Hej,
Jag håller på att lägga ett 28m2 golv i källaren, för detta hyrde jag en Husqvarna av äldre modell där diamantklingan dras över klinker biten ovanifrån.
Husqvarna TS 73 R
Problemen jag haft men denna maskin är :
- Bordet är snett på något vis, man kan inte bara göra en märkning, lägga skivan på bordet intill sargen och såga efter märkningen. Då blir det snett, istället måste man rita med vinkelhake och dra klingan några gånger över strecket för att se så att den verkligen följer.
- Man måste såga ovanpå klinkern fram och tillbaka, börjar man med sågen nere och drar en gång från vänster till höger så slutar det med att klinkern bryts isönder.
- Första snittet ovan på klinkern blir fin men efter hand som man tar sig igenom klinkern så blir den lite flisig.
Denna kostade 700 kr att hyra.
Iallfall så söker jag nu efter en billigare men bättre maskin för hemma bruk, jag kommer lägga resterande golv(ca 12 m2) plus en tvättstuga på 9 m2. Skivorna jag använder just nu är 15x60 och enligt Bauhaus så kan man inte använda manuell kakelskärare för detta(de är för hårda).
Jag har tittat på följande maskiner :
Biltema Elektrisk kakelkap 599 kr
Har inte särskilt hög tillit till elektronik hos biltema och jag är såklart skeptisk till klinga som skär under ifrån.
Jula Meec Kakaelkap 599 kr
Tror den är mer eller mindre samma som Biltemas
Jula Kakelkap 800W 2399 kr
Denna liknar mer den jag hyrde där man flyttar klingan och inte klinkern vilket jag tror är bra för precisionen men den tar upp mycket plats och det ser inte ut som att den går att reglera upp och ner. D.v.s man kan inte såga fram och tillbaka ovanpå klinkern? Dessutom tar den enorm plats och kostar en hel del mer(kanske går att sälja för 1700 kr sen men jag är tveksam).
Harald Nyborg Mitsutomo 669 kr
Ser ut att vara samma som Biltema och Jula
Tebo Diamantsåg Ceramica 1695 kr
Verkar omtyckt enligt tidigare trådar men är inte helt med på hur den är bättre än de billigaste?
RYOBI WS721S 1695 kr
Har aldrig köpt RYOBI saker förr men det verkar komma starkt på hemmafixar fronten på senare tid. Antar att det är billighetsmärke fortfarande dock. Det som är plus här är att den har ben men ändå ganska liten.
Einhell TH-TC618 695 kr
Liknar de billigaste men vad jag förstår så är det lite finare märke?
Ferm TCM1010 och TCM1011 699-999 kr
Har sen tidigare en sticksåg från Ferm som kör förvånansvärt bra, har dock fått för mig att det är ett billighetsmärke precis som många andra här. Sen vet jag inte om watten spelar så stor roll?
Någon som har erfarenhet av maskiner som dessa? Är det någon som står ut?
Jag håller på att lägga ett 28m2 golv i källaren, för detta hyrde jag en Husqvarna av äldre modell där diamantklingan dras över klinker biten ovanifrån.
Husqvarna TS 73 R
Problemen jag haft men denna maskin är :
- Bordet är snett på något vis, man kan inte bara göra en märkning, lägga skivan på bordet intill sargen och såga efter märkningen. Då blir det snett, istället måste man rita med vinkelhake och dra klingan några gånger över strecket för att se så att den verkligen följer.
- Man måste såga ovanpå klinkern fram och tillbaka, börjar man med sågen nere och drar en gång från vänster till höger så slutar det med att klinkern bryts isönder.
- Första snittet ovan på klinkern blir fin men efter hand som man tar sig igenom klinkern så blir den lite flisig.
Denna kostade 700 kr att hyra.
Iallfall så söker jag nu efter en billigare men bättre maskin för hemma bruk, jag kommer lägga resterande golv(ca 12 m2) plus en tvättstuga på 9 m2. Skivorna jag använder just nu är 15x60 och enligt Bauhaus så kan man inte använda manuell kakelskärare för detta(de är för hårda).
Jag har tittat på följande maskiner :
Biltema Elektrisk kakelkap 599 kr
Har inte särskilt hög tillit till elektronik hos biltema och jag är såklart skeptisk till klinga som skär under ifrån.
Jula Meec Kakaelkap 599 kr
Tror den är mer eller mindre samma som Biltemas
Jula Kakelkap 800W 2399 kr
Denna liknar mer den jag hyrde där man flyttar klingan och inte klinkern vilket jag tror är bra för precisionen men den tar upp mycket plats och det ser inte ut som att den går att reglera upp och ner. D.v.s man kan inte såga fram och tillbaka ovanpå klinkern? Dessutom tar den enorm plats och kostar en hel del mer(kanske går att sälja för 1700 kr sen men jag är tveksam).
Harald Nyborg Mitsutomo 669 kr
Ser ut att vara samma som Biltema och Jula
Tebo Diamantsåg Ceramica 1695 kr
Verkar omtyckt enligt tidigare trådar men är inte helt med på hur den är bättre än de billigaste?
RYOBI WS721S 1695 kr
Har aldrig köpt RYOBI saker förr men det verkar komma starkt på hemmafixar fronten på senare tid. Antar att det är billighetsmärke fortfarande dock. Det som är plus här är att den har ben men ändå ganska liten.
Einhell TH-TC618 695 kr
Liknar de billigaste men vad jag förstår så är det lite finare märke?
Ferm TCM1010 och TCM1011 699-999 kr
Har sen tidigare en sticksåg från Ferm som kör förvånansvärt bra, har dock fått för mig att det är ett billighetsmärke precis som många andra här. Sen vet jag inte om watten spelar så stor roll?
Någon som har erfarenhet av maskiner som dessa? Är det någon som står ut?
Redigerat:
Jag har biltemas variant. Inte mycket att hänga i gran, men den funkar.
Alla du har listat är lågprisvarianter. Husqvarnas är väl den enda av dessa som är en proffsmaskin. Om den kapar snett så kan det kanske bero på någon inställning eller att den fått sig en smäll vid tillfälle. Inte direkt ovanligt på hyrmaskiner tyvärr.
Alla du har listat är lågprisvarianter. Husqvarnas är väl den enda av dessa som är en proffsmaskin. Om den kapar snett så kan det kanske bero på någon inställning eller att den fått sig en smäll vid tillfälle. Inte direkt ovanligt på hyrmaskiner tyvärr.
Men när du säger att den funkar, vad betyder det egentligen? Blir skivorna kapade utan att de knäcks eller blir hackiga?
Har har listat en hel del budget maskiner ja, frågan är bara vilken nivå jag behöver lägga mig på för att få raka och fina snitt? Måste jag upp ytterligare i pris eller finns det någon av budget modellerna som kan hålla måttet? Hur är det med watten på maskinen, ex Ferm finns med högre watt, vad spelar det för roll?
Har har listat en hel del budget maskiner ja, frågan är bara vilken nivå jag behöver lägga mig på för att få raka och fina snitt? Måste jag upp ytterligare i pris eller finns det någon av budget modellerna som kan hålla måttet? Hur är det med watten på maskinen, ex Ferm finns med högre watt, vad spelar det för roll?
Jag har Biltemas kap och den fungerade bra att dela kakel, men klinkers förstörde klingan rätt fort. Köpte då enbart ny klinga hos Jula och monterade den på kapen. Den klingan har inte någon tendens att bli dålig, för där är det en hårdmetallyta. Skär rakt om man justerar linjalen rätt. Stänker dock rejält med vatten från klingan, så den bör stå ute eller i rum med golv som inte är så känsligt för vatten.
Men blir det inte jobbigt att hantera 15x60 cm klinkers på ett sådant litet bord? Jag tänker om man ska kapa av klinkern så att den blir kortare, säg 50cm, då ska man förflytta en 15x60 platta jämt över bordet genom klingan? Blir det bra?
Annars lutar jag just nu mot att köpa Einhell TH-TC 620U för 2300 kr om nu det priset verkligen stämmer.

