Vi ska bygga ett gäst hus på ca 30 kvm som skall ha två sovrum med 160 cm sängar samt ett badrum med toa, dusch.
Badrummet bör vara på en yttervägg då vi ev ska bygga en bastu utanför huset. Om det finns möjlighet till ett litet allrum så är det ett pluss.
Någon som har ett förslag.

Med vänlig hälsning, Marie

Hej,

Enklast är väl att kika hos alla de leverantörer som erbjuder 30 m2 stora Attefallare? Där lär man kunna hitta inspiration.

J JonasSun skrev:
Hej,

Enklast är väl att kika hos alla de leverantörer som erbjuder 30 m2 stora Attefallare? Där lär man kunna hitta inspiration.
tycker att jag kollat men får väl göra ett nytt försök

M Mirrelar skrev:
tycker att jag kollat men får väl göra ett nytt försök
Är oftast bara husfasaden

BirgitS
Hur många kvm är det minsta du kan tänka dig att sovrummen ska vara?
Som exempel, kanske 12 kvm och 2 st blir då 24 kvm. Ett litet duschrum kanske 4 kvm. Sen går det bort åtminstone 1 kvm till innerväggar. Alltså omöjligt att få dit ett allrum.

Eller kan du tänka dig mindre sovrum?

Ska det vara 30 kvm invändigt eller är det 30 kvm inkl. ytterväggar (som Attefallshus)?
Ytterväggarna kan ta 4-5 kvm.

Här är några sidor som kan hjälpa en på traven med att rita en planlösning:
https://www.byggahus.se/9-saker-att-tanka-pa-nar-du-ska-rita-ditt-eget-hus
https://www.byggahus.se/atta-steg-till-en-lyckad-planlosning

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Själv hade jag gjort ett större (160) och ett mindre med en eller två våningssängar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur många kvm är det minsta du kan tänka dig att sovrummen ska vara?
Som exempel, kanske 12 kvm och 2 st blir då 24 kvm. Ett litet duschrum kanske 4 kvm. Sen går det bort åtminstone 1 kvm till innerväggar. Alltså omöjligt att få dit ett allrum.

Eller kan du tänka dig mindre sovrum?

Ska det vara 30 kvm invändigt eller är det 30 kvm inkl. ytterväggar (som Attefallshus)?
Ytterväggarna kan ta 4-5 kvm.

Här är några sidor som kan hjälpa en på traven med att rita en planlösning:
[länk]
[länk]
Ett sovrum med en 160 säng och ett med 140 säng hade jag tänkt mig

Om du kan tänka dig en attefallare med sovloft blir det enklare att få plats med allt.

T topmount skrev:
Själv hade jag gjort ett större (160) och ett mindre med en eller två våningssängar.
Rent generellt är dubbelsängar väldigt opraktiskta i en gäststuga. Dels tar de mer plats än två åttiosängar med en gång i mitten och dels kanske gästerna består av två kompisar som helst ligger i egen säng. Är det istället två Turturduvor ... Ja, då blir det hej hopp i lingonriset oberoende av sängens storlek. Slutligen är det lättare att bädda smala sängar.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mirrelar skrev:
Ett sovrum med en 160 säng och ett med 140 säng hade jag tänkt mig
Jo, men räcker det med 50 cm fritt golv på 2 sidor av sängen (en kryper upp i sängen från fotändan) eller ska det vara på 3 sidor och plats för en garderob också?

160 + 50 x 200 + 50 = 5,25 kvml
Det är mer sovhytt än sovrum. Men ger plats för ett allrum på 10 kvm om man lyckas pussla ihop rummen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Rent generellt är dubbelsängar väldigt opraktiskta i en gäststuga. Dels tar de mer plats än två åttiosängar med en gång i mitten och dels kanske gästerna består av två kompisar som helst ligger i egen säng. Är det istället två Turturduvor ... Ja, då blir det hej hopp i lingonriset oberoende av sängens storlek. Slutligen är det lättare att bädda smala sängar.
Samt att det är svårmanövrerat att få in dubbelsängar i trånga utrymmen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, men räcker det med 50 cm fritt golv på 2 sidor av sängen (en kryper upp i sängen från fotändan) eller ska det vara på 3 sidor och plats för en garderob också?

160 + 50 x 200 + 50 = 5,25 kvml
Det är mer sovhytt än sovrum. Men ger plats för ett allrum på 10 kvm om man lyckas pussla ihop rummen.
50 cm räcker på var sida

BirgitS
Ett enkelt utkast på hur det skulle kunna göras:

Skiss av kvadratiskt hus, två sovhytter med sängar, soffa och bord, duschrum, ytterdörr på höger sida; del av byggprojektplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två sovhytter till vänster med sängarna utritade i blått.
En soffa med litet soffbord nere till höger.
Litet duschrum uppe till höger.
Ytterdörren på höger sida.

Om det passar bättre att ha ytterdörren nedtill så flyttar man soffan uppåt i stället.

Det ser någorlunda rimligt ut men måste förstås ritas skalenligt för att man ska kunna veta att det stämmer. Jag har ritat ett ungefär kvadratiskt hus med 5-6 m sidor.

BirgitS BirgitS skrev:
Ett enkelt utkast på hur det skulle kunna göras:

[bild]

Två sovhytter till vänster med sängarna utritade i blått.
En soffa med litet soffbord nere till höger.
Litet duschrum uppe till höger.
Ytterdörren på höger sida.

Om det passar bättre att ha ytterdörren nedtill så flyttar man soffan uppåt i stället.

Det ser någorlunda rimligt ut men måste förstås ritas skalenligt för att man ska kunna veta att det stämmer. Jag har ritat ett ungefär kvadratiskt hus med 5-6 m sidor.
Tack så mycket

M Mirrelar skrev:
Tack så mycket
Har du några mått

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.