Inser att jag möjligtvis kan hitta svar i andra trådar men vill ändå höra vad ni andra tycker då jag har flera frågor.
Ska bygga bastu i utrymmet på bild.
I princip kan man säga att 3 väggar är oisolerade ytterväggar, den fjärde blir mot isolerad yttervägg utan panel och denna är tätskiktad på insidan (badrum).
Så...
Plastfolie, isolering, luftspalt och ventilation. Hur tycker ni att jag ska göra
Utrymmet är ca 6m2 men då tänkte jag att första 2 kvadraten ska bli en hall så att säga.
Ska bygga bastu i utrymmet på bild.
I princip kan man säga att 3 väggar är oisolerade ytterväggar, den fjärde blir mot isolerad yttervägg utan panel och denna är tätskiktad på insidan (badrum).
Så...
Plastfolie, isolering, luftspalt och ventilation. Hur tycker ni att jag ska göra
Utrymmet är ca 6m2 men då tänkte jag att första 2 kvadraten ska bli en hall så att säga.
Ingen?
Vill höra om det är vettigt att ha tilluften vid aggregatet bredvid dörren, och placera frånluften in till badrummet eftersom det finns mekanisk frånluft i det rummet. Det borde skapa ett bra flöde men jag har hört att till och frånluft ska tas från samma utrymme. Men då blir dom placerade väldigt nära varandra.
Vill höra om det är vettigt att ha tilluften vid aggregatet bredvid dörren, och placera frånluften in till badrummet eftersom det finns mekanisk frånluft i det rummet. Det borde skapa ett bra flöde men jag har hört att till och frånluft ska tas från samma utrymme. Men då blir dom placerade väldigt nära varandra.
Det tycker jag också vore det bästa. Men så här skriver byggbeskrivningar:
"Det är viktigt att tilluftsventilen placeras mitt under bastuaggregatet.
Tilluftsventilen ska alltid vara helt öppen. Tilluften
till bastun ska komma från samma utrymme som där dörren
till bastun finns. Avståndet mellan till- och frånluften ska vara
maximalt. Frånluftsventilen ska vara placerad diagonalt över
bastun i förhållande till tilluftsventilen. Den ska sitta högt på
väggen eller i taket och ha samma area som tilluftsventilen.
Frånluften ska ledas tillbaka till det rum som tilluften tas ifrån
och aldrig mynna ut i det fria"
Är detta heligt, varför i så fall?
Enligt boken borde jag alltså ta tilluften från den lilla "hallen" som blir och även frånluften ska ledas dit. Kanske är det enda som gäller (funkar bra) ?
Enligt boken borde jag alltså ta tilluften från den lilla "hallen" som blir och även frånluften ska ledas dit. Kanske är det enda som gäller (funkar bra) ?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Att leda fuktig frånluft från en bastu till en hall låter fel i mina öron :Simported_Anders_S skrev:Det tycker jag också vore det bästa. Men så här skriver byggbeskrivningar:
För det mesta brukar man väl ha ett duschrum i ansluting till bastun !?
Om man leder ut luften i det fria så kanske man kan sabab ventilationslösningen i huset ? I ett hus med självdrag torde detta inte vara ngt problem alls - men i andra lösningar så blir kanske övrig ventilation påverkad ?
Inluft från hall och utluft rakt ut kommer ju tex göra så att man får ett utflöde av varmluft från huset !?
Vilket ju inte är så energisnålt...
/K
Nja, alltså. Öppningen som syns på bild är en oisolerad och ouppvärmd del utan egentlig koppling till huset. Förutom att det ligger vägg i vägg då.klaskarlsson skrev:Att leda fuktig frånluft från en bastu till en hall låter fel i mina öron :S
För det mesta brukar man väl ha ett duschrum i ansluting till bastun !?
Om man leder ut luften i det fria så kanske man kan sabab ventilationslösningen i huset ? I ett hus med självdrag torde detta inte vara ngt problem alls - men i andra lösningar så blir kanske övrig ventilation påverkad ?
Inluft från hall och utluft rakt ut kommer ju tex göra så att man får ett utflöde av varmluft från huset !?
Vilket ju inte är så energisnålt...
/K
Så om jag skickar ut frånluften i det fria så påverkar jag inte husets ventilation. Kan det vara just det som är poängen med att inte göra som beskrivet, så gör det ju inget i mitt fall? Men jag tycker lite som du säger, om jag tar luften från den lilla hallen som blir och skickar tillbaks till densamma så känns det som att det skulle bli rätt fuktigt där.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Ligger det helt fritt utan ens en drr rakt in i huset så borde kanske tvärtom bastun HA en egen ventilation ?imported_Anders_S skrev:Nja, alltså. Öppningen som syns på bild är en oisolerad och ouppvärmd del utan egentlig koppling till huset. Förutom att det ligger vägg i vägg då.
Så om jag skickar ut frånluften i det fria så påverkar jag inte husets ventilation. Kan det vara just det som är poängen med att inte göra som beskrivet, så gör det ju inget i mitt fall? Men jag tycker lite som du säger, om jag tar luften från den lilla hallen som blir och skickar tillbaks till densamma så känns det som att det skulle bli rätt fuktigt där.
/K
Ja, den målade förrådsdörren som syns på bild 2 blir enda vägen in i bastun. Väggen mellan bastu och badrum är en yttervägg och kommer således att bli "dubbelisolerad" när inre bastuväggen är klar. Frågan är ju då om man ska lufta mellan dessa också och om bastufolie är lämpligt? Den ju inte vara så bra om fukten vandrar bort och möter den andra väggen...
Angående ventilationen borde det väl inte vara fel att ta både tilluft och frånluft från det fria alltså. Det är väl så man gör med fristående bastubyggen (vad annars liksom) ?
Angående ventilationen borde det väl inte vara fel att ta både tilluft och frånluft från det fria alltså. Det är väl så man gör med fristående bastubyggen (vad annars liksom) ?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Precis - bygger man en helt fristående bastu så har man ju inget annat valimported_Anders_S skrev:
En kombination torde iaf vara det sämsta - och som sagt jag skulle inte vilja ha ut fuktig bastuluft i andra rum än ett duschrum iaf !
/K
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förslag på konstruktion av lock till latrin/källare efterfrågas
Byggmaterial & Byggteknik -
Stuga konstruktionsförslag
Fritidshus -
Förslag på dimension och konstruktion
Förslag till konstruktion för bjälklag över gammal källare