Men det är väl egentligen samma sak. Om de har certifiering vet jag att de följer branschreglerna, annars inte. Även försäkringsbolaget vet det då. Har jag rätt att kräva kvalitetsdokument? Godkänner försäkringsbolag ett sådant om de inte är certifierade?

För varje fel som upptäckts har de skickat ett par letter, men de som fixade de spikade vattenledningarna intresserade sig inte för vattenskadan och ingen annan heller. De tittade heller inte under huset och på golvbrunnen som läckte. Det var först när jag anlitade besiktningsman de fick för sig att åtgärda det. Det finns inget helhetsansvar alls.

Och badrummet och vvs var uppenbarligen inte utfört enligt branschregler, icke godkänt tätskikt, icke godkänd golvbrunn, felaktigt monterad golvbrunn, många sprickor i kakelfogar. Jag har ju absolut inga garantier för att det utförs enligt branschregler denna gång, det är ju samma företag som kommer.

Innebär det att jag kan kräva kvalitetsdokument? Om de inte är certifierade finns ju inget sätt för mig att veta att de följer branschreglerna.

Sovjet skrev:
Innebär det att jag kan kräva kvalitetsdokument? Om de inte är certifierade finns ju inget sätt för mig att veta att de följer branschreglerna.
Att dem är Certifierade är ett steg på vägen men betyder inte per automatik att de följer reglerna. Det har vi massa trådar här på BH om. Du verkar ha mycket frågor. Det kanske är lönt att anlita en jurist som kan säga vad du har för rätt att inte betala. Vad firman säger behöver inte vara sant/rätt.

Jag har kontakt med konsument Göteborg, men de vet inte heller allt. De har sagt att ja ska ge tidsfrister för att om de inte hålls häva avtalet, men då kan de ju hämta huset. Jag vill att det ska färdigställas så snabbt som möjligt och av personer med rätt kompetens. I nuläget har jag ju tappat allt förtroende för dem och när de säger att de ska utföras enligt legala regler vet jag inte vad det betyder eftersom samma företag ska utföra det som åstadkommit alla fel.

Men kvalitetsdokument verkar ju vara en grundförutsättning om jag ska acceptera arbetet och för att en försäkring ska täcka eventuella fel senare när garantin går ut. Jag hoppas bara att jag har rätt att begära det. Om jag har rätt att kräva att det är fackmannamässigt utfört borde jag ha rätt att kräva kvalitetsdokument.

Ramnemark, jag får nog anlita en jurist. Försökte få tag i en i fredags men lyckades inte.

Vad står det i kontraktet mellan er? Står det att det ska vara enligt svensk standard så kan du kräva intyg. Det bör du även ha på elen.

Om det ska anses vara fackmannamässigt utfört måste det väl följa svensk branschstandard. Det behöver inte stå i kontraktet vad jag förstår, att det är fackmannamässigt utfört har jag rätt att kräva enligt konsumentköplagen.

Det är också vad som står i besiktningsprotokollet, man utgår från branschstandard.

Om jag köper ett hus på entreprenad av ett svenskt företag som anlitar ett lettiskt företag, har jag ändå rätt att kräva att det är fackmannamässigt utfört enligt svensk branschstandard. Något annat vore konstigt.

Sovjet skrev:
Men det är väl egentligen samma sak. Om de har certifiering vet jag att de följer branschreglerna, annars inte. Även försäkringsbolaget vet det då. Har jag rätt att kräva kvalitetsdokument? Godkänner försäkringsbolag ett sådant om de inte är certifierade?
Nej, det är inte riktigt samma sak.

EN certifierad firma får sitt cerifikat genom ett system med kurser hos branschorganisationen. Det finns olika paket med utbildningar för företagsledaren, och för ex. plattsättare (som ju är de som utför tätskiktet), I systemet ingår även att plattsättaren skall gå kurser hos den fabrikant som tillverkar tätskiktet. Har han gått kurs hos Höganäs, så är han bara certifierad att använda just deras produkter.

Den som är certifierad får skriva ett våtrumsintyg, med BKR logo på intyget. Det finns inget som hindrar att andra hantverkare utan certifiering följer exakt samma regler som den ceritifierade gör, och skriver ett eget intyg med samma lydelse som BKR, men BKR logon får inte finnas på intyget.

Så länge det är godkänt enligt svenska normer och accepteras av försäkringsbolag i Sverige så duger det för mig. Jag antar att jag kan kräva kvalitetsdokument som jag kan visa försäkringsbolaget om något händer i framtiden. Dessa fel upptäcktes nu enbart för att jag kontaktade en besiktningsman. De som lagade de spikade rören struntade i att det var helt blött.

F
Fokusera på målet, ett inflyttningsklart hus. Lägg inte så mycket fokus på hur de väljer att lösa det, det ska du inte behöva bry dig om. Men dokumentera gärna genom att fota.

Sätt en tidsfrist vid vilken du tar in en besiktningsman. Utför besiktning. Om det fortfarande är punkter som kräver åtgärd, Ta kontakt med en jurist och börja en process att ta dig ur köpet alternativt ge dem en sista chans genom att sätta en ny tid för en sista besiktning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.