Annars lutar jag just nu mot att köpa Einhell TH-TC 620U för 2300 kr om nu det priset verkligen stämmer.

Går alltid att förlänga bordet med lite hemmasnickeri.
Innan du köper den, kolla så det är en klinga som har en hårdmetallyta. Syns som en 1 cm bred mörkare cirkel på kanten. Annars finns det klingor som enbart har en tunn beläggning och skall det vara något bra, kostar en sådan klinga mer än kapen du har på bilden.
Innan du köper den, kolla så det är en klinga som har en hårdmetallyta. Syns som en 1 cm bred mörkare cirkel på kanten. Annars finns det klingor som enbart har en tunn beläggning och skall det vara något bra, kostar en sådan klinga mer än kapen du har på bilden.
Fick reda på att Bolista hade listat fel pris, den skulle kosta 3900 kr 
Jula har dock en kap där man inte förflyttar skivan utan istället själva klingan :

Den kostar 2400 kr, om jag kör på den och sen när jag är färdig med den så försöker jag sälja den för 1500-1800 kr kanske? Vad tror ni om den maskinen?
Ja visst kan man förlänga ett litet bord men du har fortfarande momentet med att du ska förflytta klinkern stabilt genom klingan. Om man då har en klinker som är 15x60 så är frågan om 15 cm är tillräcklig yta för att förflytta den utan att den ändrar sig?
Förövrigt ställer jag mig fortfarande frågande till hur det fungerar att såga en skiva rakt av, är det inte risk att många plattor bryts av? Som jag sa, när jag körde med Husqvarnan så provade jag först med att köra slingan helt nerfäld, det blir då samma princip som när man kör på de där mindre borden ex Biltema men då att det är sågen som rör sig istället för skivan. När jag gjorde det så bröts klinkern av när jag kom mot slutet istället för att bli rakt avsågad så som man annars gör med trä. Så för att få till det var jag tvungen till att såga uppifrån och ner och då dra fram och tillbaka nästan som om jag sågade manuellt men då långsammare. Detta resulterade i att skivan bröts av i botten istället och där kunde man enkelt fina till det och det syns ju inte uppåt häller.
Jula har dock en kap där man inte förflyttar skivan utan istället själva klingan :

Den kostar 2400 kr, om jag kör på den och sen när jag är färdig med den så försöker jag sälja den för 1500-1800 kr kanske? Vad tror ni om den maskinen?
Ja visst kan man förlänga ett litet bord men du har fortfarande momentet med att du ska förflytta klinkern stabilt genom klingan. Om man då har en klinker som är 15x60 så är frågan om 15 cm är tillräcklig yta för att förflytta den utan att den ändrar sig?
Förövrigt ställer jag mig fortfarande frågande till hur det fungerar att såga en skiva rakt av, är det inte risk att många plattor bryts av? Som jag sa, när jag körde med Husqvarnan så provade jag först med att köra slingan helt nerfäld, det blir då samma princip som när man kör på de där mindre borden ex Biltema men då att det är sågen som rör sig istället för skivan. När jag gjorde det så bröts klinkern av när jag kom mot slutet istället för att bli rakt avsågad så som man annars gör med trä. Så för att få till det var jag tvungen till att såga uppifrån och ner och då dra fram och tillbaka nästan som om jag sågade manuellt men då långsammare. Detta resulterade i att skivan bröts av i botten istället och där kunde man enkelt fina till det och det syns ju inte uppåt häller.
Jo, att använda vinkelslip och diamantklinga lär ju fungera men det känns inte så optimalt, särskilt för mig som nytt flyttat till hus, då har man inte så mycket till bor att jobba vid. Att köra frihand lär aldrig bli i närheten av så rakt som jag vill ha det.nino skrev:
Jag kommer behöva kapa som är 60 cm långa.
Jag skulle också gissa på att en Sigma hade löst det men med tanke på vad en sådan kostar så är frågan om inte det är bättre med en elektrisk kap, särskilt för den längden jag behöver. Men säger Bauhous att det inte går att kapa dessa skivor med en skärare så vill man ändå som lekman få för sig att det ligger något i det, jag frågade dem trotts allt 3 gånger.
