Jag behöver tips.
Jag planerar för att bygga en förrådshylla i vårt kallförråd. Nedan är en bild tagen från dörren för att illustrera förhållandena. (Ignorera röran.)
Hyllan är alltså tänkt att byggas längs vänstra sidan i bilden och hela längden av förrådet ca 3,8 m.
Från insida av ytterpanelen och till hyllans kant har jag tänkt mig 75 cm, dvs djupet på hyllorna.
Vid hyllans kant blir det då ca 205 cm från golv till takregeln och ca 220 till innertaket.
Min fundering är nu, hur många hyllplan borde jag sikta på och vilket inbördes mått bör jag ha mellan dem?
Den idé jag hade var att göra 3 hyllplan och sätta dem i höjd med de längsgående reglarna vilket skulle ge golv-hyllplan ca 35 cm sedan 51 cm mellan de två övre hyllorna.
Fick sedan höra att det nog är väl snålt med 35 till det nedersta där man får tänka att alla fukttåliga och tyngsta prylarna förvaras.
Så, idéer? Tankar? Förslag?
Jag planerar för att bygga en förrådshylla i vårt kallförråd. Nedan är en bild tagen från dörren för att illustrera förhållandena. (Ignorera röran.)
Hyllan är alltså tänkt att byggas längs vänstra sidan i bilden och hela längden av förrådet ca 3,8 m.
Från insida av ytterpanelen och till hyllans kant har jag tänkt mig 75 cm, dvs djupet på hyllorna.
Vid hyllans kant blir det då ca 205 cm från golv till takregeln och ca 220 till innertaket.
Min fundering är nu, hur många hyllplan borde jag sikta på och vilket inbördes mått bör jag ha mellan dem?
Den idé jag hade var att göra 3 hyllplan och sätta dem i höjd med de längsgående reglarna vilket skulle ge golv-hyllplan ca 35 cm sedan 51 cm mellan de två övre hyllorna.
Fick sedan höra att det nog är väl snålt med 35 till det nedersta där man får tänka att alla fukttåliga och tyngsta prylarna förvaras.
Så, idéer? Tankar? Förslag?
Det beror ju helt på om du har grejer som är högre än 35cm, förstås, och som inte går att ställa längst upp. Har du inte förrådet fullt med gamla motorblock i gjutjärn skulle jag nog satsa på din ursprungliga tanke att sätta hyllplanen på reglarna, då vet du att det håller.
75cm djupa hyllor låter rätt mycket iofs.
75cm djupa hyllor låter rätt mycket iofs.
Tack för synpunkter!ricebridge skrev:
Det beror ju helt på om du har grejer som är högre än 35cm, förstås, och som inte går att ställa längst upp. Har du inte förrådet fullt med gamla motorblock i gjutjärn skulle jag nog satsa på din ursprungliga tanke att sätta hyllplanen på reglarna, då vet du att det håller.
75cm djupa hyllor låter rätt mycket iofs.
Det är rätt mycket, det är mest för att fylla ut ytan inåt. Om jag mäter från insida grunden till hyllans kant landar vi på uppskattningsvis ca 50-55 cm.
Snyggt! Du använde inte reglarna då? Men det tänker man inte på, om man inte har svår OCD.
Visst är det skönt att få undan all bröte!!
Visst är det skönt att få undan all bröte!!
Hyllplanen är råspont 20x120, tvärgående reglar är 22x95 ytterpanel och stående har vi läkt 25x48.Z Zsam skrev:
Nej, vi konstaterade att det inte skulle bli riktigt bra med så låg hylla i botten. Nu blev det ca 60cm från golv till första hyllan, 60cm till nästa och sedan 50cm till översta.ricebridge skrev:
Översta hyllan är lite lägre än önskvärt, men knepigt att höja taket, den får bli till de långa platta paketen istället.
Klicka här för att svara

