Det kanske går att fälla in ett skåp i väggen?

pelpet skrev:
Det kanske går att fälla in ett skåp i väggen?
Jo men vill helst slippa att bryta i en gammal stenhård vägg(är mycket sten). Är runt 16cm tjock bara. Sen vet jag inte hur elen är dragen.

C
Broken arrow skrev:
Hoppas bara en router får plats i botten (den är 285mm bred ca, det går ju inte på tvären tyvärr), men bör göra det 10 " är 255mm och sen finns det lite extra på sidorna för själva skåpet är 310mm brett plåten kan inte vara tjockare än 1,5mm.
Det kan att bli trassligt att få in en router som är 285mm. Den får nog precis plats bakom rackskenorna men då måste du demontera hyllor och paneler för att kunna vinkla in routern, alternativt om skåpet har sidoluckor och skåpet sitter så att de går att öppna. Tänk också på att en trådlös router inte fungerar något vidare i ett plåtskåp om du inte kan placerara antennerna utanför.

• Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
cpalm skrev:
Det kan att bli trassligt att få in en router som är 285mm. Den får nog precis plats bakom rackskenorna men då måste du demontera hyllor och paneler för att kunna vinkla in routern, alternativt om skåpet har sidoluckor och skåpet sitter så att de går att öppna. Tänk också på att en trådlös router inte fungerar något vidare i ett plåtskåp om du inte kan placerara antennerna utanför.
Har ett plåtskåp nu från IKEA dock tunn plåt max 0.50mm. Men spelar inte så stor roll har en router/repeater utanför Skåpet.

Är en r7000 som jag ska pulla in :) ska inte fylla patch skåpet med hyllor och paneler.

C
Vet av erfarenhet då jag som sagt själv har ett 10" skåp, men säger du det så... :D
Tänk på att det bara är 215 mm mellan rackskenorna.

cpalm skrev:
Vet av erfarenhet då jag som sagt själv har ett 10" skåp, men säger du det så... :D
Tänk på att det bara är 215 mm mellan rackskenorna.
hehehe ska inte ha mer än 10 uttag i lägenheten max och finns en skena med 12 uttag.

Ska jag använda alla uttag behövs en switch (som jag inte har idag).

Att köra mer än ett dubbeluttag per rum är overkill.

Så inte troligt att jag skulle känna behovet att fylla upp den med mer paneler eller hyllor än en panel och en/två hyllor beroende på plats.

Bara det finns 185mm (eller ja snarare188mm med antenner) utrymme bakom skenorna har jag räknat ut att det finns 75mm att spela på i ett 260 mm skåp. Så skenorna får inte sitta längre in än 75mm. Men såg att det går att flytta på dom smidigt (fast om dom kommer tillräckligt ut vet jag inte dock):)

Såg att det skåpet jag titta på ska skenorna sitta 39,5mm upp i skåpet och routern är tunnare i ena ändan, runt 2/3 cm så bör gå fritt. Men lär bli bök att få in den.

Sen är det rätt långa antenner på denna räknat ungefär 20 cm uppåt (men får det inte plats så går dessa att ta bort), bygger 2 cm på bredden till ca så bara 55mm att spela på helt plötsligt men bör gå under skenorna när den väl är på plats:)

Vad brukar man säga? den ska passa eller hur var det:D

Har du någon bild på ditt skåp? kan vara kul att se hur trångt ditt skåp är :)

C
Broken arrow skrev:
Har du någon bild på ditt skåp? kan vara kul att se hur trångt ditt skåp är :)
Här kommer en bild!

I detta skåp kan man sätta skenorna nästan ända fram (eller bak) om man vill. Borde vara lika för de flesta skåp. Men om du ska ha patchpaneler måste de för kontakterna/kablarnas skull sitta några centimeter in för att det skall gå att stänga dörren.

Skåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
cpalm skrev:
Här kommer en bild!

