Y
Anna1984 skrev:
Hitachi DS14 eller DS18 verkar vara favoriten. Kanske ska satsa på någon av dem. Ska se om jag hittar något bra pris. Är gärna med på en gruppbeställning från Tyskland eller liknande om det är fler folk som tänkt köpa utomlands.
Åk till butik och känn på den först. Inte kul med en maskin som inte passar handen.

Mikael_L
Anna1984 skrev:
Hitachi DS14 eller DS18 verkar vara favoriten.
Tja, det finns många bra kandidater, du ska ju hitta en som passar din ergonomi bra ... ;)

Men vad gäller Hitachi så ska du åtminstone undvika DFL och DSFL. Dom har lite väl så gammal teknologi i sig. Men dom brukar återkommande dyka upp på rea på alla möjliga ställen, ICA Maxi, Jula, butterix ... Men kan även återfinnas hos seriösa handlare.
Fast visst, DFL/DSFL är inga helt usla maskiner, men med tanke på konkurrensen så tycker jag inte dom är värda mer än typ 1000 spänn.

Min Makita slagskruvdragare är min allra bästa verktygsvän, man kan dra skruvar i all oändlighet utan att bli trött i hand eller arm.
Sen råkar jag ha en makita automatare också.
Bägge batteridrivna 18 volt.
Särskilt slagskruvdragaren har dragit åtskilliga tusentals skruv.
Ska man renovera en del så är proffsverkyg värda pengarna, det är min erfarenhet. Sedan kan man sälja dem när man är klar och få en hyfsad slant tillbaka. Kostnaden i slutänden behöver inte bli särskilt mycket mer än något billigare "som duger" och klart mycket billigare än billig skit som inte håller eller trilskas ;)

Mikael_L skrev:
Tja, det finns många bra kandidater, du ska ju hitta en som passar din ergonomi bra ... ;)

Men vad gäller Hitachi så ska du åtminstone undvika DFL och DSFL. Dom har lite väl så gammal teknologi i sig. Men dom brukar återkommande dyka upp på rea på alla möjliga ställen, ICA Maxi, Jula, butterix ... Men kan även återfinnas hos seriösa handlare.
Fast visst, DFL/DSFL är inga helt usla maskiner, men med tanke på konkurrensen så tycker jag inte dom är värda mer än typ 1000 spänn.
Vad heter dom nya modellerna som inte har den gamla tekniken? Och vilka förbättringar har de nya?

thomasx skrev:
Min Makita slagskruvdragare är min allra bästa verktygsvän, man kan dra skruvar i all oändlighet utan att bli trött i hand eller arm.
Sen råkar jag ha en makita automatare också.
Bägge batteridrivna 18 volt.
Särskilt slagskruvdragaren har dragit åtskilliga tusentals skruv.
Ska man renovera en del så är proffsverkyg värda pengarna, det är min erfarenhet. Sedan kan man sälja dem när man är klar och få en hyfsad slant tillbaka. Kostnaden i slutänden behöver inte bli särskilt mycket mer än något billigare "som duger" och klart mycket billigare än billig skit som inte håller eller trilskas ;)
Jag har inget emot att köpa begagnat, så hör gärna av er om ni har någon begagnad att sälja. Gipsdragare, automatare eller proffsskruvdragare :-)

Jag kom på att jag faktiskt hade två gamla 18V batterier hemma från en Hitachi CR18 som havererade. Det är en gammal modell med 2 st BSL1830 (18V 3,0AH) batterier. Så det blir ju perfekt att köpa tex en Hitachi DS18DSL.

Hittade en utan batterier på proffsmagasinet
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...l-borrskruvdragare-utan-batterier-och-laddare

Men frågan är, kommer mitt batteri att passa i den. Alla nya maskiner har väl sånadär slide varianter?

Anna1984 skrev:
Men frågan är, kommer mitt batteri att passa i den. Alla nya maskiner har väl sånadär slide varianter?
Tja, BSL1830 är ju listade som tillbehör på sidan du länkade till, så är det sådana du har så bör de ju funka fint. Testa att ladda dem en gång först bara så du ser att batterierna fortfarande funkar som de ska.

Såg att Ica maxi hade en blå Bosch 14,4 volt dubbla batterier för 1400 kr tyckte det verkade som ok pris men har dålig koll.

Hur stor skillnad är det på Hitachi ds14dsl och Hitachi ds18dsl?

Vad exakt är det som skiljer dem emellan förutom, förutsätter jag i alla fall, att 18dsl är starkare?

Anna1984 skrev:
Hur stor skillnad är det på Hitachi ds14dsl och Hitachi ds18dsl?

Vad exakt är det som skiljer dem emellan förutom, förutsätter jag i alla fall, att 18dsl är starkare?
Vikt och storlek. 18dsl är tyngre och lite klumpigare(större).

Jag har DS14DSAL 14,4V vilken är ännu lättare än ds14dsl och är skitnöjd. Gillar
hitachis maskiner för dom passar min hand bra.
/
M

För min del valde jag DS18DSL pga att jag kommer att använda flera batterimaskiner och ville minimera antal olika akkar. Sen tycker jag inte att 100gram är så stor skillnad på vikt/klumpighet.

Jag har en Bosch GSB 18-V-LI. Är riktigt nöjd med den, det är bra kraft (67 Nm) och battieriet håller länge. Jag har rätt stora händer så det är möjligt att den passar sämre för mindre händer. Köpte den för drygt 1600 på toolstop.co.uk, men det var nog reapris.
Dock skulle jag nog skippa slagborrfunktionen och köpa GSR:en istället, den är lite mindre och kompaktare.

200g skiljer det:)...o 300 mot min. Sen tycker jag storleken är avgörande. Har man ingen 10.8v
som komplement så kan den vara i största laget. Men kraften är ju bra...o hitachi gillar jag..
Det som jag gillar skarpt med är att min har bälteskrok vilket är ruggigt bra om man ex-vis
ska klättra på en stege eller behöver bägge händerna till något för då hänger den fint i bältet
redo för att användas...
/
M

trojlee skrev:
200g skiljer det:)...o 300 mot min. Sen tycker jag storleken är avgörande. Har man ingen 10.8v
som komplement så kan den vara i största laget. Men kraften är ju bra...o hitachi gillar jag..
Det som jag gillar skarpt med är att min har bälteskrok vilket är ruggigt bra om man ex-vis
ska klättra på en stege eller behöver bägge händerna till något för då hänger den fint i bältet
redo för att användas...
/
M
Anna 1984 frågade om DS14dsl vs DS18dsl och det var det jag svarade på.

http://www.lindqvist-msk.se/produkt.php?art=87144
http://www.lindqvist-msk.se/produkt.php?art=87141

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.