4 032 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Försäljning av vadpannor ökar rejält!
Vill bara göra ett litet inlägg ang.vedpannor.
Har sett på forum att en del människor tycker vi vedeldare går
mot strömmen och är bakåtsträvare och går 100 år tillbaka genom
att börja elda med ved
Var ute i skogen igår och fällde hos min gode vän som jag får lov att ta hos och han sa följande:
Det är fullkomlig explosion av försäljning när det gäller vedpannor,
och det är klart,,,,att när pellets går upp i pris,oljan sviiiiindyr och dessutom
inte lika miljövänligt, samt elpris och fjärrvärme som smyhöjs hela tiden.....
Ja vad finns det då kvar att välja på? Jo elda med ved!
Miljövänligt vid rätt eldning och dessutom billigare och den värmer fler ggr.
En kompis till mig har rörfirma och säljer vedpannor som aldrig förr
Jag tycker det talar sitt egna språk,sen får var och en tycka vad dom vill
Tack för ordet. Majk
Har sett på forum att en del människor tycker vi vedeldare går
mot strömmen och är bakåtsträvare och går 100 år tillbaka genom
att börja elda med ved
Var ute i skogen igår och fällde hos min gode vän som jag får lov att ta hos och han sa följande:
Det är fullkomlig explosion av försäljning när det gäller vedpannor,
och det är klart,,,,att när pellets går upp i pris,oljan sviiiiindyr och dessutom
inte lika miljövänligt, samt elpris och fjärrvärme som smyhöjs hela tiden.....
Ja vad finns det då kvar att välja på? Jo elda med ved!
Miljövänligt vid rätt eldning och dessutom billigare och den värmer fler ggr.
En kompis till mig har rörfirma och säljer vedpannor som aldrig förr
Jag tycker det talar sitt egna språk,sen får var och en tycka vad dom vill
Tack för ordet. Majk
Jag passerar då och då Värmebaronens (de tillverkar bl.a vedpannor) lokaler. De har nyligen byggt ut så det blev väl dubbelt så stort. Den utbyggnaden var knappt klar förrän de började på en lika stor utbyggnad till. Så om man tar deras lokalers storlek som indikation på hur mycket de säljer, så måste försäljningen ökat rejält på sista tiden.
Priset på ved har ju hållits nere tack vare stora avverkningar i Ryssland som skeppats till Finland och Sverige, och så har vi ju stormarna som rivit i kull en del som skogsägarna inte direkt fått bra betalt för. Om nu fler och fler skall ha ved att elda med, så kommer priserna drivas uppåt.
Att ved kommer att vara billigare än olja och pellets kan man nog utgå ifrån, men det sedan skall ju den egna arbetsinsatsen läggas till det. Själv tror jag på bergvärme, kanske driven med en egen vindsnurra på tomten, och så vedeldning som extratillskott när det är riktigt kallt.
Att ved kommer att vara billigare än olja och pellets kan man nog utgå ifrån, men det sedan skall ju den egna arbetsinsatsen läggas till det. Själv tror jag på bergvärme, kanske driven med en egen vindsnurra på tomten, och så vedeldning som extratillskott när det är riktigt kallt.
Ved priset ligger nog ganska stilla.Finns alltid röjning runt åkrar och i skog som inte det lönar sig att sälja till skogsbolagen.En sak är ju säker om man får 2 kr för elen i tyskland varför då sälja den för 1kr här? Lita på att el priset kommer stiga....
Jag pratade med en skogsägare för ett tag sedan som trodde att priserna på ved kommer att stiga pga att det kommer fler företag som har som affärside att sälja vedkassar och färdig ved till storstasregionerna samt övriga europa.
Han påstod att det gick att få bra betalt för död gran.Köpare skulle vara små pelletstillverkare. Vet inte om det stämmer.
Vi får väll se vad som händer!
Han påstod att det gick att få bra betalt för död gran.Köpare skulle vara små pelletstillverkare. Vet inte om det stämmer.
Vi får väll se vad som händer!
Klicka här för att svara