Hej,
Jag bor i ett hus vars tomt gränsar till kommunal mark, det är en stig som går in i en skogsdunge. Jag har idag ett förråd som ligger 2m ifrån stigen som är kommunal mark och jag undrar ifall det är möjligt att bygga om förrådet till ett attefallshus för att få igenom så att attefalshuset ligger närmare än 4,5m till kommunens mark? För av det jag förstått så får man inte bygga ett attefalls hus närmare än 4,5m när det kommer till kommunal mark?

Vad står det i detaljplanen att kommunens mark är till för?

BirgitS
En byggnad som står mindre än 4.5 m från kommunal mark är aldrig ett attefallshus.
Enligt dagens regler alltså, ev. kommer det att ändras under hösten så att kommunen kan godkänna en placering som är närmare, om kommunen tycker att det är lämpligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En byggnad som står mindre än 4.5 m från kommunal mark är aldrig ett attefallshus.

Fast det gäller väl bara om det är allmän mark? Det behöver det inte vara bara för att kommunen står som ägare.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Fast det gäller väl bara om det är allmän mark? Det behöver det inte vara bara för att kommunen står som ägare.
I och för sig men med en stig in i skogen så är det väl väldigt sannolikt i alla fall.

Claes Sörmland
Frågan uppstår då, är detta inom detaljplan och vad är marken bredvid TS fastighet detaljplanerad som?

Det är ett detaljplanerat område, mitt förråd står idag 2m från stigen och på snfra sidan stigen bor min granne

L lnvinzible skrev:
Det är ett detaljplanerat område, mitt förråd står idag 2m från stigen och på snfra sidan stigen bor min granne
Och vad är kommunens mark detaljplanerad som?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och vad är kommunens mark detaljplanerad som?
Stigen vet jag inte men skogen på min baksida är naturskyddsområde

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.