Jag behöver tips.
Jag planerar för att bygga en förrådshylla i vårt kallförråd. Nedan är en bild tagen från dörren för att illustrera förhållandena. (Ignorera röran.)
Hyllan är alltså tänkt att byggas längs vänstra sidan i bilden och hela längden av förrådet ca 3,8 m.
Från insida av ytterpanelen och till hyllans kant har jag tänkt mig 75 cm, dvs djupet på hyllorna.
Vid hyllans kant blir det då ca 205 cm från golv till takregeln och ca 220 till innertaket.
Min fundering är nu, hur många hyllplan borde jag sikta på och vilket inbördes mått bör jag ha mellan dem?

Den idé jag hade var att göra 3 hyllplan och sätta dem i höjd med de längsgående reglarna vilket skulle ge golv-hyllplan ca 35 cm sedan 51 cm mellan de två övre hyllorna.
Fick sedan höra att det nog är väl snålt med 35 till det nedersta där man får tänka att alla fukttåliga och tyngsta prylarna förvaras.
Så, idéer? Tankar? Förslag?
 
  • Utsikt från dörr mot rörig kallförrådsvägg där en ny hylla ska byggas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror ju helt på om du har grejer som är högre än 35cm, förstås, och som inte går att ställa längst upp. Har du inte förrådet fullt med gamla motorblock i gjutjärn skulle jag nog satsa på din ursprungliga tanke att sätta hyllplanen på reglarna, då vet du att det håller.
75cm djupa hyllor låter rätt mycket iofs.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det beror ju helt på om du har grejer som är högre än 35cm, förstås, och som inte går att ställa längst upp. Har du inte förrådet fullt med gamla motorblock i gjutjärn skulle jag nog satsa på din ursprungliga tanke att sätta hyllplanen på reglarna, då vet du att det håller.
75cm djupa hyllor låter rätt mycket iofs.
Tack för synpunkter!
Det är rätt mycket, det är mest för att fylla ut ytan inåt. Om jag mäter från insida grunden till hyllans kant landar vi på uppskattningsvis ca 50-55 cm.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Tack för synpunkter!
Det är rätt mycket, det är mest för att fylla ut ytan inåt. Om jag mäter från insida grunden till hyllans kant landar vi på uppskattningsvis ca 50-55 cm.
Tänk på att du ska kunna nå in längst in även på de översta hyllorna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Tänk på att du ska kunna nå in längst in även på de översta hyllorna.
Absolut, jag har dock inget problem med tanken på en pall eller liknande för det ändamålet. Men bra poäng.
 
Såhär blev det iaf:
 
  • Hyllor i trä fyllda med olika föremål och verktyg under snedtak i ett utrymme med träväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johndoetemplar och 6 till
  • Laddar…
V
Kanon. Snyggt och praktiskt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Snyggt. Jag har liknande planer, vad gjorde Du hyllplanen av ?
 
Snyggt! Du använde inte reglarna då? Men det tänker man inte på, om man inte har svår OCD.
Visst är det skönt att få undan all bröte!!
 
Z Zsam skrev:
Snyggt. Jag har liknande planer, vad gjorde Du hyllplanen av ?
Hyllplanen är råspont 20x120, tvärgående reglar är 22x95 ytterpanel och stående har vi läkt 25x48.

ricebridge ricebridge skrev:
Snyggt! Du använde inte reglarna då? Men det tänker man inte på, om man inte har svår OCD.
Visst är det skönt att få undan all bröte!!
Nej, vi konstaterade att det inte skulle bli riktigt bra med så låg hylla i botten. Nu blev det ca 60cm från golv till första hyllan, 60cm till nästa och sedan 50cm till översta.
Översta hyllan är lite lägre än önskvärt, men knepigt att höja taket, den får bli till de långa platta paketen istället.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.