Hej,
Vi skissar på att bygga ut vårt hus med syfte att skapa en separat tvättstuga och en rymligare hall - och vi skulle verkligen behöva detta forums expertis.
Vi har gjort några egna skisser, men för att inte sätta någon form av ramverk för er kreativitet så sparar vi på dem tills senare.
Några förutsättningar:
- Vårt hus är maxstorlek enligt rådande områdesbestämmelser, därav är vi låsta till en attefallstillbyggnad 15m2.
- Entrédörren behöver vara riktad nedåt eller till höger i bild för fungera med tomten
- Vi tänkte i samband med detta även renovera badrummet, vilket gör att vi inte begränsade av dagens möblering av badrumsmöbler samt att vi kan byta placering av fönster i badrummet om det behövs.
Annan fakta om huset som kan vara till nytta.
1,5 plan
Byggår: 1990
Grund: Murad krypgrund
Fasad: Stående lockpanel
Tak: Betongpannor
Har säkerligen missat någon viktig information, återkom om något saknas.
Stort tack på förhand!
Fasad (skala 1:100)
Nuvarande planlösning (skala 1:100)
P.S. det står 12200 min skiss men det är jag som skrivit fel. 13,2m är rätt.
Mvh
Vi skissar på att bygga ut vårt hus med syfte att skapa en separat tvättstuga och en rymligare hall - och vi skulle verkligen behöva detta forums expertis.
Vi har gjort några egna skisser, men för att inte sätta någon form av ramverk för er kreativitet så sparar vi på dem tills senare.
Några förutsättningar:
- Vårt hus är maxstorlek enligt rådande områdesbestämmelser, därav är vi låsta till en attefallstillbyggnad 15m2.
- Entrédörren behöver vara riktad nedåt eller till höger i bild för fungera med tomten
- Vi tänkte i samband med detta även renovera badrummet, vilket gör att vi inte begränsade av dagens möblering av badrumsmöbler samt att vi kan byta placering av fönster i badrummet om det behövs.
Annan fakta om huset som kan vara till nytta.
1,5 plan
Byggår: 1990
Grund: Murad krypgrund
Fasad: Stående lockpanel
Tak: Betongpannor
Har säkerligen missat någon viktig information, återkom om något saknas.
Stort tack på förhand!
Fasad (skala 1:100)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nuvarande planlösning (skala 1:100)
P.S. det står 12200 min skiss men det är jag som skrivit fel. 13,2m är rätt.
Logga in
Skapa konto
Mvh
Redigerat:
Tyvärr kommer jag inte på något mer spännande än en enkel utbyggnad nedåt i bild, ca 2,7*5,5 m stor, indragen kanske 30-40 cm från nuvarande hörn, med tvättstuga/förråd samt kapprum. Enkelt sadeltak skulle jag tro blir bra. Er nuvarande entré känns trång, med trappan precis vid dörren, så att omvandla den till en inre hall/passage tror jag skulle underlätta vardagslivet. Badrummet får gärna ha ett litet fönster i väggen ut till vänster i bild. Tvättstugan kan ha fönster eller en dörr åt samma håll, plus fönster i väggen nedåt i bild.
Jag hade också gjort en vinkel på framsidan.
Hade dessutom gjort ett tak över entrén då detta bör falla in under skärmtak snarare än attefallsutbyggnad, dock inte helt hundra på den saken. Så lägger över den bollen till @MetteKson
Gällande tvättstuga/badrum så hade jag minskat badrummet något.
Detta för att kunna göra en separat tvättstuga som är oberoende av badrummet. Dörren till tvättstugan hade jag placerat bredvid ytterdörren.
Hade man dessutom minskat ner badrummet något så hade man fått lite mer yta på väggsnutten mellan hall och sovrum, vilket gynnar avhängningsmöjligheterna.
Eftersom en sådan lösning gjort att tvättstugans dörr varit i direkt anslutning till entrédörren så hade jag struntat i att ha en egen dörr för detta rummet, utan hellre nyttjat så mycket yta som möjligt åt inredning.
Hade dessutom gjort ett tak över entrén då detta bör falla in under skärmtak snarare än attefallsutbyggnad, dock inte helt hundra på den saken. Så lägger över den bollen till @MetteKson
Detta för att kunna göra en separat tvättstuga som är oberoende av badrummet. Dörren till tvättstugan hade jag placerat bredvid ytterdörren.
Hade man dessutom minskat ner badrummet något så hade man fått lite mer yta på väggsnutten mellan hall och sovrum, vilket gynnar avhängningsmöjligheterna.
Eftersom en sådan lösning gjort att tvättstugans dörr varit i direkt anslutning till entrédörren så hade jag struntat i att ha en egen dörr för detta rummet, utan hellre nyttjat så mycket yta som möjligt åt inredning.
Tack för ditt inlägg.1 16386 skrev:Tyvärr kommer jag inte på något mer spännande än en enkel utbyggnad nedåt i bild, ca 2,7*5,5 m stor, indragen kanske 30-40 cm från nuvarande hörn, med tvättstuga/förråd samt kapprum. Enkelt sadeltak skulle jag tro blir bra. Er nuvarande entré känns trång, med trappan precis vid dörren, så att omvandla den till en inre hall/passage tror jag skulle underlätta vardagslivet. Badrummet får gärna ha ett litet fönster i väggen ut till vänster i bild. Tvättstugan kan ha fönster eller en dörr åt samma håll, plus fönster i väggen nedåt i bild.
Det är i mångt och mycket i dessa banor våra egna skisser ser ut i nuläget. Vi trixar med möbleringen i både hall och tvättstuga, samt placering av dörrar och fönster.
Tack för ditt svar!J Jarlsgård skrev:Jag hade också gjort en vinkel på framsidan.
Det var en väldigt intressant idé som vi inte beaktat innan. Menar du ungefär som jag kladdat ihop i denna bild? Vi gillar att det blir separata dörrar till badrum respektive tvättstuga i detta upplägg. Vi ska skissa lite noggrannare på denna lösning med möblering också.
Logga in
Skapa konto
Mvh
Jag gillar symmetri så jag hade helst sätt utbyggnaden mitt på framsidan. Nytt fönster i V-rum. Entré i vänstra halvan och tvättstugan till höger vid trapp, vrum.K kockaluring skrev:
Blir lite meck med avlopp och vatten. Men kommer nog se snyggast ut.
Ja precis så menar jagK kockaluring skrev:Tack för ditt svar!
Det var en väldigt intressant idé som vi inte beaktat innan. Menar du ungefär som jag kladdat ihop i denna bild? Vi gillar att det blir separata dörrar till badrum respektive tvättstuga i detta upplägg. Vi ska skissa lite noggrannare på denna lösning med möblering också.
[bild]
Mvh
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Alternativ planlösning i sekelskifteslägenhet - förslag mottages!
Planlösningar -
Förslag - Planlösning på 107kvm
Planlösningar -
Tillbygnad ca 60 kvm, kök badrum bastu - Förslag planlösning?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Planlösning sutteränghus från 50-talet - förslag mottages!
Planlösningar -
Förslag på planlösning - bästa tips belönas!
Planlösningar