19 212 läst ·
53 svar
19k läst
53 svar
Försäljning var värdering?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag tycker det låter som att du råkat ut för en mäklare som är slö som fasen, men jag tycker det är fel att säga att mäklare generellt är så.E Elvana skrev:Mäklare är fulla av knep och trix, för sin egen del också. Jag hade tre fastigheter som jag ärvt till salu. Tog den seriöst största firman i min stad och la in allt. Vilket var ett stort misstag. Denne mäklare jag fick hade en väldigt lång, jag ringer dig lista när något dyker upp telefonbok skulle det visa sig. Fastigheterna var alla bebyggda i olika skick och fullpackade med grejer såklart de var ju dödsbon. Vilket de skyllde på för den låga värderingen!?
Värderingen sattes till halva marknadsvärdet av mäklarna själva. En fastighet som var bostadsrätt fick föreningen att explodera så lågt var ingången. Och såklart drällde där av exploatörer mäklaren ringt som lade ena skambudet efter det andra typ en 4:del av värderingen osv innan visning med låsning, visas ej osv. Då faller vårt generösa bud!!! Mäklaren inte ens försökte visa fastigheten utan nöjde sig med sin procent på mängden fastigheter istället för bättre bud osv.
Jag protesterade och krävde visning och som alla redan visste blev priset 3ggr så högt mot den s.k. värderingen. Fastighet två tyvärr eftersom jag skrivit på, samma visa ring så spelar vi ihop melodin. Utan att meddela mig ställs visningen in för mäklarens bok har många intressenter. Vis av förra så kräver jag återigen visning direkt. Köpare ringlar fram och entrepenörer backar då huset har sjöutsikt och det kan ingen rå på. Utom listiga mäklare förstås. Som inte bara är bundis med hantverkeriet utan också med diverse folk som vill köpa billigt….och som också är smarta hemmafixare. Suck. Mäklaren börjar nu ringa till 4 som snabbt budar upp till 3 ggr värderingen. Och vi säljer till en, vi skriver och sedan fanns inget lånelöfte utan slanten skulle hämtas i Tyskland!!?? I påse troligtvis?
Mäklaren är låst och jag får avtvinga min fastighet för ett återköp trots lagen och klausuler som står skrivna som mäklaren inte ens låter agera på utan min kraftansamling först. Nu avvaktas mitt hus hela sommaren medan en kollega säljer ett liknande hus på samma ort. Utan sjöutsikt. 70-tals i original välskött. Det huset säljs till bra pris med normal synlig budgivning. Mitt står kvar på ett bud på Hemnet som lagts i skam trots att flera lagt högre bud efter?
Så när jag nu kräver visning igen nr 2!! Är ingången smutskastad mot det andra huset och visst måste det väl vara fel på huset med sjöutsikt som inte säljs?
Strategi från mäklarhåll påstår jag. För hen har inte visat som brukligt utan ringt in intressenter ur boken som budar neråt och avsikten är att sälja snabbt utan jobb. När det går i stå sälja till en bekant som till mig är en budgivare men kom ur boken. Och mäklaren låtsas ringa upp för mina krav när budet under tidigare försäljning kommer och jag kräver minst samma för att sälja.
Efter kontraktet är skrivet och allt är klart hör jag bakom mig ”säg till mamma att jag ringer henne imorgon om xxx” och så blev jag blåst igen. Fastighet tre är fortfarande osåld och numera fråntagen säljlistan. Sjötomten ska ingen mäklare få sälja. Ever.
så mäklare är smarta, världsfrånvända, ointresserade och rent narcissistiska i sin framtoning med ett brett smile. Procenten Helge är allt som räknas och trixen är många. Orsaken är att de står på två ben vilket man inte riktigt förväntar sig som säljare. De ser till köparen samtidigt och satsar inte sin kraft fullt ut på den som förser dem med procenten och de väljer vem fast man inte ens fattar det. Du har de här två. Att de två är inringda ingick inte. Och när inga visningar hålls kommer heller inga spekulanter utifrån. Det kallas ”jag håller en lite privat visning” för utvalda spekulanter. Fint och trovärdigt. Bluff och uträkning. Oantastligt.
Att mäklare har en lista med potentiella intressenter är i sig inget konstigt, tvärtom är det något jag som säljare uppskattar. En tidigare granne sålde sin lägenhet och kort därefter skulle en likadan lägenhet ut till försäljning med samma mäklare. En av de tidigare budgivarna var intresserade av att lägga ett förhandsbud som säljaren var nöjd med, så lägenheten fotograferades aldrig och lades aldrig ut på nätet. Jag ser inget fel i det.
När jag har sålt har jag tyckt det är riktigt bra att mäklaren har ett register med intresserade och att han kontaktar dessa så de inte missar att detta objekt ligger ute. Sen ska givetvis visning ske om jag inte fått ett förhandsbud jag accepterar. Det är väl här din mäklare gör bort sig. Krasst så är det ju så att mäklare tjänar betydligt mer på att avsluta många uppdrag än att jaga max på varje enskilt uppdrag och det bör man vara på det klara med som säljare. En mäklare som din mäklare, borde däremot få svårt att få mäklaruppdrag kan jag tycka. När jag har sålt har jag tittat efter mäklare som är aktiva i området och som dessutom får bra betalt för sina objekt. Jag har inte bara valt första bästa mäklare jag ser.
Man måste tyvärr kolla vad mäklaren gör om man är säljare. Man måste kolla igenom säljtexten och bilderna. Jag köpte en gång en nedgången lägenhet med sjöutsikt. Jag var väldigt nöjd med den mäklaren, som köpare. Inte ett ord om sjöutsikt och inte en bild på den heller, bara på den nedgångna lägenheten. Säljaren hade tydligen inte brytt sig heller så jag var ensam på visning och fick köpa till ett bra pris. Jag renoverade lägenheten och när jag sålde många år senare var de första bilderna på utsikten, sen de renoverade delarna av lägenheten.
Texten som mäklare skriver har jag inte varit nöjd med en enda gång. Motsägelser i text (5 minuters promenad till tunnelbana på ett ställe och 10 minuters promenad till samma tunnelbana på ett annat till exempel). Allt ligger inom ett stenkast och varenda mäklare tror att "flertalet" betyder många.
Fattar inte varför du har den här inställningen när det gäller hus? Om kassörskan på ICA ber dig ställa tillbaka mjölken därför att den inte är till salu, de bara kollar lite, hade du också sagt att de väl säljer till vem de vill?OlssonX skrev:
Lägg ner. Säljare får sälja till vilket bud som helst och måste inte alls välja högst, oavsett anledning.
Att det du råkar ut för är ovanligt är en annan sak, men du kan inte tvinga fram en ändring.
Har själv råkat ut för säljare som valde bud ett par hundra tusen under mitt. Enligt mäklaren för att jag ville ta dit en bygginspektör, vilket tydligen gett kalla fötter.
Jag var inte ledsen alls och hittade en bättre kåk för mindre pengar.
Gå vidare, det finns fler hus.
Det är bedrägligt att låtsas sälja saker. Det slösar folks tid. Sluta med det.
Det är så marknaden fungerar i sverige.Skumpe skrev:
Fattar inte varför du har den här inställningen när det gäller hus? Om kassörskan på ICA ber dig ställa tillbaka mjölken därför att den inte är till salu, de bara kollar lite, hade du också sagt att de väl säljer till vem de vill?
Man kan vara bitter och lägga ner massor med tid på det. Eller rätta sig till det.
Det verkar ändock som om säljare och köpare är rätt nöjda med sakers ting då det varit så här väldigt länge nu.
Det roliga med alla som sålt fastigheter eller objekt och är så missnöjda med mäklaren är ju att de uppenbart ändå låtit affären gå igenom.
Är man så missnöjd får man väl byta mäklare helt enkelt. Att skriva romaner på forum flera år efteråt känns faktiskt mer eller mindre att idiotförklara sig själv.
Det är ju värre som köpare. Man kan ju inte påverka vilken mäklare säljaren har
Jag håller med jag skulle inte varit generell. I hastigheten är det lätt att använda uttryck rent generellt. Jag tyckte nog jag gjorde min koll innan.Fairlane skrev:
Följde listade mäklarfirmor på orten och fastnade för vår absolut största och mest exklusiva. Valde där en mäklare med toppresultat och flest sålda osv. Och så var denne på semester så firman valde då min mäklare som stand in. Vilket jag då också kontrollerade och hen hade sålt bra.
Att dennes adressbok innehåller kunder i väntan är självklart och förväntat. Men inte urvalsprocessen där strävan att sälja i mängd avgör hur hen värderade mina fastigheter.
De var 50% minst under marknadsvärdet. Och grejen var att hen fick in bud såklart på under det priset skambud bara för de kunde. När hen egentligen borde hållit visning först inte ringa efter skambud.
Enbart för att få mig att tro att säljprojekts pris aldrig skulle tangera mitt tänkta pris. Vilket en fastighet uppnådde men inte den andra. Där jag inte kunde vänta det kostar ju att hålla tomma hus igång.
Och sedan är det en ytterligare faktor. Säljare kanske gör Max 1-3 affärer i sitt liv. Eller en. Så mäklare som vill agera mysko de kan för vi fattar inte grejen innan det är över.
Att då försöka anmäla en sur affär som gått rätt till enligt mäklarlagarna är inte lätt.
Turligt nog hade jag inga överdrivna kostnader lagda då jag ärvde dessa. Men en hel del gick i skatt såklart.
Hade jag betalat för dem hade denne mäklaren skaffat sig själv en vinst och jag fått skulder. Din affär låter kanon, ibland ska man ha tur i sina beslut. Vilket dessa mina har när de säljer huset igen. Och ibland behöver man lära sig av misstag.
Känns väldigt konstigt att jämföra köp av hus för flera miljoner med köp av mjölk för 15 kronor. Dessutom äger väl sällan kassörskan butiken.Skumpe skrev:
Fattar inte varför du har den här inställningen när det gäller hus? Om kassörskan på ICA ber dig ställa tillbaka mjölken därför att den inte är till salu, de bara kollar lite, hade du också sagt att de väl säljer till vem de vill?
Du behöver inte fatta.
Säljaren bestämmer fortfarande enligt lag till vem man säljer.
Fastighetsmäklarinspektionen vet vilka rättigheter säljaren har. Sluta lura folk i detta forum alltså
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/budgivning/.
Säljaren bestämmer fortfarande enligt lag till vem man säljer.
Fastighetsmäklarinspektionen vet vilka rättigheter säljaren har. Sluta lura folk i detta forum alltså
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/budgivning/.
Skumpe skrev:
Redigerat:
Skumpe sprider grova felaktigheter.
Fastighetsmäklarinspektionen vet bättre.
Säljare har rätt att sälja till vem man vill, till vilket pris man vill och har ingen som helst skyldighet att välja högst budet.
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/budgivning/
Fastighetsmäklarinspektionen vet bättre.
Säljare har rätt att sälja till vem man vill, till vilket pris man vill och har ingen som helst skyldighet att välja högst budet.
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/budgivning/
K Kirre2 skrev:
Skumpe skrev:
Det är tydligen vanligt att köpare erbjuder en stor del av köpeskillingen svart, under bordet.
Säljaren får då betydligt lägre reavinstskatt, köparen slipper budgivning.
Fick detta klart för mig när vi själva letade hus för ett par år sedan. För att upplägget ska fungera behövs för det mesta att mäklaren är med på upplägget (antar jag) och får en slant under bordet, även hen?
Fick detta klart för mig när vi själva letade hus för ett par år sedan. För att upplägget ska fungera behövs för det mesta att mäklaren är med på upplägget (antar jag) och får en slant under bordet, även hen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Är det verkligen vanligt?1 10_tummar skrev:Det är tydligen vanligt att köpare erbjuder en stor del av köpeskillingen svart, under bordet.
Jag har aldrig fått ett sådant erbjudande när jag sålt och aldrig lagt pengar svart när jag köpt. Ingen jag känner har gjort det heller, vad jag vet.
Nej, det är inte alls vanligt numera. Bland annat för att banker numera reagerar, enligt penningtvättlagen. Du behöver kunna redovisa var hela köpesumman kommer ifrån, banken har ju järnkoll på priset, och det är inte alldeles enkelt att ta ut stora summor kontanter numera.
Hitta inte på saker du inte kan belägga.
Däremot förekom det innan penningtvättlagen infördes (första 1993, senaste 2009) att folk la upp kontanter på det sätt du beskriver. Det förekom att yrkeskriminella hade med en väska med sedlar och använde bostadsrätts- och fastighetsköp som ett sätt att tvätta pengar, jag känner till ett par fall i Stockholms innerstad. Samtliga gangsters.
Med tanke på att det vid köp av fastighet redan då innebar tio års möjlighet att hitta fel så kan vi väl säga att minst en säljare ångrade sig.
Det finns ett antal nackdelar med att göra affärer med kriminella. En är att de kan dyka upp mitt i natten och kräva att du köper tillbaka bostaden för mer än du sålde.
Hitta inte på saker du inte kan belägga.
Däremot förekom det innan penningtvättlagen infördes (första 1993, senaste 2009) att folk la upp kontanter på det sätt du beskriver. Det förekom att yrkeskriminella hade med en väska med sedlar och använde bostadsrätts- och fastighetsköp som ett sätt att tvätta pengar, jag känner till ett par fall i Stockholms innerstad. Samtliga gangsters.
Med tanke på att det vid köp av fastighet redan då innebar tio års möjlighet att hitta fel så kan vi väl säga att minst en säljare ångrade sig.
Det finns ett antal nackdelar med att göra affärer med kriminella. En är att de kan dyka upp mitt i natten och kräva att du köper tillbaka bostaden för mer än du sålde.
1 10_tummar skrev:Det är tydligen vanligt att köpare erbjuder en stor del av köpeskillingen svart, under bordet.
Du svarar inte på frågan och förstår inte vanligen förekommande omskrivningar.OlssonX skrev:
Att låtsas sälja saker är bedrägligt. Du förstår inte sociala interaktioner. Försök inte sälja något.
Många saker du kan företa dig är lagliga men omoraliska. Du verkar ha ett väldigt enkelspårigt intellekt.OlssonX skrev: