11 648 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Försökte kapa ved med bågsåg men nyper
Sida 1 av 3
Jag har fått för mig att man brukar använda bågsåg för att kapa ved för att bladet är bättre anpassat för fuktigt trä men jag blev förvånad när jag provade att kapa ved med min nyinköpa bågsåg. Den nöp efter att man bara kommit några milimeter in i trät. Testade jag istället med en fogsvans så gick det mycket bättre.
Varför blir det så? Behöver mitt blad vara mer skrängt (felstavat?) för att spåret ska bli djupare för att det inte ska nypa? Hur löser jag det isf? Köpa rätt typ av blad? Försöka skränka nuvarande blad själv?
Varför blir det så? Behöver mitt blad vara mer skrängt (felstavat?) för att spåret ska bli djupare för att det inte ska nypa? Hur löser jag det isf? Köpa rätt typ av blad? Försöka skränka nuvarande blad själv?
Produkter som diskuteras: "bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Jag hade returnerat den sågen, kan inte vara rimligt att man måste köpa skränktång och skränka själv och att göra det utan tång är nog bara att be om problem. Jag har två skränktänger och har inte behövt använda dem ännu. Och bågsågen är oslagbar när det gäller att för hand fulkapa virke, vått som torrt. Det är i alla fall min erfarenhet.
Minns på 50-60 talet jag fick lära mig kapa ved. Det gick till så att man vände sågen så bladet kom uppåt, nöp fast den mellan något fast i marknivå och och i mitt fall magen, (jag var ju inte så gammal då), sedan tog man vedträet och drog det fram och tillbaks över klingan, fungerade faktiskt ganska bra, men då hade man förvisso ordentliga sågar.
Minns på 50-60 talet jag fick lära mig kapa ved. Det gick till så att man vände sågen så bladet kom uppåt, nöp fast den mellan något fast i marknivå och och i mitt fall magen, (jag var ju inte så gammal då), sedan tog man vedträet och drog det fram och tillbaks över klingan, fungerade faktiskt ganska bra, men då hade man förvisso ordentliga sågar.
Redigerat:
Det är inget problem att skränka ett bågsågsblad med en vanlig plattång eller liknande.
Det är denna såg jag har köpt.
https://www.jemfix.se/baagsaag-762-mm/3120/9053462/
Ska se om det går att få tag på ett hyveltandat blad till den.
Det finns också en möjlighet att min farbror har en skränktång men riaken är stor att den har rostat ihop vid det här laget.
https://www.jemfix.se/baagsaag-762-mm/3120/9053462/
Ska se om det går att få tag på ett hyveltandat blad till den.
Det finns också en möjlighet att min farbror har en skränktång men riaken är stor att den har rostat ihop vid det här laget.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Det där bladet du har borde fungera utmärkt.M Marsman80 skrev:
Tandningen är inte problemet. Skränkningen är problemet. Det går utmärkt att skränka med en tång och sen hamra tillbaka dem till jämt. Visst kan sågen riskera att såga lite snett om du slarvar men det är ju ved du ska såga så lite snett är försumbart.
Hur har du stöttat upp det du ska såga?
Ytterligare ett sätt att skränka
Redigerat:
Min erfarenhet är att det är väldigt lätt att få en sådan såg att hå extremt mycket bättre. Har man inte tummen på helt fel ställe klarar man av det.
Det bladet är nog egentligen tänkt för torrt trä.
Det bladet är nog egentligen tänkt för torrt trä.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Provar nog enligt filmen och ser om det blir bättre.Frustrator skrev:
Det där bladet du har borde fungera utmärkt.
Tandningen är inte problemet. Skränkningen är problemet. Det går utmärkt att skränka med en tång och sen hamra tillbaka dem till jämt. Visst kan sågen riskera att såga lite snett om du slarvar men det är ju ved du ska såga så lite snett är försumbart.
Hur har du stöttat upp det du ska såga?
Ytterligare ett sätt att skränka
[media]
Jag stöttade upp biten på en hemmagjord sågbock. Sitter ju inte jättefast men sågen nöp rejält så tror ingen stadigare fasthållning hade hjälpt.
Nä det var väl inte den bästa. Jag menar så klart att om en tand spretar mer än de andra så vill den ta mer, i princip allt på den sidan på den dm, den kommer att hugga/sätta sig. Tveklöst kan man skränka på olika sätt, skränkningen uppfanns vad jag läst av romarna,Frustrator skrev:
https://www.skogssverige.se/skog/skogshistoria/handsagens-historia .
Skränktången tror jag uppfanns i början 1900 talet men vet inte säkert, kanske är den äldre än så.
Min ser ut som de i klippet, sen har de utvecklats och finns fortfarande att köpa.
Kanske det som är problemet då? Att några tänder är skränkta mer än andra? Kolla med någon linjal.M Marsman80 skrev:
Nej, det är inte problemet. Linjal hjälper inte. Titta längs bladet så syns det tydligt.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Marike skrev:
En tand som sticker ut lite böjer in sig när man sågar. Jag skränker om mina sågar i samband med att jag filar dem och tror inte jag har någon övermänsklig förmåga att få det jämt. Dvs spelrummet är större än vad man gärna trorMarike skrev:
Nä det var väl inte den bästa. Jag menar så klart att om en tand spretar mer än de andra så vill den ta mer, i princip allt på den sidan på den dm, den kommer att hugga/sätta sig. Tveklöst kan man skränka på olika sätt, skränkningen uppfanns vad jag läst av romarna,
[länk] .
Skränktången tror jag uppfanns i början 1900 talet men vet inte säkert, kanske är den äldre än så.
Min ser ut som de i klippet, sen har de utvecklats och finns fortfarande att köpa.
[media]
På finsågarna är jag noggrannare och använder en riktigt skränktång.