Jag kan ha fel, men jag tror att du är täckt ansvarsmässigt via din vanliga hemförsäkring. Du har ett moment där som handlar om ansvar, alltså om du blir skadeståndsskyldig, oavsett hur (utom om du kör bil, då krävs bilfösrkring).

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tack, skall ringa o kolla faktiskt

O olof63 skrev:
Hej det är ansvarsbegränsning, typ någon obehörig ramlar och slår sig eller så välter ett träd in över grannens tomt
Låter ju löjligt. Då skulle alltså skogsägare behöva försäkra sin skog för sådant för att inte bli skyldiga ifall någon skadar sig i deras skog. Det är så dumt att jag har svårt att tro att denna tråd är allvarligt menad. Eller så har försäkringsbolagens propaganda gjort folk livrädda för saker som inte finns?.

• Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O olof63 skrev:
Hej det är ansvarsbegränsning, typ någon obehörig ramlar och slår sig eller så välter ett träd in över grannens tomt
Ja, din hemförsäkring är det som gäller eftersom den handlar om ditt ansvar som privatperson. Har inget med att försäkra marken att göra, "marken" är inget rättssubjekt som kan bli ansvarig s a s.

• Gilla
LennartMimmi och 2 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Båda fallen ligger utanför ditt ansvar.

Ansvar uppstår bara om du genom uppsåtligt eller vårdslöst beteende orsakat skadan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Njaa. Det finns ju saker man som markägre kan bli ansvarig för. Har du ex en gammal brunn på marken, så tror jag att du är skyldig att säkra den (inhägnad eller bra lock). Men jag tror att det är extremt ovanligt att en markägare blir ansvarig för skador som uppstår när folk rör sig över din mark.

ok tack, det är en del gamla ttäd och igenväxta buskar, sly mm

kollade med mitt försäkringsbolag, säljer inga tomtförsäkringar och ansvarsdelen ligger som flera redan påpekat i min hemförsäkring, så då skall jag sluta jaga :-)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.