18 043 läst ·
249 svar
18k läst
249 svar
Forskare slår fast att nordiska klimatet är bra för solceller
Det måste finnas marginaler och det är vattendomar som måste följas. Redan nu är elpriserna högre på vintern än på sommaren. Skulle det gå att spara mer vatten till vintern skulle man göra det. Det finns inga stora outnyttjade resurser i vattenkraften.
Det finns marginaler 6TWh! Idag produceras ca 0,1TWh solel/år. Somartid körs vattenkraften ej på minfllöde under dagtid, se produktionsläge från mitten av juli från svenska kraftnät: blåa fältet är vattenkraften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju precis det vi gör, sparar så mycket vatten vi kan och säljer dyrare på vintern! Med mer solel sommartid hade vi dock kunnat spara och exportera/sälja ännu mer el vintertid vilket är väldigt LÖNSAMT ur ett samhällsekonomiskt perspektiv!D Daniel 109 skrev:
Logga in
Skapa konto
Uppenbarligen finns detvtillgång på el under sommaren efter som elpriset då är lägre. Varför sparar man då inte mer vatten redan nu?
Sommartid har vi redan en nettoimport av el till Sverige pga att kärnkraften har revision samt låga elpriser medans det omvända gäller vintertid allstå vi exporterar som mest under de kalla och mörka vintermånaderna.D Daniel 109 skrev:
Export av el innebär skatteinkomster för landet och vinster för vattenkraften som skapar sysselsättning osv. Är tämligen vanligt att vi/Sverige exporterar el för ca 1 milj SEK/h under vintern vilket ju borde generera en del pengar in till vårat land.A andersda skrev:
Nej Sverige exporterar på sommaren och importerar på vintern. Det finns det gott om grafer som visar.
Blir det en regnig höst blir det problem om man inte har marginaler i dammarna.
Blir det en regnig höst blir det problem om man inte har marginaler i dammarna.
Har du letat?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej
Vi bor betydligt norr om Gävle! Och har 8.7kw solceller, vi är självförsörjande på el, men måste låna lite vattenkraft på vintern, den bästa investering jag gjort, betald på 5-6år.
Och vem tror att solel skulle stå för 100% av Sveriges energi behov på sommaren?? Solel plus vindkraft står ändå av en bråkdel av totala energin trots full gas, jag tror på vind/sol/vatten samt moderna kärnkraftverk,
Vi bor betydligt norr om Gävle! Och har 8.7kw solceller, vi är självförsörjande på el, men måste låna lite vattenkraft på vintern, den bästa investering jag gjort, betald på 5-6år.
Och vem tror att solel skulle stå för 100% av Sveriges energi behov på sommaren?? Solel plus vindkraft står ändå av en bråkdel av totala energin trots full gas, jag tror på vind/sol/vatten samt moderna kärnkraftverk,
Jag hittade lite statistik i ämnet. Se och tolka själv.D Daniel 109 skrev:
Logga in
Skapa konto
Sen skall visst Ringhals 1 och 2 läggas ned 2019 och 2020. Tror nog att solenergi, dess brister till trots, är lika klokt samhällsekonomiskt som privatekonomiskt.
Det där är uppenbarligen ett annat år än den graf jag snubblade på. Men även här är det tydligt att vi har en export på sommaren. I det här fallet en mindre export på vintern. Det år jag såg var det import större delen av vintern.