Inredare
· Västra götaland
· 186 inlägg
Du kan kanske bygga en jig till vinkelslipen och få väldigt raka snitt utan att behöva lägga ut många kronor.. Jag byggde en planfräs till min vinkelslip av några reglar och lite plåtvinklar för att kunna plana ut betongskivor, skivorna diffade då inte mer än bråkdelen av en millimeter...
Detta är ju inte vad du behöver men en jig lämplig för kapning av raka snitt bör vara ännu enklare då du bara behöver rörelse i en led...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är ju inte vad du behöver men en jig lämplig för kapning av raka snitt bör vara ännu enklare då du bara behöver rörelse i en led...
Highflower det där ser mer ambitiöst ut än vad jag är villig till, det hade ju taget mig 1 dag att få ihop något sådant som verkligen var rakt, dessutom ingen plats inomhus till så stora grejer.
Vet inte om det blir någon sockel, det är i källaren ju men det kanske går.
Om du tänker dig att du inte har någon arbetsbänk och ska köra en en vinkelslip manuellt så kan man nog förstå att det där kommer bli ganska omständigt. Att såga 60 cm spik rakt för hand är inte alltid det lättaste, speciellt om man inte har en bra bänk. De gånger jag sågat parketgolv har det blivit allt annat än jämt.
Jag har iallafall köp sågen på Jula nu, det tar emot att köpa Meec men det är den absolut billigaste bänken som klarar av mina plattor längdmässigt.
Har läst något om att man ska såga lite i motsatt ända innan man börjar såga för att klinkern inte ska brytas den sissta biten? Stämmer det? Eller ska det gå att såga rakt igenom från början till slut utan problem?
Vet inte om det blir någon sockel, det är i källaren ju men det kanske går.
Om du tänker dig att du inte har någon arbetsbänk och ska köra en en vinkelslip manuellt så kan man nog förstå att det där kommer bli ganska omständigt. Att såga 60 cm spik rakt för hand är inte alltid det lättaste, speciellt om man inte har en bra bänk. De gånger jag sågat parketgolv har det blivit allt annat än jämt.
Jag har iallafall köp sågen på Jula nu, det tar emot att köpa Meec men det är den absolut billigaste bänken som klarar av mina plattor längdmässigt.
Har läst något om att man ska såga lite i motsatt ända innan man börjar såga för att klinkern inte ska brytas den sissta biten? Stämmer det? Eller ska det gå att såga rakt igenom från början till slut utan problem?
Stämmer bra, annars är det som sagt lätt att klinkern "sticker" sista 2-3 cm!snowjim skrev:Highflower det där ser mer ambitiöst ut än vad jag är villig till, det hade ju taget mig 1 dag att få ihop något sådant som verkligen var rakt, dessutom ingen plats inomhus till så stora grejer.
Vet inte om det blir någon sockel, det är i källaren ju men det kanske går.
Om du tänker dig att du inte har någon arbetsbänk och ska köra en en vinkelslip manuellt så kan man nog förstå att det där kommer bli ganska omständigt. Att såga 60 cm spik rakt för hand är inte alltid det lättaste, speciellt om man inte har en bra bänk. De gånger jag sågat parketgolv har det blivit allt annat än jämt.
Jag har iallafall köp sågen på Jula nu, det tar emot att köpa Meec men det är den absolut billigaste bänken som klarar av mina plattor längdmässigt.
Har läst något om att man ska såga lite i motsatt ända innan man börjar såga för att klinkern inte ska brytas den sista biten? Stämmer det? Eller ska det gå att såga rakt igenom från början till slut utan problem?
Samma här! När jag lagt granitklinker har jag löst det mesta med en lånad Sigmaskärare, det som inte går har jag kört med vinkelslipen, utomhus. Att vara inne med denna är bara att glömma då det dammar något helt infernaliskt. Är det kritiska snitt som syns så har jag spänt fast en regel med en tving på klinkern och kört vinkelslipen mot denna, det blir väldigt bra om man är lite noggrann.nino skrev: