14 006 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Förskottsbetala hantverkare för material
finns alltid risk att kunden inte blir nöjd, fast man gjort enligt beställning och allt ser bra ut. och håller inne pengarMathiasS skrev:
Ja, men det löser man inte med betalningsvillkor utan genom att 1. Skriva ett tydligt avtal och leverera därefter samt 2. Bygga buffert för att kunna ta ett och annat nederlag även om man har rätt. Det får alla som säljer tjänst göra.
fullt medveten om det. men det finns folk där sånt inte funkar.MathiasS skrev:
Även för kunden finns vissa fördelar med att betala material löpande vid leverans. Jag, och flera bekanta i
bekanskapskretsen, har drabbats av mycket oseriösa byggare desenaste 2-3 åren Det verkar vara mer eller mindre standard med utpressning från byggaren. Vanligt scenario: vid slutbesiktning enligt besiktningsmannen återstår saker att åtgärda, pengar hålls inne, hantverkaren vägrar, och hantverkaren hotar med att om jag inte får betalt kommer jag o river allt! Detenda man som kund vill är att de rättar missar, sen kommer de få betalt. DÅ är det bra att kunden äger materialet för att ytterligare hindra dem från att komma o riva......
bekanskapskretsen, har drabbats av mycket oseriösa byggare desenaste 2-3 åren Det verkar vara mer eller mindre standard med utpressning från byggaren. Vanligt scenario: vid slutbesiktning enligt besiktningsmannen återstår saker att åtgärda, pengar hålls inne, hantverkaren vägrar, och hantverkaren hotar med att om jag inte får betalt kommer jag o river allt! Detenda man som kund vill är att de rättar missar, sen kommer de få betalt. DÅ är det bra att kunden äger materialet för att ytterligare hindra dem från att komma o riva......
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
@hantverkare1, Om du tar materialpåslag, tar du det på listpris, rabatterat pris (enligt rabattbrev e.d) eller eget pris med påslag?
Och givetvis finns det risk med materialhantering samt o-h-kostnader.
Och givetvis finns det risk med materialhantering samt o-h-kostnader.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Naturligtvis på rabatterat pris.Villa vista skrev:
Tar 12%
Dvs:
Träbit kostar 100 kr
Jag betalar 80 kr
Kund betalar mig 89,60 kr
I de 12% jag tar ingår: risk, beställning, hantering, fakturahantering osv.
Åker jag och hämtar material tillkommer arbetstid och 35 kr/mil.
Ringer jag och beställer tillkommer inget.
Jag tror att iaf mina kunder tycker det är ett bra upplägg.
Väldigt sällan någon ifrågasätter iaf.
Men då är jag iofs ärlig och öppen med hur jag debiterar från början.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Skrev du inte att kunderna blir vansinniga?
Själv tycker jag att ditt upplägg är helt korrekt, tyvärr har man hört om så mycket "materialfusk-prissättning".
Edit: Tycker nog att minst 15% är rimligt
Själv tycker jag att ditt upplägg är helt korrekt, tyvärr har man hört om så mycket "materialfusk-prissättning".
Edit: Tycker nog att minst 15% är rimligt
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag syftade mest på hatarna på detta forum som tycker att man ska debitera 200 inkl moms, inga materialpåslag, 100 dagars kredittid på fakturorna och 0 kr i milersättning.
Lite överdrivet kanske, men ändå.
Visst kan man ta 15% men jag tycker 12 känns OK.
Det täcker mina kostnader, jag överlever på timdebitering och har gott om jobb.
Har till och med råd att köpa en köttbit på fredagen, ibland på lördagen också.
Lite överdrivet kanske, men ändå.
Visst kan man ta 15% men jag tycker 12 känns OK.
Det täcker mina kostnader, jag överlever på timdebitering och har gott om jobb.
Har till och med råd att köpa en köttbit på fredagen, ibland på lördagen också.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
hehe
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg