Hej på er

Har funderat på en sak ett tag...

Vi säger så här:
Jag köper en ny bil för 250.000:-
tecknar helförs. för ca 6000:- / år
krockar efter 6mån
självrisk på 3000
får en ny bil

ungefär så här funkar det väl?

samma som ovan MEN jag krockar efter 15år
samma premie 15*6000= 90.000 (förutsätter att man ligger kvar på hel, förmodligen kommer premierna att ha ökat men det bortser vi från)
självrisk på 3000
får 10.000 för bilen

Är det rimligt att FB tar samma premie år efter år? (om dom gör det?)
borde rimligtvis inte premien sjunka i samma takt som bilen sjunker?
Eller är det här FB tjänar sina pengar?

Samma gäller väl vi vattenskada, brand, osv åldersavskrivning för kunden men ingen sänkning av premier....

kanske jag som har tänkt fel...
 
nino skrev:
Hej på er

Har funderat på en sak ett tag...

Vi säger så här:
Jag köper en ny bil för 250.000:-
tecknar helförs. för ca 6000:- / år
krockar efter 6mån
självrisk på 3000
får en ny bil

ungefär så här funkar det väl?

samma som ovan MEN jag krockar efter 15år
samma premie 15*6000= 90.000 (förutsätter att man ligger kvar på hel, förmodligen kommer premierna att ha ökat men det bortser vi från)
självrisk på 3000
får 10.000 för bilen

Är det rimligt att FB tar samma premie år efter år? (om dom gör det?)
borde rimligtvis inte premien sjunka i samma takt som bilen sjunker?
Eller är det här FB tjänar sina pengar?

Samma gäller väl vi vattenskada, brand, osv åldersavskrivning för kunden men ingen sänkning av premier....

kanske jag som har tänkt fel...
Försäkringsbolaget tar inte samma premie år efter år, en gammal bil är billigare att försäkra än en ny.

Det är ju också helt fel att räkna hela premien och jämföra med vad du får om du krockar bilen. Det är väl ingen hemlighet att din försäkring ska täcka skador du orsakar på andra bilar, personer och saker? Om du gör fel och kvaddar din gamla bil, en annan ny BMW för en miljon, själv blir invalid och två personer i andra bilen blir invalida. Då är skadekostnaden kanske 5 000 000 kr för två bilar och tre personer med invaliditetsersättning, inkomstbortfall osv. I det läget tycker man kanske att premien var ganska rimlig. Så det gäller att hålla koll på vad man faktiskt betalar i trafikförsäkring och "halv- och helförsäkring".

När det gäller villaförsäkring är det riktigt att försäkringsbolaget kommer billigare undan om ytskikten är äldre. Men frågan är vad administrationen skulle kosta om alla skulle ringa och rapportera varje rum de gör om. Sannolikt skulle administrationskostnaderna göra att premierna inte alls blir lägre för de med äldre ytskikt. Och de med nyare ytskikt skulle få ännu högre premie eftersom de nu också ska betala för alla som ska ringa in och ändra sin försäkring för varje tapetsering hemma.
 
ok tack
jag hade alltså tänkt fel :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.