Eluttag bakom badrumskommod (till vilket man kopplar eluttaget i själva kommoden - det är ju smidigt om man kan dra ut kontakten och därmed komma åt att lyfta ut lådan vid behov).

MacBook skrev:
Ok, kan du utveckla? Kanske något annat bra ni förhandlade kring också !? ;) Vi har en stundande förhandling framför oss så alla tips är bra o välkomna!
Säg vad du vill ha och be att få det löpande. På så sätt betalar du vad varje spot och timma faktiskt kostar. Alla fastpris-offerter gör att hantverkarna måste ta höjd för både MTRL och timmar

Stringfellow Hawke skrev:
Personligen gillar jag inte spottar. Funkar bra i ett begränsat utrymme som ett badrum, men förstår inte hur man kan gödsla hela taket med dom. Finns så mycket snygga armaturer på marknaden.
Hur viktigt är det med snyggare design på brytare? Funkar inte Exxact?

Yttrrbeslysning och styrning dito är väldigt trevligt att satsa på.
Jag gillar spottar men håller absolut med att man inte ska ha för mycket. Vi hamnar på 60 pga 20 av dem är för fönster smygarna, vi har väldigt många fönster på entre plan och jag tycker det snyggt med små ledspottar i fönstersmygarna, i taket kommer det alltså vara 40st spottar. Vi har tex valt att inte ha spottar ovanför det framtida matbordet, där vill va ha 2 snygga armaturer. Snyggare design på brytare kostar ca 7000kr för hela huset, vi funderade på att inte välja med det men kommer nog att ta med det ändå.

Sammy_j skrev:
Be elektrikern fälla in kontakter, antenn och nätverk i vardagsrummet bakom tven :) jag har gjort så och är extremt nöjd, bara en tv på väggen och inga kablar någonstans!
Bra råd! Vi kommer att ha tomrör där tvn ska stå, så inga kablar kommer att synas :)

Andreas117 skrev:
Har du spotlights i dina fönstersmygar? Väldigt snyggt !
Yes vi kommer ha spottar fönstersmygarna, håller med om att det är grymt snyggt! :)

D09 skrev:
Infällda högtalare

Nätverksuttag bakom varje tv

Nätverkskablar samt ström till kameror runt huset
Vi funderade på infällda högtalare men har kommit fram till att vi istället ska förbereda med uttag för att ha sonos i huset. Gillar ljudet plus att man kan använda dem till hemmabio också, kändes smidigast för oss.

• Gilla
KalleKe
  • Laddar…
MacBook skrev:
Bör det inte gå att förhandla om tex pott om 40 spottar osv innan man skriver?
Absolut, vi har inte skrivit på än, vi ville bara ett prisförslag för att veta vad det ungefär hamnar på. Jag sa till elektrikern efter att jag fick offerten att jag vill förhandla om priset då det blev mycket pengar, "det kan vi lösa" sa han. Kommer diskutera detta med honom när vi närmar oss el-installationen. Tycker inte att man bara ska säga OK och skriva på, självklart har han marginal för att gå ner i pris.

ccf skrev:
Eluttag i taket ovanför fönstret för adventsstjärnor. Eluttag under fönsterbräde för adventsljusstake.
Belysning i garderob som tänds automatiskt när man öppnar (helst styrd av en magnetbrytare när dörren öppnas, jag har dålig erfarenhet av sån som skall styras av rörelse).
Jättebra råd. Eluttag i taket ovanför fönstret för adventsstjärnor ska vi ha , eluttag under fönsterbräde har jag missat, det ska jag skriva ner och ta med:) . Belysning i garderob som tänds automatiskt när man öppnar kom jag på i förra veckan faktiskt, ska kolla med elektrikern vad det kan kosta, är det för dyrt gör jag en egen lösning.

ccf skrev:
Eluttag bakom badrumskommod (till vilket man kopplar eluttaget i själva kommoden - det är ju smidigt om man kan dra ut kontakten och därmed komma åt att lyfta ut lådan vid behov).
Då antar jag att man måste beställa en kommod som är kompatibel för detta? Alltså att man kan koppla upp kommoden till eluttaget? Alla badrumsmöbler är redan beställda nämligen. Vi har eluttag i överdelen, alltså spegeln, men hade varit smidigt att ha det i kommoden också. Vi beställde faktiskt en kommod som var kompatibel för detta i början sen tänkte vi att det räcker med eluttag i spegel och beställde en kommod utan möjlighet till att ha uttag, något jag ångrar nu faktiskt, det var inte dyrt heller.

bYkICr skrev:
Glöm inte tomrör för multimedia kablar samt larm.
Det har vi! Ingick som standard.

Tomrör till vinden för framtida installationer, tex solceller.

Jonatan79 skrev:
Tomrör till vinden för framtida installationer, tex solceller.
Det har jag inte tänkt på! Ska kika vidare på detta, tack .

geoham skrev:
Det har vi! Ingick som standard.
låter bra, vi fick betala extra för att dra tomrör för högtalare i alla sällskapsrum, samt 32mm rör för hdmi, antenn, elkabel, osv i vägg i alla sällskapsrum.

KalleKe
geoham skrev:
Bra råd! Vi kommer att ha tomrör där tvn ska stå, så inga kablar kommer att synas :)
Jag har liksom alla tomrören ansluta till en "låda". Tror den är från Schneider där är allting infällt så att tven hamnar ganska nära väggen också.

Uttag för robotgräsklipparen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.