra.

Annars så dräller det av bågasågblad som är tillverkade av företag som aldrig ens har tänkt tanken att de skall gå att använda. Tydligen har varenda bysmedja i Kina en avdelning som tillverkar bågasågblad för export till Europa och inköparna vill ju gärna köpa av billigaste leverantör oberoende om produkten fungerar eller inte.
Det finns tyvärr också en hel del bågar av alltför klent rör på marknaden. De orkar inte hålla spänningen i bladet och så hugger bladet och rar fast för att det är slakt.

Själv föredrar jag Purmo bågar av den sorten som skogshuggare använde före motorsågarnas tid. Tyvärr lades tillverkningen ned på 60-talet.
Köpte ett gäng bågsågar på Biltema för ett par år sedan när vi på järnvägen skulle ut och röja lite småträd utefter banan en påsk. Fungerade faktiskt riktigt fint till detta.

Frustrator Frustrator skrev:
Bacho brukar ha ok blad.
Men innan du gör det, ta bladet, lägg mellan två bitar regel (granvirke lr annat mjukt) och slå med hammaren på övre regeln, vänd gör samma. Så brukar de bli ganska samma om man dragit några för långt.
Provade detta och kom tillbaka till ruta 1 d.v.s. att sågen nöp igen. Antar att problemet blev att skränkningen nästan försvann istället. Får bli ett nytt blad.

Hur vet man om det är sågen som inte får bladet tillräckligt spänt som är problemet och inte bladet i sig?

M Marsman80 skrev:
Flera rekommenderade Bahco.Skulle detta blad fungera bra tror ni?

[länk]
Funkar säkert, jag har köpt dessa från amazon https://www.amazon.se/gp/product/B0001IX71U/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A1VPY7IJR0WU8O&psc=1. Annan tandning men tar fint. Dock så beställde jag två blad och satte i två sågar av samma modell, men den ena sågar snett. Jag har inte testat att byta blad mellan sågarna men misstänker att det är den ena sågen som är skev.

M Marsman80 skrev:
Hur vet man om det är sågen som inte får bladet tillräckligt spänt som är problemet och inte bladet i sig?
Prova att knäppa på bladen och känn ev. skillnad mellan sågen som sågar bra och den som inte gör det. Du borde märka om bladet är hårdare spänt i den bra.

H hapazard skrev:
Funkar säkert, jag har köpt dessa från amazon [länk]. Annan tandning men tar fint. Dock så beställde jag två blad och satte i två sågar av samma modell, men den ena sågar snett. Jag har inte testat att byta blad mellan sågarna men misstänker att det är den ena sågen som är skev.
Tack för tipset. Använde du bladet från amazon i färskt trä eller torrt trä? Tandningen ser ut som de blad jag redan har så jag hoppas att det inte är samma...

På Bahco's blad fanns iaf förr en liten målad bild på en stock på färsk-trä-bladen. En liten bild på reglar på torr-trä-bladen. På pappförpackningen som bladet ligger i vid köp. Kan också rekommendera Bahco bladen.

• Gilla
Marsman80
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Tack för tipset. Använde du bladet från amazon i färskt trä eller torrt trä? Tandningen ser ut som de blad jag redan har så jag hoppas att det inte är samma...
För färskt trä, bild på förpackningen som Martin1234 skriver, men biter bra på torrt med....

• Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.