12 250 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
"Förskottsbetalning" vid nybygge...
Jag frågade faktiskt honom för länge sedan men kunde inte få några direkta svar. Men jag är också medveten om att det inte hör till hans uppgifter.wildeside skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För oss var det i alla fall inga problem. Men det var ju 8 år sedan.J Jezzie skrev:
Men tillbaka till förskottsbetalningarna.
Jag tycker att många här är lite väl fundamentalistiska i sina resonemang om inga förskottsbetalningar! För att ta några exempel:
Någon här som köpt villafastighet eller tomt utan att betala förskott vid kontraktskrivandet, fastän det kanske är ett halvår till tillträdet?
När jag köpte åtta fönster till vårt stall fick jag betala 30% i förskott, innan tillverkningen påbörjades.
Och när vi byggde hus år 2010 och bestämde leverans med en polsk tillverkare, krävde de 33% förskott av min byggmästare, med leverans 8 veckor efter förskottet var levererat.
En annan sak, om förseningsavgifter.
Jag misstänker att höga sådana kan vara kontraproduktivt.B birgitbolennart skrev:
Om tiden börjar bli knapp, kan det väl finnas risk att byggaren tar genvägar och slarvar på slutet, för att undvika "böterna"?
I stället för att dra över lite på tiden, och göra ett gediget jobb.
Nu blir jag lite fundersam. I TS inledande inlägg beskrevs ett "nästan" modul-hus. Om man köper vad husleverantörerna kallar ett "huspaket" gäller inte de särskilda reglerna vid småhusentreprenad. Då gäller enbart konsumentköplagen. Det är till och med så illa att de s.k. "huspaketen" som inte levereras i färdiga moduler utan som löst byggmaterial inte ens är en byggprodukt. Hur ser entreprenad ut? Totalentreprenad eller delad entreprenad?P P. Hamse skrev:Jag vill påstå att Konsumenttjänstlagens 3 § ”Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.” ger vid handen att tolkningsutrymmet är starkt begränsat. Särskilt då förarbetena till lagen lyfter fram vikten av att skydda konsumenten.
Har du ABS09 så gäller de allmänna bestämmelserna för småhusentreprenad vars första punkt lyder: ”För entreprenaden gäller konsumenttjänstlagen (1985:716)...”P phälle skrev:Nu blir jag lite fundersam. I TS inledande inlägg beskrevs ett "nästan" modul-hus. Om man köper vad husleverantörerna kallar ett "huspaket" gäller inte de särskilda reglerna vid småhusentreprenad. Då gäller enbart konsumentköplagen. Det är till och med så illa att de s.k. "huspaketen" som inte levereras i färdiga moduler utan som löst byggmaterial inte ens är en byggprodukt. Hur ser entreprenad ut? Totalentreprenad eller delad entreprenad?
Köper du ett "huspaket" ingår ingen entreprenad. Då gäller enbart konsumentköplagen. De särskilda reglerna i konsumenttjänstlagen gällande småhusentreprenad gäller alltid helt oberoende av om ditt avtal baserats på ABS09 eller inte.
Hejsan!H hempularen skrev:Du skall under inga omständigheter betala för mer än vad som utförts. Ex. så gäller färdigställandeskyddet i försäkringen inte för förskottsbetalda kostnader.
Upplägget som KnockOnWood visar är väl typexempel på bedrägeririsk (nu gick det ju bra). Om du betalar 300 000 inför byggstart, också så går bolaget i konkurs, så är man helt rökt.
Att betala 300 000 utan att ha fått något, är detsamma som att låna ut 300 000. Och man lånar inte ut 300 000 utan säkerhet till någon. Skall väl vara till sina barn då...
Att det var en handpenning på 10% var inget jag reagerade över då det kändes ”normalt” och jag har sett att iaf några andra husleverantörer har det som standard. Men jag förstår hur du menar. Känner nu att vi skulle ha bett om en helt annan betalplan innan vi skrev kontrakt
Klicka här för att svara