Hej! Jag och min partner har precis skrivit kontrakt på ett hus. Vi har gjort en överlåterlsebesiktning och eftersom huset är nybyggt har det även gjorts en slutbesiktning nyligen. I kontraktet står det att säljaren (som är byggfirman) ansvarar för garantier för utförs entreprenad i två år och att deras ansvarstid är 10 år efter färdigställande och slutbesiktning.
Eftersom säljaren är byggfirman undrar jag om det finns någon bra försäkring att teckna för mig som köpare ifall företaget skulle gå i konkurs? Jag har varit inne på garbos standardförsäkring, men såg sedan att det var väldigt mycket som ej ingick där, vi fick inte heller teckna plusförsäkringen för dem, för att ingen riskbedömning hade gjorts i besiktningen (för att det ej finns några riskområden enligt besiktningsman) lite lustigt att man inte får teckna det då för Garbo?