Krilleman Krilleman skrev:
Ja det här är ju väldigt konstigt.
Även förtydligandet...

[bild]
Godmorgon, denna tabell/info är nog skapat av högskole ingenjör som alldrig skruvat ihop rör delar, vi som har gjort förstår inte 😂

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
Detta är väl ett typjobb man ska lämna till en erfaren rörmokare...
Vilket typjobb...att läsa planscher på Byggmax?

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Godmorgon, denna tabell/info är nog skapat av högskole ingenjör som alldrig skruvat ihop rör delar, vi som har gjort förstår inte 😂
Tror snarare den är skapad av någon som lämnat grundskolan utan godkända betyg. Det finns alltförmånga sådana. Just skaparen av denna verkar ha blivit tvungen att ängna sig åt rörmokeri för att försörja sig.

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
U User573 skrev:
Hej!

Bifogat hängde inne på röravdelningen på min lokala Byggmax-butik.

Vad jag inte får ihop är rutan längst till höger samt text under denna;
"Om din invändiga gänga är exempelvis G8 ska du skruva fast den mot med en G10 gänga"

Hur skall en 17 mm gänga få plats i en 12mm gänga?

Funderar på om de kanske har gjort en tabbe och menar tvärt om, men även detta blir ju konsigt. Då är det istället ett glapp på 5mm vilket väl gör att den inte heller går att skruva i då den är för liten?

För övrigt låter det ju helt absurt ologiskt att man skall skruva olika storlekar mot varandra för att det skall passa. Det är ju som att säga att en M12-mutter skall skruvas ihop med en M13-skruv?

Eller är det bara jag som helt misstolkar detta?

[bild]
Tabellen gäller ju 90 graders böjar med olika gänga. Jag får det till att man menar att om invändig gänga är g8 ska utvändig gänga kopplas till g10. Svårbegriplig

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
U User573 skrev:
Hej!

"Om din invändiga gänga är exempelvis G8 ska du skruva fast den mot med en G10 gänga"

Funderar på om de kanske har gjort en tabbe och menar tvärt om, men även detta blir ju konsigt. Då är det istället ett glapp på 5mm vilket väl gör att den inte heller går att skruva i då den är för liten?

För övrigt låter det ju helt absurt ologiskt att man skall skruva olika storlekar mot varandra för att det skall passa. Det är ju som att säga att en M12-mutter skall skruvas ihop med en M13-skruv?

[bild]
Den högra tabellen visar ju dimensionerna på deras reduceringar. För att kunna koppla ihop olika rördimensioner. Det är alltså gängan i vardera ända och de ska inte skruvas ihop med varandra. Känns lite otydligt uttryckt och inte färdigtänkt.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Tabellen är nog skapad av någon som totalt missförstått att en tex G10-3/8-R10 gänga är samma sak oavsett om man mäter den utvändigt eller invändigt.
Mäter man sen på tillhörande rör så kan man ju få en mängd olika mått beroende på vad man mäter.

• Gilla
teuvo tainio och 1 till
  • Laddar…
U User573 skrev:
Hej!

[bild]
Undrar om det handlar om att man bör gå upp en dimension vid installation av längre rör. Tex om man har inkommande G8 1/4" så ska man gå över till G10 3/8" för att undvika tryckfall, eller nått. Är själv ingen rörmokare.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur länge har den där suttit uppe? Känns som rubriken skulle varit "Byggmax skojar lite 1 april".

Givetvis ska det vara samma dimension på invändig och utvändig gänga för att kunna skruva ihop dem.
Det är bussningar, vilket borde stå i klartext.

• Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Allt går ut på att sälja mer lin och pasta... 😉

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
U ulf karlsson4 skrev:
Den högra tabellen visar ju dimensionerna på deras reduceringar. För att kunna koppla ihop olika rördimensioner. Det är alltså gängan i vardera ända och de ska inte skruvas ihop med varandra. Känns lite otydligt uttryckt och inte färdigtänkt.

Låter i den formuleringen som att en utvändig G10 ska skruvas in i en invändig G8.

C
F fsn skrev:
Vem skall man lämna M6 skruven till för få på en passande mutter?
Det vet väl alla att man skall ha M8-mutter till M6-skruv? 😆

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Det vet väl alla att man skall ha M8-mutter till M6-skruv? 😆
Nu blev det fel givetvis ska man ha grövre skruv än mutter det blir tightare då😉

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Problemet med sista tabell är att man använder G framför och inte mm efter!
Har man en grej hemma med någon gänga så vet man inte, (om man inte tillhör skaran av extremt skitnödiga vet mycket mer än andra typen som inte kan låta bli att visa upp det), vilken typ av gänga man står med och då man mäter man.
Och en 10 mm utvändig kräver en 8mm invändig.

• Wow
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det är ju tydliga steg mellan rörgängorna (och de minsta används nästan aldrig och de större ovanliga i villasammanhang) så det räcker att titta på kopplingen för att se vilken det är, mäta behövs inte. Finns betydligt knepigare saker inom vatteninstallation än detta.

F
R Rolf Janzén skrev:
Om du inte förstår vad tabellen anger så ska du inte syssla med rörmokeri!
Hur gick det för dig gubben, hade du ett riktigt svar att komma med eller var det bara bullshit?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.