Hej! Jag behöver byta dörr på landställets friggebod från 90-talet. Blir väl till att byta karm och dörr. Jag har innermåtten på dörrhålet, vilken dörr med tillhörande karm ska jag köpa?
Friggebodsdörr från 90-talet står öppen med trasig dörrbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband mäter innermåttet på dörrkarmen i en friggebod, visar cirka 80 cm.
Skapa konto
Måttband visar höjden på ett dörrhål i ett äldre dörrkarm. Mätvärdet visas tydligt, relaterat till byte av dörr och karm i en friggebod.
Skapa konto

R Rolle85 skrev:
Hej! Jag behöver byta dörr på landställets friggebod från 90-talet. Blir väl till att byta karm och dörr. Jag har innermåtten på dörrhålet, vilken dörr med tillhörande karm ska jag köpa?
[bild][bild][bild]
För att veta vilken dörr du ska köpa behöver mäta själva öppningen i väggen. D.v.s. måttet mellan reglarna som karmen är fastsatt i på sidorna och även måttet mellan regeln över dörren ner till under tröskeln. Du kan behöva ta bort foder, alternativt listerna på insidan för att få ett korrekt mått.

Får jag anta utifrån dina mått en 90×190.
Det är ju en enkel friggebod utifrån bild så inget krångligt att passa in en storlek större.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ok 9x19 tack!

Betyder detta att bredden på karmens utsida är 90cm och längden på yttre karm 190cm?

Nja, en enhet med modulmått 9x19 har karmyttermått 888 x 1880 mm, öppningen i väggen "ska vara" 900 x 1900 mm.

Edit: Det kan vara lite variation på karmyttermåttet mellan olika tillverkare samt olika modeller, men bara någon enstaka mm.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Sha tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.