Det finns ett dike vid vägen ner till vårt torp - marken sluttar alltså utmed vägen. Nu har övre delen av diket rensats så djupt att det ligger halvmetern under det efterföljande osv...

Där översta grannens mark och dike slutar, finns en gamma tunnel och övergång till ängen bredvid. På plats ligger ett markrör som jag misstänker skall grävas ner där, för att leda över vattnet till nästa grannes sida, det kommer då skapa en sjö där, som riskerar förstöra både väg och tomt.

Vad gäller?

Vi är flera ägare av marken utmed diket, men inget samtal har ägt rum inför övre grannens utdikning och konsekvensen därav. Är det vårt ansvar att ta hand om resterande delar av diket. Systemet har fungerat tills övre grannen lät sitt dike växa igen - då uppstod bekymmer för honom. Nu har han grävt djupt (för djupt) och skjuter över problemet med den djupa urdikningen till oss nedanför - vi som inte har så djupa diken.

Hej och välkommen till forumet.

Om grannen gräver eller inte på sin fastighet kan du ju inte påverka, sköt ditt eget efter bästa förmåga.
När maskinentreprenör nu tydligen finns i närheten tycker jag du ska passa på att leja in maskin och få dina diken rensade och samtidigt göra en slamgrop på din mark så ditt slam inte i onödan förstör dikena nedströms.

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet.

Om grannen gräver eller inte på sin fastighet kan du ju inte påverka, sköt ditt eget efter bästa förmåga.
När maskinentreprenör nu tydligen finns i närheten tycker jag du ska passa på att leja in maskin och få dina diken rensade och samtidigt göra en slamgrop på din mark så ditt slam inte i onödan förstör dikena nedströms.
Nu är det inte så enkelt som att han "gräver på sin tomt". Han fördjupar ett dike för att avvattna sin äng och skickar över avttnet till mig. Mitt dike är underhållet, men han gräver sitt djupare än vad det har varit.

B Bertil Rosenius1 skrev:
Nu är det inte så enkelt som att han "gräver på sin tomt".
Har nån påstått det?
Att grannen gräver på sin egen fastighet får du acceptera även om dikesdjupet kanske blir lite djupare än vad du skulle föredra. Vill du bestämma över marken/ diket uppströms din mark behöver du vara lagfaren ägare till den fastigheten.

Det här med diken är väl inte helt lätt. Det finns ofta tillstånd för diken och regler kring fördjupning av dessa mm. Dock helt utanför min kompetensnivå. @Claes Sörmland brukar ha bra tankar kring detta.

• Gilla
Bertil Rosenius1
  • Laddar…

Bästa svaret

Dikesjuridik är krångligt. Tidigare svar förenklar lite väl mycket. Här finns en hel del att ta hänsyn till utöver det rent tekniska, vissa saker kan du utnyttja beroende på vad du vill uppnå.

Börja med att kolla på vattenarkiv.se alternativt med din länsstyrelse om området omfattas av ett gammalt markavvattningsföretag.

Om ja, skriv det. Annars gäller följande.

Vägdiken, dvs diken som har till syfte att ta hand om dagvatten från vägen, får anläggas utan tillstånd.
Om diket också/huvudsakligen är för att avvattna mark (se definition i 2-4§§ 11 kap miljöbalken) krävs tillstånd från länsstyrelsen.

Samtidigt är fastighetsägaren skyldig (!) att underhålla diken på sin fastighet om de är lagligen tillkomna, dvs äldre än 1986 eller har tillstånd. Du får aldrig fördjupa eller bredda diket mot ursprungsnivå och inte heller medverka till problem nedströms.

(Det finns dessutom en del specialfall och abrovinker kring detta. För mer specifikt stöd rekommenderas att du ringer till din länsstyrelse. De är även tillsynsmyndighet och kan öppna ett ärende på din begäran, om du vill det.)

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Dikesjuridik är krångligt. Tidigare svar förenklar lite väl mycket. Här finns en hel del att ta hänsyn till utöver det rent tekniska, vissa saker kan du utnyttja beroende på vad du vill uppnå.

Börja med att kolla på vattenarkiv.se alternativt med din länsstyrelse om området omfattas av ett gammalt markavvattningsföretag.

Om ja, skriv det. Annars gäller följande.

Vägdiken, dvs diken som har till syfte att ta hand om dagvatten från vägen, får anläggas utan tillstånd.
Om diket också/huvudsakligen är för att avvattna mark (se definition i 2-4§§ 11 kap miljöbalken) krävs tillstånd från länsstyrelsen.

Samtidigt är fastighetsägaren skyldig (!) att underhålla diken på sin fastighet om de är lagligen tillkomna, dvs äldre än 1986 eller har tillstånd. Du får aldrig fördjupa eller bredda diket mot ursprungsnivå och inte heller medverka till problem nedströms.

(Det finns dessutom en del specialfall och abrovinker kring detta. För mer specifikt stöd rekommenderas att du ringer till din länsstyrelse. De är även tillsynsmyndighet och kan öppna ett ärende på din begäran, om du vill det.)
Tack för svar! Jo, jag har försökt läsa en del, men mycket är §... Klart är att diket är gammalt troligen långt för 1986 och inte åtgärdats under de senaste 25 åren. Det har växt igen med stora träd, som nu tagits ned - inte för vägen, men för att ängen skall börja klippas med tunga maskiner, som den tidigare bitvis dyiga marken inte burit. Detta gör också att vägen delvis skadats men är framkomlig - rötterna och stubbar har dragits bort.

Jag får vänta och se vad som händer. Det är inte ägaren som brukar marken, utan en arendator.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.