Hej!
Vi har under 4 års tid haft ett stort segel spänt över vår altan. Seglet har i princip sutitt uppe från april/maj till september och i alla väderförhållanden. Sol och blåst har haft sin inverkan och därför börjar seglet sjunga på sista versen...
Är det någon som har några förslag på ett bra solskydd? Det måste vara enkelt att plocka ner på hösten och behöver alltså inte klara några snölaster. Altanen ligger i söderläge vilket gör att det blir väldigt varmt när solen gassar genom fönstrena. Altan är ca 1000x450 cm och fönsterpartierna är 160x200 cm samt 500x200 cm (BxH). Taket måste alltså skydds fönstren mot sol och uteplatsen mot sol och regn.
Helst vill vi inte täcka över hela altanen utan ha sol över soffgruppen till vänster på altan. En idé som vi hade var att förlänga några av stolparna till räcket och sen göra ett takbjällag och "väva" markisväv genom balkarna.
Någon med en kul idé eller länk till bild med i spiration?
Vi har under 4 års tid haft ett stort segel spänt över vår altan. Seglet har i princip sutitt uppe från april/maj till september och i alla väderförhållanden. Sol och blåst har haft sin inverkan och därför börjar seglet sjunga på sista versen...
Är det någon som har några förslag på ett bra solskydd? Det måste vara enkelt att plocka ner på hösten och behöver alltså inte klara några snölaster. Altanen ligger i söderläge vilket gör att det blir väldigt varmt när solen gassar genom fönstrena. Altan är ca 1000x450 cm och fönsterpartierna är 160x200 cm samt 500x200 cm (BxH). Taket måste alltså skydds fönstren mot sol och uteplatsen mot sol och regn.
Helst vill vi inte täcka över hela altanen utan ha sol över soffgruppen till vänster på altan. En idé som vi hade var att förlänga några av stolparna till räcket och sen göra ett takbjällag och "väva" markisväv genom balkarna.
Någon med en kul idé eller länk till bild med i spiration?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Terrassmarkis kanske
http://www.solskyddskompaniet.se/markiser/terassmarkiser.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.solskyddskompaniet.se/markiser/terassmarkiser.html
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Vad sägs om en pergola? Delar av den kan du sedan täcka med väv vid behov. Har också sett att man lägger en plexiglasskiva över en del av pergolan för att skydda mot regn. https://www.byggahus.se/bloggar/madelenes/3471-10-underbara-pergolor.html
Stolparna är på 115x115 och gjutna i marken och balkarna är 90x405
Yttermått: Kortsidan är 3650 och långsidan är 7415
Yttermått: Kortsidan är 3650 och långsidan är 7415
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inspirationsbilder: http://www.segeltak.com/inspiration.aspxToRy skrev:
Och Svenska kyrkan (skrivet av leverantören):
Här är det hydrauldrivna rullfocksystem:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OBS:
Jag är delaktig i framtagning och marknadsföring av dessa produkter,
som naturligtvis i första hand är avsedda för segelbåtar.
7x3,6 med somfy motor hamnade på ca 80 monterat och klart