I detta skåp kan man sätta skenorna nästan ända fram (eller bak) om man vill. Borde vara lika för de flesta skåp. Men om du ska ha patchpaneler måste de för kontakterna/kablarnas skull sitta några centimeter in för att det skall gå att stänga dörren.

[bild]
Förstår vad du menar med fullt, såg när jag tittade på dit att jag behöver plats för ström med (hade glömt av det):D ser snyggt och städat ut i alla fall.

Men ser ut på bilden att min router hade gått in rätt smidigt bakom allt, även om det är tajt.

Så ser det ut i det skåpet jag tittat på, verkar vara vändbara skenor eller liknande för dom är stansade även på baksidan.
409_DSC06339_800x600.jpg
Skapa konto

Så här ser det ut nu, därför jag behöver ett riktigt skåp :) Ja fiber switchen står bakom routern (går knappt att urskilja). Men värmen är inget problem, skurit ut ett stort hål i taket på skåpet med.
q5YUn0m.jpg
Skapa konto

Redigerat:
MBDES väggskåp är riktigt välgjorda och helsvetsade. Har själv ett 19" 6U för div. kopplingar och nätverk. Toten är smäck.

Johan Gunverth skrev:
MBDES väggskåp är riktigt välgjorda och helsvetsade. Har själv ett 19" 6U för div. kopplingar och nätverk. Toten är smäck.
Låter bra, dock så säljer dom inte till privatpersoner vad det verkar. Får funderar på detta.

C
Broken arrow skrev:
Kjell hade tyvärr inget bra skåp. Elfa hitta jag inget på, vad var du inte nöjd med på skåpet?
Missade denna fråga!
Som jag skrev så finns inte Schroffs 10"-skåp i Elfas ordinarie sortiment, men det gick alldeles utmärkt att specialbeställa vilka Schroff-prylar som helst.

Det jag tycker är lite yxigt med skåpet;

- Saknas helt ventilationshål så det blir ingen vettig luftväxling i skåpet

- Strömlisten (som är originaltillbehör till just det skåpet) kan endast monteras i skenorna (som du ser på bilden) om du inte gör någon form av specialmontering. Jag hade helst monterat strömlisten längst bak inne i skåpet.

- Genomföringarna (två knock-out-paneler upptill och två nedtill) är i största laget. Skåpet kommer med 2 st billiga borstlister som båda går åt för att täcka ett hål med halvdant resultat.

Så inga stora grejer, men jag får för mig att det är förhållandevis dyrt så då är ju förväntningarna höga ;)

Broken arrow skrev:
Låter bra, dock så säljer dom inte till privatpersoner vad det verkar. Får funderar på detta.
Det stämmer. Du får gå till en återförsäljare eller IT-konsultfirma.

Johan Gunverth skrev:
Det stämmer. Du får gå till en återförsäljare eller IT-konsultfirma.
Poblemet är att dom inte listar några återförsäljare. Så hur ska man veta vilka som säljer dom?

cpalm skrev:
Missade denna fråga!
Som jag skrev så finns inte Schroffs 10"-skåp i Elfas ordinarie sortiment, men det gick alldeles utmärkt att specialbeställa vilka Schroff-prylar som helst.

Det jag tycker är lite yxigt med skåpet;

- Saknas helt ventilationshål så det blir ingen vettig luftväxling i skåpet

- Strömlisten (som är originaltillbehör till just det skåpet) kan endast monteras i skenorna (som du ser på bilden) om du inte gör någon form av specialmontering. Jag hade helst monterat strömlisten längst bak inne i skåpet.

- Genomföringarna (två knock-out-paneler upptill och två nedtill) är i största laget. Skåpet kommer med 2 st billiga borstlister som båda går åt för att täcka ett hål med halvdant resultat.

Så inga stora grejer, men jag får för mig att det är förhållandevis dyrt så då är ju förväntningarna höga ;)
Låter inte roligt att du inte blev så nöjd med köpet.

Är inget skåp för mig då:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.