Hejsan!

Tänkte höra mig för om ni vet några bra firmor som byter ut (sanerar) eternittak i Linköpingstrakten?
Tänkte riva bort allt och lägga plåttak istället.

Har sökt mycket men verkar vara väldigt få företag som vill ta sig an jobb som detta.

Mvh
Freddan

S
Kolla Haga ROT service eller Corvara.

Den stora anledningen är ju att så fort det är ett företag som ska demontera så är det arbetsskyddsregler som träder in och det ska saneras efter konstens alla regler.
Gör du det själv så finns det inga regler alls typ så det enklaste är ju att göra det själv och samla ihop allt i säckar och deponera på lämpligt vis.

Tackar för svaren.

Jag känner mig inte helt konfident i att göra det själv vad gäller säkerhetsaspeketen för både mig, familj och grannar. Önskar jag kunde göra det själv men lämnar det gärna till dem som har kunskapen.

När du ser priset för en eternit sanerar sså kommer du tänka igen troligen. Köp ett bra munskydd och undvika att förstöra några plattor är ju bara dammet som är farligt när man andas in det.

Precis, ser du bara till att plattorna är hela och det rivs med förstånd så är det ju absolut ingen fara.

Dessutom kan man ju inflika att om det inte är nåt fel på taket utan bara en asbest oro så tycker jag du kan tänka om. Eternit tak är ganska vackra och pryder sin plats på de hus som har haft det. Om det bara sitter där det sitter så finns det ingen som helst fara i att det sitter där.

Stefan1972 skrev:
Eternit tak är ganska vackra .
Beror på om du menar de "lappade" taken eller de korrugerade eternittaken, antar jag? De senare nämnda ser ju avskyvärda ut. Lapparna ser lite charmiga ut, kan jag dock tycka.

academia skrev:
Beror på om du menar de "lappade" taken eller de korrugerade eternittaken, antar jag? De senare nämnda ser ju avskyvärda ut. Lapparna ser lite charmiga ut, kan jag dock tycka.
menar ingen särskild typ av tak men det är lite synd att eterniten försvinner enkom för att man är rädd för asbest. Sitter det där och är intakt så är det ett alldeles utmärkt material.
Utseendemässigt kan ju allt diskuteras, att byta det "fula" korrugerade eternittaket till modernt plåttak är ju inget under av charm det heller. Särskilt inte när den underhållsfria beläggningen släpper i stora sjok...........

Tro mig du vill inte be nån firma göra det jobbet.
Du gör det bättre själv.
Jag gjorde det förra sommaren.
Om du inte vill byta taket själv så plocka bort eterniten till ett visst datum sen låt snickare göra resten av jobbet.
Att göra jobbet själv blir mer nogrant än saneringsfirmans jobb dessutom och du minskar risken för kontaminerad vind.

Eller rättare sagt....om man ska ha en firma att göra det, bör man nog vara väldigt noga med att påpeka att man vill att taket hanteras på ett lämpligt sätt vad gäller asbestexponering för alla inblandade.

Om du inte känner att tummarna är i handen så tror jag du kan göra detta själv på ett säkert sätt.

Man hör många historier om hur dyrt det är osv att sanera asbest. Finns det någon som har några verkliga siffror på vad olika typer av saneringar kostar ungefär?
Har ett eternittak på ett litet uthus som behöver ett nytt tak inom några år.

Det räcker med att se hur dom arbetar så förstår man att det blir dyrt ;)
Många som har eternittak får annars ofta förslaget att bygga över eterniten pga bla kostnaden

Och vad är dyrt? Vad skulle ett tak på 50m2 kosta att få nerplockat?

Hemmakatten
Vet inte hur mycket det kostar men på vår 40kvm sjöbod tog det mindre än en dag för två man att plocka ner taket. Är man utomhus (och med valfritt munskydd), tar bort spiken/skruven försiktigt och lyfter ned skivorna så har jag svårt att tro att det är speciellt hälsofarligt.

Har fått höra att sanering av asbest får man sällan pris på utan det tar man på löpande. Men som nån skrev i tråden att ni kan ju plocka ner det själv, så länge ni slipper borra eller såga i det. Plattorna borde ju bara sitta med nån spik, så det borde ju ungefär vara som att plocka ner ett tegel tak?

Vet dock inte vad det kostar att slänga skiten på ett seriöst sätt. Kan vara rätt dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.