Hej,
Förtydliga min fråga ang omkastare/omkoplare.

Vi har en liten stuga som vi behöver tillfälligtvis hyra ut och för detta behöver vi en separat mätare.

Vi har två styckna mätare idag, mätare 1 och mätare 2. Mätare 1 används för hela sommarhuset åretrunt. Den försörjer också Under centralen i stugan när det inte är uthyrd.

Vi önskar att Elmätare 2 skall kopplas in när vi har hyresgäster (ca ett par månader). Vilken sort omkopplare är det lämpligt i sådan fall. Kabel dimensionen är 6 mm2.
Ja får be om att undercentralen skall alltid var försörjd med el året runt. Dvs antigen försörjs den från mätare 1 eller från mätare 2.

En sak till också en trefas uttag skulle behövs när vi inte använder oss av strömmen från elmätare 2. Men en sak i taget.

Tacksam för tips, kommentarer.

Bifogar enkel skiss på anläggningen.

• Omkopplare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
förstog nog inte ritningen riktigt men det finns ju reservkraftsomkopplare som du skulle kanske kunna använda. men dom är rättså dyra.

Kan du inte sätta en mätare i undercentralen i stugan och anteckna förbukar effekt när dina hyresgäster flyttar in respektive ut? PEN-ledare får inte vara < 10 mm[sup]2[/sup] koppar, såvida det inte är en gammal installation.

CyberStoffe skrev:
Kan du inte sätta en mätare i undercentralen i stugan och anteckna förbukar effekt när dina hyresgäster flyttar in respektive ut? PEN-ledare får inte vara < 10 mm[sup]2[/sup] koppar, såvida det inte är en gammal installation.

Tack för kommentarer; installationen är gammal, och den PEN kabel som går från HC till UC är 6mm2. som du förstod nog. Det har jag inte tänkt byta ut, och hoppas att jag inte behöver.
Jag hade hoppats att jag skall slippa skriva in varje gång en hyresgäst är i stugan, det kan röra sig flera omgångar under året. och det är bra statistik för mig och bra översikt för Skattemyndigheten :-/
Jag hade hoppats att det skulle finnas någon slags tre polig brytare som kastar om strömmen från mätare 1 till mätare 2 och vs. Det går säker att köpa två brytare har jag läst någon kommentera här på forummet?.

/Templer

magic_gbg skrev:
förstog nog inte ritningen riktigt men det finns ju reservkraftsomkopplare som du skulle kanske kunna använda. men dom är rättså dyra.

Vad rör det sig om i pris ?, kanske en två tre-polig brytare är billig att inhandla isf.

Det hade varit mycket änklare med en vred som man kastar strömmen från a till b och vv.

/Templer

Prata med nån elfirma, om dom bra vill, fixar dom lätt en brytare med den önskade funktionen. Ett fabrikat som har eller bygger alla sorters brytare heter "Kraus & Naimer" och alla dom större elgrosisterna för deras produkter.

S
Har du två abonnemang och isåfall varför?
Som du har ritat schemat har jag svårt att se att du får göra. Skulle du köra stugan via mätare 2 så går strömmen tillbaka genom HC. Det kan bli livsfarligt om man gör ett ingrepp i den centralen då.

Svårt fall, PEN får inte ha brytare och jag vill påstå att den ska gå till samma mätartavla som faserna.

sawsaw skrev:
Har du två abonnemang och isåfall varför?
Som du har ritat schemat har jag svårt att se att du får göra. Skulle du köra stugan via mätare 2 så går strömmen tillbaka genom HC. Det kan bli livsfarligt om man gör ett ingrepp i den centralen då.
Vi har ärvt efter dödsbo, därav abonnemang.

Strömen tillbaka genom HC?, menar du via PEN ledare ?. den gör det ändå nu, stugan matas med Undercentral som är i sin tur matas från strömmen från inkommande i jfb som är monterad i HC.
omkopplare som växlar mellan mätare 1 och 2 kommer inte att beröra PEN ledare ju, eller har jag missupfattad något ??
Om det inte skulle funka med omkoplare, Vad sägs då om två 3-poligt norm brytare som placeras i HC DIN-skena, skulle det lösa fallet då. men strömmen går tillbaka via HC oav hur man än gör väl ??
Tacksam om du förtydligar vad du menar
mvh

jag skulle göra som så att bara ha ett abonnemang, och på stigaren ut till stugan har du en egen mätare, som du fakturerar efter. Svårare är det ju inte. Nu är det väldigt krångligt byggt.

