Har köpt 5g parkett att lägga som fiskbensmönster. Hade egentligen för enkelhetens skull gärna lagt vanlig 3stav men tyvärr hittade vi inget som matchar orginalparketten från 50 talet vad gäller jämnhet i färgen och avsaknad av kvistar.

Det inköpta golvet matchar fint men då börjar jag ju tyvärr leka med tanken om det är möjligt att lägga med fris som i övriga rum då jag tycker det är mycket snyggare (alternativet är ju att klicka ihop golvet i icke fiskbensmönster, men det tar ju också emot)

Så, tror ni att det går att få bra?
Har lång skena till sänksågen så kapandet är inga problem utan det kommer till att foga samman fiskbensytan med första ramen av längstgående bitar som geras i hörnen som är det svåra. Slutliga frisen läggs ett varv vinkelrätt mot väggen så där blir det förhoppngsvis bara 2 sågade skarvar.

Tänker mig att jag fräser ut en not på 5mm med handöverfräsen som klicksystemet passar i. Denna skarv måste ju då limmas.

Är rädd för 2 saker
-Att jag inte lyckas få noten på exakt rätt höjd så att det blir en märkbar skarv. Golvet är färdiglackat så jag har inte tänkt slipa det efter läggning.
-Att limmningen spricker eller blir ful eftersom jag ramar in den stora flytande fiskbensbiten med en limmad ram

Vad tror ni, kan det lyckas eller skall jag ge upp frisen?

Bifogar exempelbilder på bitarna och på klickprofilen som jag tänkt fräsa ut för.

• Parkettgolvbitar formade i vinkel, redo för läggning i fiskbensmönster, ligger på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av parkettgolv i klickprofil, sedd från sidan, med fokus på sammansättningen där bitarna kopplas samman.
    Skapa konto
Läggning pågår. Hyfsat nöjd med resultatet.

Det hade inte gått utan kexmaskinen. Önskar att jag haft en bra bordssåg dock, knepigt att få längdskapningarna raka

• Rum under golvläggning med fiskbensparkett, verktyg och material omkring. Färdigt golv syns i förgrunden, utsmyckat tapet på väggarna.
    Skapa konto
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
S
Snyggt! Ser riktigt bra ut!

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
Då var det klart. Har nog lagt runt 20h, så betydligt längre tid än om jag bara klickar ihop det.
Man ser ett par skarvar i huvudhöjd och på flera ställen känner man skarven med foten, men det kommer säkert slitas ner en del. Skall ju dessutom ha dubbelsäng och garderober och byråer utmed väggarna så golvet kommer knapp synas 😣

• Parkettgolv lagt i fiskbensmönster i ett rum med mönstrad tapet, med en radiator under ett fönster. Golvet har synliga skarvar.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
NyKarin och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.