Byggahus.se

Formolja för att återanvända träform

1. Busster
    Medlem Nivå 6
    Nu äre gjutardags!

Tänkte gjuta i ett tak uppifrån och ha panelbrädor, 21x95, till gjutformen. Tänkte vidare ha panelbrädornas sågade sida Uppåt mot betongen för att få det fina trämönstret. Jag vill kunna återanvända träet till en bod efter att gjutningen gjorts och formen rivits.

Är min tanke rimlig? Räcker det med formolja så att betongen släpper helt? Går det att måla på brädorna efter att ha strukit dem med formolja?

Hur gör jag med distanserna till armeringen? Kan ju inte ställa platshållare på gjutformen av trä. Då syns ju plasten när formen rivits?

Vad har jag glömt att fråga om? :)

2. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Formolja räcker för att få formen att släppa men du får räkna med att lite betong fastnar. Huruvida det går att måla på den sen låter jag vara osagt. Tycker det borde funka med en oljefärg.
    Det finns speciella armeringsdistanser för valv som har spetsiga fötter.

• Laddar…
  3. Busster
    Medlem Nivå 6
    Tack! Två frågor till.. Vet du var man kan få tag på denna typ av distanser? Har inte sett några på de ställen jag varit på. Om man sprayar på olja på formtaket efter armeringen är lagd, spelar det någon roll om det kommer olja på armeringen? Tack på förhand.

4. Bästa svaret

C
    Medlem · Nivå 11
    Jag tror helt ärligt att det är bättre att inte behandla virket alls om du vill använda det efteråt. River man snabbt nog så suger inte virket fast i betongen speciellt mycket. Men det kommer som sagt sitta lite slam kvar på brädorna.

Det är valvdistanser du vill ha. Annars skulle jag åkt förbi ett bygge som fortfarande upprättar stommen och frågat efter ett gäng.
    Det finns även distanser av betong som knappt syns sedan.

Om du bestämmer dig för att använda formolja så ska du inte spruta på det efter att det är armerat. Det får absolut inte komma på armeringen.

5. Busster
    Medlem Nivå 6
    Tack för info om att inte spruta formoljan på armeringen. Det var det jag var rädd för!

Hur lång tid håller formoljan? Jag tänker om jag bygger formen och penslar/rollar på formoljan. Kan jag bygga på armering och gjuta tre veckor senare?

6. C
    Medlem · Nivå 11
    Nej, tyvärr inte. Det beror givetvis lite på hur torrt materialet är och vilken produkt som används, men några dagar max.

Men jag vill åter påpeka att det är inget krav att använda formolja om det handlar om en mindre gjutning någon enstaka gång.
    Det underlättar rivningen, absolut, men det kommer inte vara omöjligt utan.

• Laddar…
  7. Busster
    Medlem Nivå 6
    Hmmm! Jag var rädd för att det inte höll så länge.

Formen kommer att lyftas ner i utrymmet underEfter gjutning. Jag fick tipset att se till att fasadträet inte är för torrt så att det reser sig om det skulle komma regn. Jag funderar nu på om jag ska vattna det innan jag gjuter så att träet inte suger åt sig betongen i samma utsträckning?

8. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Ja du ska vattna formen ordentligt både för att skydda från att den fastnar samt att den inte torkar isär.

• Laddar…
  9. C
    Medlem · Nivå 14
    https://www.markvaruhuset.se/product/valvdistans-4045-mm-o-4-20-mm
    Hämtbutik i Länna

• Laddar…