12 250 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
"Förskottsbetalning" vid nybygge...
Skriver inte kow att insidan gick på separat entreprenad? Då känns ju upplägget ok.H hempularen skrev:Du skall under inga omständigheter betala för mer än vad som utförts. Ex. så gäller färdigställandeskyddet i försäkringen inte för förskottsbetalda kostnader.
Upplägget som KnockOnWood visar är väl typexempel på bedrägeririsk (nu gick det ju bra). Om du betalar 300 000 inför byggstart, också så går bolaget i konkurs, så är man helt rökt.
Att betala 300 000 utan att ha fått något, är detsamma som att låna ut 300 000. Och man lånar inte ut 300 000 utan säkerhet till någon. Skall väl vara till sina barn då...
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Det står 20% inför byggstart. han lånade alltså ut 300 000 till byggaren, innan något arbete hade utförts överhuvudtaget.elpaco skrev:
Som sagt det gick ju bra, och det gör det troligen ofta. Men det är att ta en stor risk att låna ut 300 000 till en i princip okänd person, utan någon säkerhet.
Om en firma har så dålig likviditet att dom behöver ett kassaflödesneutral upplägg då finns det väldigt stor chans att dom går i konkurs och du blir av med handpenning. Och om det krävs en handpenning är det ju inte kassaflödesneutral.
Jag har ett pågående husbygge. Totalentreprenad, lösvirkeshus och kontrakt enligt ABS 09.
Första betalningen gjordes vid kantbalk monterad, nästa efter plattan gjuten, nästa stomme monterad etc. Slutbetalningen är drygt 10% av totalen och sker efter godkänd slutbesiktning.
Jag skulle aldrig betala något i förskott oavsett om det gäller bygga hus, reparera bil, flyttfirma, beskära träd etc.
Första betalningen gjordes vid kantbalk monterad, nästa efter plattan gjuten, nästa stomme monterad etc. Slutbetalningen är drygt 10% av totalen och sker efter godkänd slutbesiktning.
Jag skulle aldrig betala något i förskott oavsett om det gäller bygga hus, reparera bil, flyttfirma, beskära träd etc.
J Jezzie skrev:Hej på er!
Har kikat runt lite men inte hittat någon liknande tråd så testar att slänga ut en fråga. Det bästa tipset jag hela tiden läst om vi nybyggnation är att aldrig betala i förskott och det är ju även nödvändigt för att att uppfylla villkoren i t.ex. färdigställandeskyddet.
Däremot behöver man ju ofta betala en handpenning på 5-15% i inledningsskedet men det är väl ganska standard. Sen finns olika upplägg (har kollat runt) på betalplan 50-70% vid leverans, sen ytterligare betalning efter en tid för arbete osv och sedan håller man kvar 5-10% till efter slutbesiktning.
Jag påpekade tidigt att betalning måste ske allteftersom att arbete fortlöpt och material levererats men nu känner jag att de vill ha betalning trots att allt motsvarande material inte är levererat och i mina ögon är inte allt jobb upp till den "summan" heller utfört... (Jag har mer detaljer om vad som är levererat och utfört och som "amatör" kan det ju vara något vi inte förstår men än hur vi än räknar och vrider och vänder på det kommer detta relativt säkert att vara vad jag kallar en förskottsbetalning. Jag vill inte stå där sen OM något händer med företaget och ha gjort en förskottsbetalning... Hur gör man, de anser att detta är en generell plan och att det är helt ok.
Tack på förhand!
J Jezzie skrev:Hej på er!
Har kikat runt lite men inte hittat någon liknande tråd så testar att slänga ut en fråga. Det bästa tipset jag hela tiden läst om vi nybyggnation är att aldrig betala i förskott och det är ju även nödvändigt för att att uppfylla villkoren i t.ex. färdigställandeskyddet.
Däremot behöver man ju ofta betala en handpenning på 5-15% i inledningsskedet men det är väl ganska standard. Sen finns olika upplägg (har kollat runt) på betalplan 50-70% vid leverans, sen ytterligare betalning efter en tid för arbete osv och sedan håller man kvar 5-10% till efter slutbesiktning.
Jag påpekade tidigt att betalning måste ske allteftersom att arbete fortlöpt och material levererats men nu känner jag att de vill ha betalning trots att allt motsvarande material inte är levererat och i mina ögon är inte allt jobb upp till den "summan" heller utfört... (Jag har mer detaljer om vad som är levererat och utfört och som "amatör" kan det ju vara något vi inte förstår men än hur vi än räknar och vrider och vänder på det kommer detta relativt säkert att vara vad jag kallar en förskottsbetalning. Jag vill inte stå där sen OM något händer med företaget och ha gjort en förskottsbetalning... Hur gör man, de anser att detta är en generell plan och att det är helt ok.
Tack på förhand!
Man skall aldrig betala något i förskott
Inte betalar man för maten som man inte fått?
Viktigt med en tidsplan och stora förseningsavgifter
Detta för att entreprenören inte skall kunna dra ut på tiden
Man kan aldrig lita på någon utan ta allt för osäkert och handla därefter
Jag vill påstå att Konsumenttjänstlagens 3 § ”Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.” ger vid handen att tolkningsutrymmet är starkt begränsat. Särskilt då förarbetena till lagen lyfter fram vikten av att skydda konsumenten.K Kyleman skrev:
Kanske inte, men en bra KA hjälper kunden hela vägen
Det gör iaf jag som KA.
Så fort kunde och jag har skrivit kontrakt om att jag ska vara deras KA så hjälper/rådger jag dom hela vägen från kontraktsskrivning till slutbesiktning.
Det gör iaf jag som KA.
Så fort kunde och jag har skrivit kontrakt om att jag ska vara deras KA så hjälper/rådger jag dom hela vägen från kontraktsskrivning till slutbesiktning.
Ja självklart. Ville bara nämna det så folk inte skall tro att det normalt ingår.wildeside skrev: