14 690 läst ·
32 svar
15k läst
32 svar
Förslag på klinkerkap för hemmabruk
Har också Biltemas variant. Använt den för att kapa klinker 45*45 cm till en toalett. Kanske sammanlagt 5 kvm men rätt mycket kapningar. Visst, det är långt ifrån toppkvalitet men den fick jobbet gjort.
- Man får mäta noga när man justerar anhållet så det veklingen blir korrekt i båda ändar då det sitter lite rackligt. Går rätt snabbt med vinkelhake.
- Man måste kapa i lagom takt. Annars orkar inte maskinen med.
- Det skvätter mycket och blir mycket kakelspån/smet. Med andra ord vill man hålla till utomhus under årets hyfsat varma månader. Rätt ofta får man fylla på vatten.
- Det blir en anings flisor vid kapningarna. Men ska titta bra nära för att se det.
Tror kanske att jag bytte till en ny diamantklinga från bt en gång.
- Man får mäta noga när man justerar anhållet så det veklingen blir korrekt i båda ändar då det sitter lite rackligt. Går rätt snabbt med vinkelhake.
- Man måste kapa i lagom takt. Annars orkar inte maskinen med.
- Det skvätter mycket och blir mycket kakelspån/smet. Med andra ord vill man hålla till utomhus under årets hyfsat varma månader. Rätt ofta får man fylla på vatten.
- Det blir en anings flisor vid kapningarna. Men ska titta bra nära för att se det.
Tror kanske att jag bytte till en ny diamantklinga från bt en gång.
Lite exempel på hur det kan bli med biltemavarianten:
Både kanten upptill på den mönstrade klinkersen och det synliga snittet är gjort med bt-kapen.
Kanten upptill och till höger på den mönstrade också kapade med btkapen.
För pengarna var jag ändå rätt nöjd med den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Både kanten upptill på den mönstrade klinkersen och det synliga snittet är gjort med bt-kapen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanten upptill och till höger på den mönstrade också kapade med btkapen.
För pengarna var jag ändå rätt nöjd med den.
Det passar kanske den stilen bra men de plattor jag har lär det inte bli särskilt fint. Enligt en kompis som jobbat mycket med diamantskivor säger att om det blir mycket flisigt så är det antingen att skivan är sliten eller att man trycker för hårt.Macarus skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag tror det går med julas variant, julas klinga flisar inte, men så fort klingan blir sliten går det väldigt trögt, och då får man byta till ny klinga. Ny klinga skär i klinker som smör, sliten klinga kommer man 5mm på samma tid som 30cm med ny klinga. Plus att maskinen snart blir skrot.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantkapklinga-2000016896/FredrikR skrev:
brukar väl vara de med obruten bana, de andra slår väl lättare ur flisor
Köpte Julas egna större kakelkap bord, måste säga att det var den sämsta kvalitén jag sett på länge! Klisterlapparna trillade av redan i kartongen och det var många klisterlappar. Bordet var givetvis inte rakt så det var inte bara till att lägga plattan mot ansattsen och pricka in med skivan och sen köra. Att försöka styra plattan under tiden som man drar kapskivan var så got som omöjligt, tänk själv att du puttar en stor klump ifrån dig, man ser inte var exakt den skär men man ska justera plattan så att den skär rakt hela tiden. Flisningen blev liknande som på den min far hade taget med(mindre bords modell) kanske till och med lite sämre.
Fick även prova en mindre modell från Classe som hade något år på nacken men i gott skick, den rev ganska mycket i plattan och väldigt svårt att såga 100% rak.
Jag är förvånad över hur sneda alla dessa bord är, visst är det budget modeller men en lite giringbox för någon 100 lapp blir så gott som alltid rätt.
Till slut provade vi även en billig kakelskärare som min far hade taget med och det fungerade lång över förväntan. Mycket smidigare att jobba med och mycket finare snitt. Visst den kunde knäckas lite underligt på baksidan men inget som troligen skulle ställa till något. Däremot så var det ganska mycket glapp i både hållaren och själva skärret(hjul) vilket gjorde att de gärna åkte lite slalom bana över kakelskivan.
Så efter som kakelskärare verkar vara vägen att gå så kollade jag efter Sigma på blocket men alla var redan sålda. Titta på Bauhaus som hade en som såg intressant ut med platta i trä men den var slut tyvärr, de andra såg bara för enkla ut med plast ansattser.
Fick även prova en mindre modell från Classe som hade något år på nacken men i gott skick, den rev ganska mycket i plattan och väldigt svårt att såga 100% rak.
Jag är förvånad över hur sneda alla dessa bord är, visst är det budget modeller men en lite giringbox för någon 100 lapp blir så gott som alltid rätt.
Till slut provade vi även en billig kakelskärare som min far hade taget med och det fungerade lång över förväntan. Mycket smidigare att jobba med och mycket finare snitt. Visst den kunde knäckas lite underligt på baksidan men inget som troligen skulle ställa till något. Däremot så var det ganska mycket glapp i både hållaren och själva skärret(hjul) vilket gjorde att de gärna åkte lite slalom bana över kakelskivan.
Så efter som kakelskärare verkar vara vägen att gå så kollade jag efter Sigma på blocket men alla var redan sålda. Titta på Bauhaus som hade en som såg intressant ut med platta i trä men den var slut tyvärr, de andra såg bara för enkla ut med plast ansattser.
Har en killa som hört av sig om att han har en Biltema kakelskärare för ca 85 cm som har några år på nacken, en ganska rejält grej. Den kan han sälja till mig men efter att kollat som hastigast på nätet så verkar Biltemas kakelskärare inte särskilt omtyckta? Någon som har erfarenhet av dem eller hört något?