Finns det fler man kan få dit?

• SDC10814.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser svårt ut, av fler skäl än 1 ;)

S
stilig fästning av flexslangen. gillar även buntbanden

Nja blir ju så när man måste bygga elen innan väggen.Typ.
Hänger lite i tomma intet i väntan på vägg, fortfarande....
Till mitt försvar så är det fortfarande renoveringsområde och inte boyta ;)

Tycker själv det är ett talande exempel för hur det blir när en hempulare som "kan" (jag) ska dra lite sladd.
Man vill ha det överskådligt och då blir det en sladd åt varje håll.
Det visade sig bli många sladdar.....
Skulle jag gjort om det hade jag kanske gjort det annorlunda men det var här den gamla elen kom upp så att säga och jag grenade ut därifrån.
Tjuven mellan jord tycker jag är extra fin :)
Clas hade inte 8 ports wago hemma.

Jord är även tjuvad från annat ställe med annan säkring men är ändå på samma fas (inte mitt fel).

Går det en gulgrön, två bruna och inget mer ut åt höger? :eek:

Det där var väl inte fullt. Finns ju plats för en dosdimmer eller två oxo. :)

yxis skrev:
Går det en gulgrön, två bruna och inget mer ut åt höger? :eek:
Var tvungen att gå upp och kolla och jo det gjorde nog det.
Men numera är det en gulgrön, en brun samt en orange istället.
Sanerade lite härförleden och bytte ut alla bruna tändtrådar mot orange för jag tyckte det var snyggare :)
Sen går det jord till varje brytare med bara för att det kan.

Har en värre dosa i min källare :confused: blev tvungen att sätta en till dosa bredvid för att få ihop det :what:

S
finns distanser att sätta bak på dosorna.
har man så många tåtar så kanske det är dax kankse fixa mera kopplingsdosor eller skippa något. av dragningarna.
enda stället där det är många uttag är köket och kontoret annars är det ganska glest.
men det är klart har inga media kablar.

Blindnit skrev:
Tjuven mellan jord tycker jag är extra fin :)
Clas hade inte 8 ports wago hemma.

Jord är även tjuvad från annat ställe med annan säkring men är ändå på samma fas (inte mitt fel).
I mitt tycke är den korta jordtråden lite väl kort.

Jord och nolla ska alltid gå i samma rör/ledning som fasen, man får aldrig tjuva jord/nolla från någon annan matning (säkring) även om det är från samma fas. (Jo det är ditt fel att du inte åtgärdade felet när du upptäcke det.)

Kan hålla med om att det ser lite kort ut men där är en extra snurra i alla efterföljande dosor så där är att dra av om behovet finns.
Givetvis är allt mitt fel, inget snack om det.
Men tyckte det var enklare såhär än att pilla ner en jordkabel till centralen och koppla ihop det "ordentligt där".
I det stora hela är funktionen nästan densamma.
Har inga större planer på att köra så mycket last mellan fas och jord ändå.

Torix hade väl sparat en hel del plats? Har aldrig lagt mer än 5 st 1.5 i samma Torix men gula klarar väl mer? Torix is Da King, liksom (nu väntar jag på inlägg :D).

Gick det inte att sätta en dosa till för att få ner antalet koppingar per dosa?

/Anders

Man kunde gjort på en hel massa andra sätt men det gjorde jag inte.
Lite det jag menade med att hempula och se vart varje sladd tar vägen istället för att spara tråd och göra som proffsen ;)

Blindnit skrev:
Det visade sig bli många sladdar.....
Men tyckte det var enklare såhär än att pilla ner en jordkabel till centralen och koppla ihop det "ordentligt där".
I det stora hela är funktionen nästan densamma.
Har inga större planer på att köra så mycket last mellan fas och jord ändå.
Du har redan fått lite smisk för detta, men jag tycker det är värt lite till :cool:, om du nu inte behagar skämta med oss?
Det finns flera indikationer här som antyder att vi bara ser toppen på ett isberg.
Hur pass säker är du på att hela denna installation uppfyller kraven på elsäkerhet, men också god elsäkerhetsteknisk praxis, inkl underhållsbarhet?
Det är din och din familjs säkerhet jag tänker på. Sova gott kan man göra dels av att man i sin okunnighet tror att allt är bra, eller att man kan "stämma av" sin installation mot lång utbildning, praktik och elinstallationsregler.
Så ställ åtminstone fler frågor här innan du fortsätter! Du kommer att få svar ;)

Blindnit skrev:
Var tvungen att gå upp och kolla och jo det gjorde nog det.
Men numera är det en gulgrön, en brun samt en orange istället.
Sanerade lite härförleden och bytte ut alla bruna tändtrådar mot orange för jag tyckte det var snyggare :)
Aha, men jord till strömbrytarna lär du nog aldrig behöva? Om man behöver nåt vid strömbrytarna så ska det väl vara nolla (behövs till vissa fjärrkontrolldimmers, t.ex. Waveman, men det är väl påväg ut eftersom det numera finns fjärrkontrolldimmers som klarar sig utan nolla (tror jag)).

Demmpa skrev:
Jord och nolla ska alltid gå i samma rör/ledning som fasen, man får aldrig tjuva jord/nolla från någon annan matning (säkring) även om det är från samma fas. (Jo det är ditt fel att du inte åtgärdade felet när du upptäcke det.)
Det är extra dåligt att "låna" jord från fel håll om det är från en annan grupp på samma fas. En eventuell felström genom jorden kan då bli större än vad ledningen ska tåla. Samma för nollan, givetvis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.