19 205 läst ·
77 svar
19k läst
77 svar
Förmånsbil jämfört privatleasing
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Är väl ganska grovt räknat, men ett riktmärke..
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Skulle kännas bättre med en långtidshyrbil istället för leasing? Hyra + milavgift, inget extra utöver det.
skillanden är väl att du tittar på vad du får köpa bilen för, medan man vid "nybilskalkylen" räknar vad man får i inbyte för bilen...ZipLock skrev:
En "leasingbil" gäller ju även att allt är tip-top vid återlämnande, annars tillkommer kostnader.
Vill man ha ny bil, kör "normallångt" (2000mil/år), är försiktig av sig kan nog leasing funka.
Är man en slarver (bucklor, skav etc), eller kör väldigt få mil eller väldigt många mil tror jag att en leasingbil blir jämförelsevis dyr. Kör man väldigt få mil så tror jag en beggad bil med ganska många år på nacken är hyfsat billig att äga, med få mil så blir reparationer färre. Kör man många mil så funkar nog en 2 år gammal som byts med 2 års intervall, tricket om man kör många mil är ju att inte hamna så man själv får stå för dyra reparationer. Kör man 4-5.000 mil om året så går en beggad bil snabbt upp över 20.000 mil, och där känns det som mycket kan fallera. Därmed anser jag att man isåfall ska ha en bil som har garantier eller maskinskada kvar. Bilen där just maskinskada löpt ut men ändå är relativt ny (och dyr) KAN bli väldigt dyr om tex växellåda eller motor rasar. Bilen som är 7-8 år gammal eller mer GÅR att skrota om det skiter sig totalt.
Fast du kan väl inte bara räkna med värdeminskningen för en privatbil när du jämför med privatleasing?Husqvarna220Ac skrev:Vi har en andrabil, en Kia Ceed kombi 2013, denna kostade strax över 200' ny, och är idag värd ca 120-130', så denna har fallit ca 70-80' på 3år, vilket är otroligt lite, och har jag då betalt 3000-3500kr i månaden så är detta dyrt! Sen behöver denna endast servas vart annat år, eller 3000mil, samt låg skatt.
Dyrare bilar faller mer i värde..
Sen med Leasingbil, måste man vara rädd så att ej miltalet överskrider, dyra mil dessa, samt att bilen måste vara i fint skick vid återlämning, annars avdrag.
Leasing är otrolig bekvämt, vi funderade, men bästa affären är att åka 2-3år gammal bil med dessa få mil.
80 kkr på tre år är 2 222 kr/mån. Ränta/alternativränta efter skatteavdrag 350 kr/mån (4% på 150 kkr för enkelhetens skull), försäkring 250-300 kr/mån och service kanske 100-150 kr/mån. Summerar till ganska precis 3 000 kr/mån.
Är bilen sen bara värd 50% efter tre år tillkommer ytterligare 555 kr/mån vilket gör att bilen privat kostat drygt 3 500 kr.
/Krille
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jämför givetvis privatbil mot leasing, och värdeminskning.
Försäkring tillkommer vilken bil du än äger, köper alltid bilen kontant, samt vill inte äga samma bil i 3år..
Försäkring tillkommer vilken bil du än äger, köper alltid bilen kontant, samt vill inte äga samma bil i 3år..
Jag tror att det är oerhört svårt att säga vilket som generellt är bäst av de olika alternativen. Det beror på bilmodell, körsträcka, hur bilen sköts och om man har tur eller otur om man äger bilen själv. Det är inga jätteskillnader det handlar om så länge man inte råkar på problem - och problemen är olika i de olika uppläggen.
Försäkring ingår när du privatleasar Kia Ceed. Om man ska göra en korrekt jämförelse behöver du räkna med ränta eller i alla fall alternativränta d v s den avkastning du går miste om genom att låsa pengarna i bilen.Husqvarna220Ac skrev:
Jag har svårt att se att mina enkla kalkyler innehåller några fel som skulle visa att det blir billigare med privatbil?
/Krille
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Helt korrekt! Jag skulle säga att 3% är rimligt att ta med som kapitalkostnad.Krille4 skrev:Försäkring ingår när du privatleasar Kia Ceed. Om man ska göra en korrekt jämförelse behöver du räkna med ränta eller i alla fall alternativränta d v s den avkastning du går miste om genom att låsa pengarna i bilen.
Jag har svårt att se att mina enkla kalkyler innehåller några fel som skulle visa att det blir billigare med privatbil?
/Krille
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Finns det någon som kan hjälpa mig att räkna här?
Det är så att jag har en förmånsbil idag till ett värde på 4000 kr som läggs på min lön. Bensinen betalar företaget och jag får ett förmånsvärde för varje mil jag kör privat.
Och säg att jag har 20 000 i lön plus 4000 för bilen = 24 000 kr som skatten sedan räknas på antar jag?
Nu verkar det som jag blir av med bilen i år och undrar vad den är värt och vilken lönepåslag jag ska begära om jag blir av med den?
Är det så enkelt att jag ska begära 4000?
Det är så att jag har en förmånsbil idag till ett värde på 4000 kr som läggs på min lön. Bensinen betalar företaget och jag får ett förmånsvärde för varje mil jag kör privat.
Och säg att jag har 20 000 i lön plus 4000 för bilen = 24 000 kr som skatten sedan räknas på antar jag?
Nu verkar det som jag blir av med bilen i år och undrar vad den är värt och vilken lönepåslag jag ska begära om jag blir av med den?
Är det så enkelt att jag ska begära 4000?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Lönen ökar väl inte för du förlorar bilen, kör du egen bil så finns det olika upplägg, aningen en fast summa/månad plus milpeng, eller högre milpeng.
A Andreas Ludde Lundell skrev:Finns det någon som kan hjälpa mig att räkna här?
Det är så att jag har en förmånsbil idag till ett värde på 4000 kr som läggs på min lön. Bensinen betalar företaget och jag får ett förmånsvärde för varje mil jag kör privat.
Och säg att jag har 20 000 i lön plus 4000 för bilen = 24 000 kr som skatten sedan räknas på antar jag?
Nu verkar det som jag blir av med bilen i år och undrar vad den är värt och vilken lönepåslag jag ska begära om jag blir av med den?
Är det så enkelt att jag ska begära 4000?
Svar ja. Du bör begära bruttolönepåslag på 4000 plus den förmån du i snitt skattat på per månad.
Dvs din deklarerade inkomst+förmåner bör ligga kvar på samma nivå som idag
På ett av mina tidigare arbeten så värderades förmånen till förmånsbil till 5000 kr brutto per månad.
Detta var ett antal år sen så 4000 kr / månad känns i minsta laget.
Denna fråga kan även vara värt att ta upp med ditt fackförbund då det företaget vill göra är helt enkelt att sänka din totala lön.
Troligen har dom relativt goda riktlinjer för detta.
Detta var ett antal år sen så 4000 kr / månad känns i minsta laget.
Denna fråga kan även vara värt att ta upp med ditt fackförbund då det företaget vill göra är helt enkelt att sänka din totala lön.
Troligen har dom relativt goda riktlinjer för detta.
Jodå. Man är anställd givet lön+övriga förmåner och det är högst rimligt (och normalt) att förmåner som försvinner kompenseras med lön. Dock är det inte heller ovanligt att företaget helt enkelt tar bort en förmån för vissa tjänstegrupper och sällan är ju avtalen skrivna så att man kan kräva ersättning.H Husqvarna220Ac skrev:
Tidigare hade jag möjlighet till bil men valde då ett bruttolönepåslag, vill minnas att det var i storleksordningen 4k per månad.