15 420 läst ·
81 svar
15k läst
81 svar
Försenat attefallshus samt problem
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Vad menas med att "första levererans skall ske inom 6 månader"? Det tycker jag låter mer som leverans från fabrik, inte nödvändigtvis färdigt hus.
Vad mer än "första" leverans är tänkt att ske?
Vad mer än "första" leverans är tänkt att ske?
Mitt hus kom helt färdigt, klart för att koppla ledningar till vatten, el och avlopp. Redan den första dagen uppstod problem då vattnet läckte "här och var". Rörmokare kom och "åtgärdade det han såg, men inte det han inte såg". 4 dagar senare stor vattenläcka så att duken i husets botten böljade. Hantverkar-letter anländer och byter ut ledningarna som spikats i vidtar inga åtgärder för att avfukta. Jag anlitar besiktningsman som upptäcker stora fel i badrummet samt mycket fukt i golv och till viss del väggar. "Det är pissblött". Fortfarande har inget hänt. Jag har nu gett en tidsfrist när avfuktningen ska starta och en tidsfrist för när arbetet ska vara färdigställt, i annat fall vill jag häva köpet. Egentligen vill jag att felen åtgärdas av en svensk våtrumscertifierad lokal hantverkare eller ett nytt hus, men det har jag tydligen inte rätt att begära. Nu blir jag orolig över det du skrev om hävning av avtal och att jag kan råka illa ut. Får nog kontakta jurist.
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Ja, att det skall gå sååå illa som jag skrev, är kanske lite att måla f...n på väggen, men gör man fel så kan det bli dyrt.
Det har förekommit att folk "slängt ut" hantverkare, som sedan krävt betalt i enlighet med avtalet, kunden klagar och menar att han fått låta någon annan färdigställa. Den dåliga firman konstaterar bara att du har ju ett nytt badrum nu, precis som vi avtalade, hur det gått till hör inte hit, vi vill ha betalt. Och dessutom så har vi haft hantverkare som gått och väntat på att få komma in och färdigställa så vi vill ha stilleståndsersättning för dem dessutom.
Det har förekommit att folk "slängt ut" hantverkare, som sedan krävt betalt i enlighet med avtalet, kunden klagar och menar att han fått låta någon annan färdigställa. Den dåliga firman konstaterar bara att du har ju ett nytt badrum nu, precis som vi avtalade, hur det gått till hör inte hit, vi vill ha betalt. Och dessutom så har vi haft hantverkare som gått och väntat på att få komma in och färdigställa så vi vill ha stilleståndsersättning för dem dessutom.
Redigerat:
Nähä, det var tydligen någon hos dem som pratade i nattmössan för att göra mig glad. Det kommer inte alls några hantverkare utan samma letter som orsakat en rad fel. Spikade vattenrör, inbyggda skarvade vattenledningar, stor vattenläcka, icke godkänt tätskikt i badrum, icke godkänd golvbrunn i badrum, läckage från golvbrunn under huset, läckage från läckande tätskikt, felaktigt uppsatt och helt bucklig hängränna, ett fult golv med märken och repor som fick slipas om. Gäller våtrumscertifiering i Sverige när det gäller försäkringsbolag t.ex.? Hur länge kan denna cirkus få hålla på? Idag fick jag ett utbrott och meddelade att jag inte vill ha dessa hantverkare, att jag fullständigt tappat förtroende för dem, att jag tycker att ett välrenommerat företag som borde vara rädd om sitt varumärke skulle vara rädd om sina kunder, men det hjälper nog föga.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nej, certifieringen är väldigt lokal svensk. Det är tom. så att iallafall för ett par år sedan gavs kurserna bara på svenska, så kan man inte svenska så är man inte certifierad (kan ha ändrat sig).
Det tror att jag har fördomar mot utländsk arbetskraft men det är detta lettiska företaget jag helt har tappat förtroendet för och i förlängningen företaget i Stockholm som gör sommarhus och attefallshus och som jag trodde hade bra renommé men som tycks strunta i sitt varumärke.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nej, jag tror inte att du har rätt att kräva att firnan har certifiering, såvida du inte avtalat om det. Men du kan hävda att utförandet skall följa branschregler. Och det innebär ex. att tätskiktet skall vara typgodkänt. Och utfört enl. antingen Bkr reglerna eller GVK (två delvis konkurrerande branch organisationer). Och att reglerna i säkert vatten skall vara uppfyllda.