• Omkopplare_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Templer skrev:
Vi har ärvt efter dödsbo, därav abonnemang.

Strömen tillbaka genom HC?, menar du via PEN ledare ?. den gör det ändå nu, stugan matas med Undercentral som är i sin tur matas från strömmen från inkommande i jfb som är monterad i HC.  
omkopplare som växlar mellan mätare 1 och 2 kommer inte att beröra PEN ledare ju, eller har jag missupfattad något ??
Om det inte skulle funka med omkoplare, Vad sägs då om två 3-poligt norm brytare som placeras i HC DIN-skena, skulle det lösa fallet då. men strömmen går tillbaka via HC oav hur man än gör väl ??
Tacksam om du förtydligar vad du menar
mvh
Jag menar det att du får inte ta ut tre faser genom elmätare 2 och leda dem vidare till din stuga samtidigt som PEN-ledaren tillbaka går via HC och elmätare 1. Skulle då någon ovetande stänga av HC och påbörja ett vad han tror är ett arbete utan spänning så kommer han bli mäkta förvånad över att skyddsjorden kan vara strömförande.
Man får inte mixa ihop ledare från två olika abbonemang, vilken ledare det än må vara.

Nej nej nej! Inte blanda tåtar från två olika abonnemang whatsoever..
Säg upp det ena abonnemanget och montera en eftergångsmätare enligt gnistjagares skiss, det är det enda rätta. Sen får du ta omaket med att läsa av varje gång du får en hyresgäst.

sawsaw skrev:
Jag menar det att du får inte ta ut tre faser genom elmätare 2 och leda dem vidare till din stuga samtidigt som PEN-ledaren tillbaka går via HC och elmätare 1. Skulle då någon ovetande stänga av HC och påbörja ett vad han tror är ett arbete utan spänning så kommer han bli mäkta förvånad över att skyddsjorden kan vara strömförande.
Man får inte mixa ihop ledare från två olika abbonemang, vilken ledare det än må vara.
Tack för förtydligande, men det är faktiskt så att PEN ledaren går inte via mätaren 1 har jag upptäckt, den kommer direkt från huvudsäkringarna. Det är nämligen så att vid huvudsäkringarn har dem två PEN ledare, en går direkt till HC och en går direkt till mätaren.
Vad tycker du om förslaget att skaffa två st 3polig vip brytare (40A) och placera dem i DIN skena i HC. ?? kommentarer ?
jag kan fundera ut hur kopplingen skall gå till men en i taget!
Hls
Templer

bax skrev:
Nej nej nej! Inte blanda tåtar från två olika abonnemang whatsoever..
Säg upp det ena abonnemanget och montera en eftergångsmätare enligt gnistjagares skiss, det är det enda rätta. Sen får du ta omaket med att läsa av varje gång du får en hyresgäst.
Det är alltid bra med nya ideer, Vad är det för något eftergångsmätare, hur funkar det och. Meningen att det skall inte registrera något när stugan är ej uthyrd. Missat något ??
Egentligen vill jag ha en enkel lösning på det hela, och det är snyggt om man kunde lösa problemet med en omkopplare, alt. två st vip brytare, vad Sägs ?

Mvh Templer

S
Templer skrev:
Tack för förtydligande, men det är faktiskt så att PEN ledaren går inte via mätaren 1 har jag upptäckt, den kommer direkt från huvudsäkringarna. Det är nämligen så att vid huvudsäkringarn har dem två PEN ledare, en går direkt till HC och en går direkt till mätaren.
Vad tycker du om förslaget att skaffa två st 3polig vip brytare (40A) och placera dem i DIN skena i HC. ?? kommentarer ?
jag kan fundera ut hur kopplingen skall gå till men en i taget!
Hls
Templer
Jag bara konstaterar att du inte har en susning om vad du håller på med och vad jag skrivit till dig, så lägg ner alla tankar på att "göra själv" och ring en elfirma istället så du får en säker anläggning. Jag svarar inte på dina senaste frågor eller ger fler råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.