Kör idag med en sladdlös alpha tool skruvdragare samt en annan noname skruvdragare med sladd. Dom har väl funkat ok, förutom att alpha toolen ger upp snabbt när det blir tungt, och noname skruvdragaren har bara ett läge så den kör gärna för hårt och förstör spåren i skruven. Måste köpa bättre grejer nu känner jag.

Jag kommer förhoppningsvis snart att börja med en större renovering, som innebär byggande av en veranda på över 150 kvm och renovering av en övervåning med en massa gipsskruvande.

Vad skulle ni rekommendera för skruvdragare till det här?

En riktigt bra skruvdragare kommer jag alltid ha användning av, men en gipsskruvdragare kommer jag förmodligen bara använda vid det här bygget.

En billig gipsskruvdragare och en dyrare skruvdragare eller en feting skruvdragare med speciell bits för gipsskruvande?

Ska jag köra på eldriven eller batteridriven skruvdragare?
Vilken/vilka skruvdragare rekommenderar ni?

Man kanske ska satsa på en automatare när jag ska skruva så mycket? Men då helst en som kan köra både bandat och lösskruv. Och gips och trall.
Några förslag?

Gå och prova ut en proffsdragare som ligger bra i din hand och du kommer få en vän för livet. För runt 2000 och uppåt får du en bra och lätt maskin. Dagens maskiner brukar heller inte vara så tunga så man kan gott leta upp en med 2st 3ah batterier vilket brukar räcka om man inte vill ladda hela tiden. För mindre händer kan jag rekommendera Hitachi. Makita och Dewalt. Själv skulle jag även hoppa över segmentet med så dragare på 10Volt och gå på 14,4 eller 18V

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle först och främst satsa på en bra skruvdragare som jag verkligen trivs med, och hellre ha endast denna än flera st sämre maskiner.
Jag har en Makita gipsautomat, som jag köpte begagnat för bra kurs, tur det ... ;)
Jag orkar inte ens alltid ta fram den om det bara är någon enstaka skiva som ska upp.

Jag gillar inte batterimaskiner, så de enda jag har med batteri är skruvdragarna. Det skulle inte gå annars, skruvdragaren hänger ju med runt på samma vis som hammaren. Övriga maskiner tycker jag att man använder ganska semipermanent på en plats i taget.

Men hitta en som du trivs med, inte så lätt dock innan man får lite erfarenhet av flera olika modeller.
Först hade jag en grön bosch PSR14.4 Li-2 som kändes väldigt OK (och på den tiden ganska prisvärd särskilt då jag köpte med Bauhaus prisgaranti gentemot ett rabatterat pris). Den hade bara ett batteri och långsam laddare smat 10mm chuck på minuskontot.
Sen blev det en Hitachi DS12DVB2 en proffsmaskin som hade allt, inklusive hög vikt. :eek:
Och så tvingade sig en liten lätt minidragare sig in i samlingen när den nästan skänktes bort när Silvan stängde sina butiker. En 10.8V maskin med något sånt där "best-tools"-namn. Men den heter något annat, som jag inte minns nu.

Slutligen mötte jag kärleken, Hitachi DS14DSAL.
e1638934.jpg

Två batterier, hyggligt snabb laddare (det finns dock lite snabbare), låg vikt, belysning, bälteskrok, bra balans, ganska bra smyggång, men det finns bättre, men även betydligt sämre. Liten och framförallt kort, jag kommer i princip alltid åt lika bra som med någon av mina gamla dragare. 10.8 minidragaren har dock ett par cm kortare motorhus.

Och när jag idag greppar en av mina gamla dragare så slås jag över hur stort och oskönt jag tycker deras handtag är, fastän jag inte har några små händer.

Så det gäller att hitta rätt, men då kan det bli livslång kärlek.

(Proffsmaskiner, Blå bosch, hitachi, makita, panasonic, deWalt osv är tillräckligt starka med 14.4 volt batteri. Enda egentliga anledningen att ha högre volttal är om man även vill ha andra verktyg som delar samma batteri, såsom t.ex. cirkelsåg, som behöver mer effekt. Samt iofs för några speciella byggare som ofta (eller endast) drar bamseskruv hela dagarna.)

Redigerat:
Kläm och känn! Blå Bosch är de enda som funkar i mina händer. Med min kan jag skruva en hel helg utan att bli trött. Makita funkar inte alls för min del, men jättebra för andra.

Så åk runt och testa lite olika. Laddtid och prestanda är ju ungefär detsamma för alla bättre skruvdragare.

Toolab har bra pris på Hitachi DS14DSAL i övrigt är det bara att hålla med Mikael_L utförliga redovisning....:thumbup:

Jag har väl samma mönster..gått från 14v Black&Decker som var hyfsade i början...sen en begagnad Bosch GSR 12-VE2 till min Makita BDF456 18v som jag skaffade tillsammans med BTD146 i våras....tanken med det va att på sikt skaffa fler tillbehör till deras LXT system.....
Lägg pengarna på en bra dragare som känns bra i handen, sen kan du hyra en automat till gipsplattorna....(om du behöver)

• Gilla
Gbg46
  • Laddar…
Har skrivits mycket bra i tråden redan. Det Mikael_L skriver om 14,4V-batteri håller jag med om. Har en hel del 14,4V Makitamaskiner man skulle tveklöst ändå rekommendera 18V om du tittar på Makita. Detta då utbudet av "nakna" (dvs maskiner utan batteri och laddare) är enormt mycket större för Makita 18V-maskiner. Dessa nakna maskiner kostar nästan ingenting. Skillnaden i storlek/vikt mellan (Makita) 14,4V och 18V är inte speciellt stor även om jag personligen tycker att 14,4V-formatet är lite nimmare. Även om planerar för en skruvdragare kanske det kan vara trevligt att köpa en batteridriven häcksax eller grästrimmer för en lusentapp och använda med dina befintliga batterier.

• Gilla
Remne
  • Laddar…
Jag köpte nyligen en Hitachi DS18DSL med "baktanken" att skaffa flera batterimaskiner då jag känner att det är bekvämare att ha det på sommarnöjet. Mitt val var mellan Hitachi , Makita och Panasonic. Hitachi vann på (i mitt tycke) bättre balans, smidighet och grepp.

Tack för era förslag. Men ni rekommenderar batteridrivna 14,4v eller 18v framför automatdragare?

Såg att Verkter har ett bra pris på Bosch GSR 14,4-2-Li Professional (I alla fall jämfört med andra butiker)

Är det ett bra köp?

Kan tillägga att jag oxå drar mina skruv med hitahi ds18dsl. :)

Ska du "bara" gipsa en ovanvåning skulle jag säga att det är fullt görbart med en vanlig skruvdragare.

Köpte en Hitachi DS14DSAL utifrån rekommendationer här på forumet, har hunnit sktuva en hel del med den och är fruktansvärt nöjd. Den ligger väldigt bra i handen och är väldigt smidig att jobba med, trots sin hyffsat lilla storlek så är det alldeles tillräckligt med kraft i den för att klara det mesta.

Anna1984 skrev:
Såg att Verkter har ett bra pris på Bosch GSR 14,4-2-Li Professional (I alla fall jämfört med andra butiker)

Är det ett bra köp?
1627kr är inte direkt billigt, tom ICA maxi brukar sälja 18V maskinen billigare.
Kolla gärna dom Tyska och UK butikerna om du vill ha ett bra pris.

Hitachi DS14 eller DS18 verkar vara favoriten. Kanske ska satsa på någon av dem. Ska se om jag hittar något bra pris. Är gärna med på en gruppbeställning från Tyskland eller liknande om det är fler folk som tänkt köpa utomlands.

Tillägg: Här sett att det finns lite olika versioner. Bl.a.

Hitachi DS 18 DSAL
Hitachi DS 18 DSFL
Hitachi DS 18 DSL

Vad skiljer sig mellan dessa olika versioner?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.