Hemingway Hemingway skrev:
Det här låter inte som en firma som ni ska betala i förskott. Kom ihåg att pengar är ert starkaste påtrycksmedel, så spela inte ut det kortet för tidigt. Du skriver pågående renovering, kan du definiera vad ni ska göra och hur långt de/ni kommit?
Det är en totalrenovering av en ca 120kvm lägenhet och hittills, på 6 veckor, har de rivit några väggar. Nu kvarstår återuppbyggnad, ett badrum och kök, samt alla ytskikt…

Vad står det i det otydliga avtalet om betalning?

Helrrnovering av 120 med låter som en dyr sak. Eftersom ni är osäkra på om det ens är fast eller löpande kostnad är det dags att ta hjälp av någon som kan tolka avtal. Förflretsget kommer garanterat att välja det som de tjänar bäst på. Och det kan sluta på miljoner för er del om de får fortsätta arbetet.

Kräv att få se dagboken för det arbete som gjorts hittills. Om företaget påstår att 4 personer arbetet heltid är arbetskostnaden uppe i nästan 1 miljon redan.

Du kan alltid ta ett foto av avtalet och ladda upp här. Maskera alla uppgifter om er och företaget bara.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Vad står det i det otydliga avtalet om betalning?

Helrrnovering av 120 med låter som en dyr sak. Eftersom ni är osäkra på om det ens är fast eller löpande kostnad är det dags att ta hjälp av någon som kan tolka avtal. Förflretsget kommer garanterat att välja det som de tjänar bäst på. Och det kan sluta på miljoner för er del om de får fortsätta arbetet.

Kräv att få se dagboken för det arbete som gjorts hittills. Om företaget påstår att 4 personer arbetet heltid är arbetskostnaden uppe i nästan 1 miljon redan.
Det är nu överenskommet att det är fast på arbete och löpande på material efter de senaste dagarnas diskussioner. Det är inga 4 personer heltid, har varit där nästan dagligen och oftast är det en eller ingen där… Därav viss frustration.

Men oavsett om det är löpande räkning på materialet, så skall du inte betala för material förreän tidigast när det finns på "din mark". Du skall vara i besittning av materialet.

H hempularen skrev:
Men oavsett om det är löpande räkning på materialet, så skall du inte betala för material förreän tidigast när det finns på "din mark". Du skall vara i besittning av materialet.
Absolut, tack! Har gjort ett nytt avtal där detta tydligt framgår och att ingen faktura får skickas förrän vi har materialet på plats samt fått spec. Är helt OK med påslaget, de ska självklart ha ersatt för tid och bära in osv. Nu blev det mycket bättre 👍🏼

Är själv snickare 👋🏻

Stora jobb: delfakturor;
#1. När material kommit och arbete påbörjats och pågått en tid (40% av total).
#2. När mer än hälften av arbetet är gjort) (40% av total).
#3. Arbetet har gåtts igenom och godkänts (sista 20%).
Isch, beror på storleken av arbetet.

Små jobb: Allt faktureras efter färdigställt arbete oftast.

mauleh mauleh skrev:
mer än hälften av arbetet är gjort) (40% av total).
#3. Arbetet har gåtts igenom och godkä
mauleh mauleh skrev:
Är själv snickare 👋🏻

Tack för svar! Det låter fullt rimligt - förutsatt att man anger det i uppstarten :-)

mauleh mauleh skrev:
Är själv snickare 👋🏻

Med den planen så är det alltså 80% betalt, när bara halva jobbet är klart? Kan vara lite riskabelt, även om i princip allt material är på plats.

En sådan plan kan kanske vara ok i många fall, men inte i alla typer av jobb.

Problemet med ett sådant upplägg, är att om man råkar ut för en oseriös byggare med den planen, så är det stor risk att den oseriösa hantverkaren nöjer sig med sina 80%, och inte visar sig igen.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Du skall vara i besittning av materialet.
Bör dock understrykas att det formellt sett inte räknas som att beställaren är i besittning av material som är avsett för pågående arbeten och entreprenören köpt in och lagt upp på arbetsplatsen, även om arbetsplatsen råkar vara beställarens bostad och beställaren betalat materialkostnaden i förskott.

Men det är naturligtvis ändå värt mycket att veta att materialet faktiskt köpts in och levererats så att inte pengarna gått till något annat.

H hempularen skrev:
Med den planen så är det alltså 80% betalt, när bara halva jobbet är klart? Kan vara lite riskabelt, även om i princip allt material är på plats.

En sådan plan kan kanske vara ok i många fall, men inte i alla typer av jobb.

Problemet med ett sådant upplägg, är att om man råkar ut för en oseriös byggare med den planen, så är det stor risk att den oseriösa hantverkaren nöjer sig med sina 80%, och inte visar sig igen.
Mer än hälften kanske var lite otydligt, men för min del kanske det kan vara 80% klart :)
Självklart ska en kund inte behöva betala mer än vad som är rimligt.
Jag kan bara tala för mig själv och hur jag gjort i alla år. ✌🏻

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ja man behöver ju en plan (avtalad) med något i den stilen vid fastprisarbeten. Personligen har jag i huvudsak alltid anlitat hantverkare på löpande räkning. Då är jag van vid 14 dagars fakturering, om arbetet pågår mer än några veckor. Och då är det helt enkelt en faktura på den material som köpts in (med redovisade inköpskvitton/fakturor) och de timmar som arbetats.

C cpalm skrev:
Bör dock understrykas att det formellt sett inte räknas som att beställaren är i besittning av material som är avsett för pågående arbeten och entreprenören köpt in och lagt upp på arbetsplatsen, även om arbetsplatsen råkar vara beställarens bostad och beställaren betalat materialkostnaden i förskott.

Men det är naturligtvis ändå värt mycket att veta att materialet faktiskt köpts in och levererats så att inte pengarna gått till något annat.
Nu blir jag nyfiken., Menar du att om hantverkarfirman går i konkurs, och det finns betalt material för ex. 50 000 liggande hos mig. Så skulle konkursförvaltaren kunna återta materialet, elelr kräva betalt en gång till?

Fakturan/kvittot ska isåfall exakt avse det material som levererats.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Nu blir jag nyfiken., Menar du att om hantverkarfirman går i konkurs, och det finns betalt material för ex. 50 000 liggande hos mig. Så skulle konkursförvaltaren kunna återta materialet, elelr kräva betalt en gång till?
Precis så. Talar förvisso inte av erfarenhet, men har förstått att det är en fråga man tar hänsyn till i större entreprenader. Spontant låter det ju tokigt, men egentligen är det rätt logiskt om man funderar på det - att du betalat för något betyder inte att du är i besittning av saken i fråga, det är ju ett ganska välkänt faktum.

Vanligtvis sker en konkret besittningsövergång vid leveranstillfället, men i detta fall är det inte självklart att det skett en sådan övergång så länge entreprenören fritt disponerar över materialet på arbetsplatsen. Har entreprenören så att säga, lämnat över materialet till kunden, eller bara transporterat det till arbetsplatsen för att användas i leveransen?

Även avtalsmässigt avtalar man vanligtvis om en slutprodukt, t.ex. ett staket. Inte om att köpa X löpmeter virke + arbetstiden för att förvandla det till ett staket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.