Hej! Osäker på om det är i helt rätt forum, men jag gör ett försök.

Jag håller på att gräva på tomten för att få ner en regnvattentank. Massorna jag gräver upp behöver därför transporteras iväg (har inte behov av 4 m³ seg lera med stenbumlingar i). Problemet är att man inte kan komma i närheten av ställen där jag gräver med någon maskin, och det går heller inte att köra en skottkärra från platsen till en lämplig upphämtningsplats: höjdskillnaden mellan fram- och baksida av huset är ungefär 3 meter och består av berg/sten.

Nu funderar jag på hur man "lättast", för hand, flyttar flera kubikmeter jord nedför en halvbrant stenig/bergig slänt. (Det är inget stup, så jag kan inte bara kasta ner jorden. Däremot alldeles för brant att köra en skottkärra i.)

Ett alternativ är att dumpa det i storsäckar nära grävplatsen och sedan få dem upphämtade med kranbil, men jag är orolig att det kommer att vara lite för högt/långt och så står jag där med en faktura för en kranbil som inte kunde hämta något, samt flera stora säckar med jord …

Ett annat alternativ som jag funderar på är om man kunde ha en lång rutschkana som slutar i en container (eller, för den delen, storsäckar) som man kan tippa jorden i för vidare transport nedför slänten. Det senare skulle göra det betydligt mindre sannolikt att man får problem vid upphämtning, men är i sig lite meckigt.

Har någon något finurligt förslag?

• Handritad skiss av en slänt med en rutschkana som leder till en container, med markering för en grävplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är skeptisk till alla lösningar som innebär att lera ska glida. Min erfarenhet är att lera bara glider om den känner för det, och det är aldrig när du vill att den ska glida.
Kontakta någon som hämtar upp med kranbil och fråga hur långt de kan lyfta. Kanske har de vinsch på kranen så den kan dra med sig säcken en liten bit innan de lyfter?

P PatrikJo skrev:
Jag är skeptisk till alla lösningar som innebär att lera ska glida. Min erfarenhet är att lera bara glider om den känner för det, och det är aldrig när du vill att den ska glida.
Kontakta någon som hämtar upp med kranbil och fråga hur långt de kan lyfta. Kanske har de vinsch på kranen så den kan dra med sig säcken en liten bit innan de lyfter?
Ja, det stämmer nog som du säger om lera. Den är rätt geggig och kommer definitivt inte att smidigt rutscha ner i höstvädret. Det jag är orolig för är att de kommer hit och så är det för högt/långt/tungt, och så får jag betala för nöjet utan att få bort säckarna. Kanske en begagnad rutschkana och teflonsprej? :thinking:

Big Bag säger att de kan lyfta tio meter, men mindre om säckarna är riktigt tunga. En full säck kan de garanterat lyfta fem meter, och det är lite på håret. Det är nog allra minst fem meter till kanten på branten. Finns förstås större kranbilar, och allt går ju att lösa med de där små lapparna vi inte använder längre :sweat:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.