Förra året frigjorde vi rensbrunnen till vårt dagvatten. Den hade varit täckt under plattbeläggningen på parkeringen i flera årtionden. Som ni förstår var den fylld upp till utloppet med diverse mög, och detta ska snart slamsugas av en lokal firma.

Enligt sugbranchen bör man slamsuga dagvattenbrunnar två gånger per år. Det tycker jag är rejält overkill, speciellt som vår brunn klarat sig utan sugning i kanske 40 år. 😂

Jag funderar därför på ifall det inte finns någon typ av pump som klarar att suga upp lite sand, grus och annat skräp som kan ta sig ned i brunnen. Med en sådan skulle jag kunna underhållssuga en gång på hösten och en gång på våren.

Någon som kan pumpar och som har något förslag på pump som klarar jobbet jag beskriver och som inte kostar mer än en slamsugning?

Mvh
Fred

P Paxman skrev:
Förra året frigjorde vi rensbrunnen till vårt dagvatten. Den hade varit täckt under plattbeläggningen på parkeringen i flera årtionden. Som ni förstår var den fylld upp till utloppet med diverse mög, och detta ska snart slamsugas av en lokal firma.

Enligt sugbranchen bör man slamsuga dagvattenbrunnar två gånger per år. Det tycker jag är rejält overkill, speciellt som vår brunn klarat sig utan sugning i kanske 40 år. 😂

Jag funderar därför på ifall det inte finns någon typ av pump som klarar att suga upp lite sand, grus och annat skräp som kan ta sig ned i brunnen. Med en sådan skulle jag kunna underhållssuga en gång på hösten och en gång på våren.

Någon som kan pumpar och som har något förslag på pump som klarar jobbet jag beskriver och som inte kostar mer än en slamsugning?

Mvh
Fred
Är det sand /grus som kommer ner i brunnen. Så glöm att sätta ner en egen pump, sanden/gruset komer att fräsa sönder impellern snabbt. Det finns pumpr som dom har i gravar när dom gräver hål/diken på vägar och byggen, men dom är inte speciellt långlivade.

J jonaserik skrev:
Är det sand /grus som kommer ner i brunnen. Så glöm att sätta ner en egen pump, sanden/gruset komer att fräsa sönder impellern snabbt. Det finns pumpr som dom har i gravar när dom gräver hål/diken på vägar och byggen, men dom är inte speciellt långlivade.
Det är ju inga jättemängder som kommer ned, men med tiden byggs det ju på. Tanken är ju inte att pumpen ska gå hela tiden, bara användas en till två gånger per år.
T Taxture skrev:
Varför inte manuell rensning?
Det skulle absolut vara ett alternativ...men inte lika kul som en pump. Sen tror jag att det blir svårt att se sedimenten om man inte pumpar ut vattnet först, och då behöver jag både pump och kloakskopa.

Tycker ju att det borde finnas pumpar som klarar lite sand och smågrus. 🤔

Högtryckstvätt har jag. 👍 Den där känns ju som något som skulle kunna fungera. Måste se om jag kan hitta lite mer information om hur såna fungerar.

Bästa svaret

Jag avänder min 30 år gamla vattendammsugare med extra rör av 32mm PEM för att nå ner i botten.
Funkar klockrent.

D Dilato skrev:
Jag avänder min 30 år gamla vattendammsugare med extra rör av 32mm PEM för att nå ner i botten.
Funkar klockrent.
Genialiskt! Ibland undrar man hur ens hjärna fungerar...en så enkel lösning borde ju vara det första man får upp i skallen. 😃 Jag har faktiskt en gammal grov/våt-dammsugare från Jula stående på vinden, kanske undermedvetet sparad för exakt just denna uppgift! 💪

Jag älskar det här forumet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.