Jag kan ha fel, men jag tror att du är täckt ansvarsmässigt via din vanliga hemförsäkring. Du har ett moment där som handlar om ansvar, alltså om du blir skadeståndsskyldig, oavsett hur (utom om fu kör bil, då krävs bilfösrkring).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tack, skall ringa o kolla faktiskt

O olof63 skrev:
Hej det är ansvarsbegränsning, typ någon obehörig ramlar och slår sig eller så välter ett träd in över grannens tomt
Låter ju löjligt. Då skulle alltså skogsägare behöva försäkra sin skog för sådant för att inte bli skyldiga ifall någon skadar sig i deras skog. Det är så dumt att jag har svårt att tro att denna tråd är allvarligt menad. Eller så har försäkringsbolagens propaganda gjort folk livrädda för saker som inte finns?.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O olof63 skrev:
Hej det är ansvarsbegränsning, typ någon obehörig ramlar och slår sig eller så välter ett träd in över grannens tomt
Ja, din hemförsäkring är det som gäller eftersom den handlar om ditt ansvar som privatperson. Har inget med att försäkra marken att göra, "marken" är inget rättssubjekt som kan bli ansvarig s a s.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Båda fallen ligger utanför ditt ansvar.

Ansvar uppstår bara om du genom uppsåtligt eller vårdslöst beteende orsakat skadan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.