Behöver lite tips inför ett möte med markentreprenör

Vi har planer på att bygga ett småhus på en ganska kuperad tomt. Det är dock en relativ jämn platå på ca. 400 m2 på tomten där vi tänkte uppföra huvudbyggnaden på. Det är berghäll som sluttar nedåt genom hela tomten förutom på denna platå som har en mindre lutning. Marken består av mycket berg enligt grannar och f.d boende.

Vi tänkte placera huset ungefär där det gamla torpet (rivas) står på bilden, blir nog en aning större byggnadsarea. Vi tänkte gjuta en platta och därefter ett 1½ - 2 våningshus. F.d huset står på en gammal torpargrund.

Min idé är att höja upp marken en c.a 0,5 - 1 m med bärlager och singel och därefter gjuta platta. Vi kommer högst troligtvis behöva spränga rörgrav för VA till förbindelsepunkt självklart men tror ni att man behöver spränga mer för att jämna ut grunden? Har ni några andra tips på grundarbete genom att se på bilderna? Något annat jag borde tänka på som ni spontant får upp i tankar?

Nu förstår jag att det är svårt att se på en bild och utan att veta exakt hur det ser ut under marken. Det skulle dock vara skönt att få lite input.

Bifogar tre bilder

• Ett äldre, rött timmerhus med vita knutar på en öppen, kuperad tomt omringad av träd och grönska i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild på en kuperad tomt med ett gammalt torp omgivet av träd i solljus.
    Skapa konto
  • Luftvy över kuperad tomt med träd och ett gammalt torp som ska ersättas med nybyggnation.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.