6 594 läst ·
35 svar
7k läst
35 svar
Försäljning av ungefär 100 träd Skåne, vem kontakta?
Är det en ädellösvskog det handlar om?
I så fall gäller detta, men det har du säker redan koll på 😉
https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-skog/avverkning/avverkning-av-skog-mindre-an-05-hektar/
I så fall gäller detta, men det har du säker redan koll på 😉
Regler för ädellövskog
I ädellövskog får du inte avverka utan Skogsstyrelsens tillstånd. Det gäller även om avverkningsytan är mindre än 0,5 hektar. Tillstånd behövs både vid föryngringsavverkning och vid avverkning för annat ändamål än virkesproduktion. Tillstånd behövs däremot inte för röjning och gallring som främjar skogens utveckling.https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-skog/avverkning/avverkning-av-skog-mindre-an-05-hektar/
Jag köpte en tomt i ett villasamhälle som hade ca 25-30 fullvuxna tallar.
Som någon tipsat så kontaktade jag södra som kom och tog ner allt. Väldigt smidiga och snabba. De fick träden mot att de tog ner det och såhär i efterhand skulle jag gått plus på att köpa in tjänsten och sälja virket själv.
Gällande GROT (resterna, alla grenar som blev ett berg på tomten) ringde jag till olika fjärrvärmeverk men inget var intresserat. Det fastnar i skruven och de verkar bara vilja elda med A-virke. Så mycket för att vi "eldar rester från skogen" osv. Inte konstigt att fast avgift passerat 5000kr/år för fjärrvärmen.
Hur som helst, fick tag i en snubbe sen som kom och hämtade allt med en flislastbil. Det fick ligga några månader innan han hade vägarna förbi men i gengäld kostade mig inget det heller.
Börja ringa runt till lite folk så kommer det nog ge sig efterhand. Min bild är att folk var väldigt vänliga och tillmötesgående i den här för mig okända branschen. Kunde de inte själva de jag ringde till så fick jag oftast telefonnummer till någon ny jag ringde.
Som någon tipsat så kontaktade jag södra som kom och tog ner allt. Väldigt smidiga och snabba. De fick träden mot att de tog ner det och såhär i efterhand skulle jag gått plus på att köpa in tjänsten och sälja virket själv.
Gällande GROT (resterna, alla grenar som blev ett berg på tomten) ringde jag till olika fjärrvärmeverk men inget var intresserat. Det fastnar i skruven och de verkar bara vilja elda med A-virke. Så mycket för att vi "eldar rester från skogen" osv. Inte konstigt att fast avgift passerat 5000kr/år för fjärrvärmen.
Hur som helst, fick tag i en snubbe sen som kom och hämtade allt med en flislastbil. Det fick ligga några månader innan han hade vägarna förbi men i gengäld kostade mig inget det heller.
Börja ringa runt till lite folk så kommer det nog ge sig efterhand. Min bild är att folk var väldigt vänliga och tillmötesgående i den här för mig okända branschen. Kunde de inte själva de jag ringde till så fick jag oftast telefonnummer till någon ny jag ringde.
Det där låter inte normalt. Man låter virkesköparen sköta allt.Gizmokvack skrev:
Jag köpte en tomt i ett villasamhälle som hade ca 25-30 fullvuxna tallar.
Det blir ju inte jättemycket grot på tall men värmeverk eldar flisad grot och inte hela grenar, det blir logistiskt tokigt att frakta grot.
De hade garanterat vägarna förbi din grot men av flera anledningar låter man den ligga, helst ett år innan man flisar den.
Är lättare att säga att de inte har vägarna förbi än att förklara att det ska torka, fälla barr mm samt att de kanske inte är skrikande behov på verket också. Då ligger det bäst kvar.
Du har helt rätt. Södra gjorde en sjukt smidig affär genom att komma och plocka guldet och lämna resten.P Pligg85 skrev:Det där låter inte normalt. Man låter virkesköparen sköta allt.
Det blir ju inte jättemycket grot på tall men värmeverk eldar flisad grot och inte hela grenar, det blir logistiskt tokigt att frakta grot.
De hade garanterat vägarna förbi din grot men av flera anledningar låter man den ligga, helst ett år innan man flisar den.
Är lättare att säga att de inte har vägarna förbi än att förklara att det ska torka, fälla barr mm samt att de kanske inte är skrikande behov på verket också. Då ligger det bäst kvar.
Fick lära mig det du säger av entreprenörerna som senare kom och grävde upp stubbarna och grävde för fastigheterna. De brukar transportera bort allt till sig, låta det ligga ett år och sedan sälja allt. De var också irriterade på kommunens kräsna fjärrvärmeverk och även lilla grannkommunen hade samma policy. De sålde, liksom den lastbil som hämtade mitt, allting till Falköpings fjärrvärmeverk som är en bra bit bort men de tar iallafall emot det...
Angående mängden var det uppskattningsvis 15m långt, 4 meter brett och 4m högt. En rejäl hög med andra ord men efter färdigt flis täckte kanske ett drygt halvt lastbilsflak kanske... Max 75%.
Kolla med det här företaget. https://laholmstidning.se/foretagande/lokala-saagverket-hittade-en-ny-nisch/5750J JNA5000 skrev:Försäljning av skogsträd - ungefär 100 träer
på cirka 5.500 m2 skog på en kulle i norra Skåne en blandning av:
bok (dominant)
några ekar
– några tallar (furu), men som skal blive!!
Finns det någon, som kan rekommendera ett skogsföretag, som kan ta hand om en sådan uppgift eller finns det någon som verkligen skulle vilja köpa en sådan lott?
Här är preliminärt bilder.
Ser mycket trevligt ut. Jag skulle nog låta dem växa till sig, men det kanske inte blir inom din levnad. Du kanske kan gå ihop med en granne och göra gemensam sak. Jag känner en som köpte ett hus för renovering med skog. Det hela kostade ca 2 milj. Ägaren sålde halva skogen för ca 1 milj som gick in i renoveringen.J JNA5000 skrev:Försäljning av skogsträd - ungefär 100 träer
bok (dominant)
några ekar
Finns det någon, som kan rekommendera ett skogsföretag, som kan ta hand om en sådan uppgift eller finns det någon som verkligen skulle vilja köpa en sådan lott?
Hoppas det löst sig, annars skulle jag kunna vara intresserad men behöver veta precis var det ligger? Med vänlig hälsning, MattiasJ JNA5000 skrev:Försäljning av skogsträd - ungefär 100 träer
bok (dominant)
några ekar
När det blir fällt, kapat och travat blir det mer än man tror. Jag passade på att sälja ett mindre bestånd när man skulle rensa utmed en kraftledning intill min tomt vid stugan i Bergslagen. Etableringskostnaden för maskinerna är relativt hög, så det är bra om man kan gå samman med någon i närheten. Avverkningen ligger här uppe på runt 100 kr m³ lite beroende på markförhålladen.