1 488 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Förslag på en dieselkompressor
Har någon förslag på en dieselkompressor som jag ska ha i nödfall om strömmen går. Hur ska man tänka och hur kraftig ska den va för att klara det mest nödvändiga? Behöver man ny för säkerhets skull eller kan man hitta bra på Blocket?
Det finns kompressorer med generator. De är rätt vanliga på byggen och levererar alltså både tryckluft och el. Men det är nog en ren dieselgenerator han skall ha för det är onödigt dyrt att ha tryckluft också om man inte använder det.Kloge skrev:
Bästa svaret
Svårt att svara på. Du får titta på de olika elverken, vad dom ger i elektrisk effekt och hur mycket bensin dom drar i timmen.
En snabb koll på ett elverk från Jula drar 1,5 l bensin/timme vid 1600 W.
Säg att du behöver 800 W till ett element, kanske drar den då 0,75 l bensin/timme, cirkus 12 kr/timme för värme.
Sedan kanske du inte konstant behöver denna energi, men kör du under två dagar så blir det 36 l bensin, kanske 580 kr i kostnad. Om nu elverket orkar köra konstant under 48 timmar.
En snabb koll på ett elverk från Jula drar 1,5 l bensin/timme vid 1600 W.
Säg att du behöver 800 W till ett element, kanske drar den då 0,75 l bensin/timme, cirkus 12 kr/timme för värme.
Sedan kanske du inte konstant behöver denna energi, men kör du under två dagar så blir det 36 l bensin, kanske 580 kr i kostnad. Om nu elverket orkar köra konstant under 48 timmar.
Klicka här för att svara
