19 205 läst ·
77 svar
19k läst
77 svar
Förmånsbil jämfört privatleasing
Min arbetsgivare har för vanliga tjänstemän slutat med "förmånsbilar" (för högre chefer eller de som hade sen tidigare finns det kvar samt för de som kör i tjänsten) och har istället "personalbilar" där man betalar bilen helt med bruttolöneavdrag och alla kan få en bil oavsett tjänst. Du verkar ha ett liknande upplägg där du får "betala" lite för bilen (eller omvänt får löneförhöjning om du inte tar ut någon bil).
För oss ingår försäkringspremie och service samt en uppsättning däck men inte "överslitage", priset varierar med körsträcka. Vi får med bruttolön betala skador, självrisker mm. Tvätt, torkarblad, spolarvätska, lampor etc ingår inte. Har hört vissa som fått betala slitage och nya däck vid återlämnande, men själv har jag sluppit det. Tror privatleasing ofta har strängare krav vid återlämnande, lägre miltal och längre leasingtid. Har man dyr försäkringspremie samt många försäkringsskador så lönar det sig troligen med denna bil. Om man får många repor på ica eller vid lastning av grejjor osv, barn som sunkar ned bilen invändigt - då är nog både personalbil och privatleasing väldigt dyrt.
Mot den sortens "förmånsbilar" som fanns tidigare är "personalbilen" dyr, den typiska gamla sortens "tjänstebilsförmån" så ingick ju fria mil, gratis tvätt, och bilarna kunde behandlas ganska omilt utan konsekvens. Är det en sådan förmån du får skulle jag ta den alla dagar i veckan före en "privat" bil.
Tänk även på att resor till och från arbetet påverkas med bil med "förmånsvärde" (lägre milersättning), samt ev förmånsbeskattning på parkering på arbetet (med privatbil kan man få förmånsvärde för fri parkering, med förmånsbil så ingår det i förmånen som default).
Jag har svårt att tro att privatleasing blir billigare, men jag har inte granskat dina siffror... Att köpa en motsvarande "ny" bil själv och ha i bara 2 år och betala försäkring etc i en storstad tror jag blir dyrare (enligt vad jag räknat med). Själv skulle jag kunna tänka mig en bättre begagnad bil, men resten av familjen tycker det är värt mycket att jag inte ligger under bilen och lagar saker (som jag har brukat göra).
För oss ingår försäkringspremie och service samt en uppsättning däck men inte "överslitage", priset varierar med körsträcka. Vi får med bruttolön betala skador, självrisker mm. Tvätt, torkarblad, spolarvätska, lampor etc ingår inte. Har hört vissa som fått betala slitage och nya däck vid återlämnande, men själv har jag sluppit det. Tror privatleasing ofta har strängare krav vid återlämnande, lägre miltal och längre leasingtid. Har man dyr försäkringspremie samt många försäkringsskador så lönar det sig troligen med denna bil. Om man får många repor på ica eller vid lastning av grejjor osv, barn som sunkar ned bilen invändigt - då är nog både personalbil och privatleasing väldigt dyrt.
Mot den sortens "förmånsbilar" som fanns tidigare är "personalbilen" dyr, den typiska gamla sortens "tjänstebilsförmån" så ingick ju fria mil, gratis tvätt, och bilarna kunde behandlas ganska omilt utan konsekvens. Är det en sådan förmån du får skulle jag ta den alla dagar i veckan före en "privat" bil.
Tänk även på att resor till och från arbetet påverkas med bil med "förmånsvärde" (lägre milersättning), samt ev förmånsbeskattning på parkering på arbetet (med privatbil kan man få förmånsvärde för fri parkering, med förmånsbil så ingår det i förmånen som default).
Jag har svårt att tro att privatleasing blir billigare, men jag har inte granskat dina siffror... Att köpa en motsvarande "ny" bil själv och ha i bara 2 år och betala försäkring etc i en storstad tror jag blir dyrare (enligt vad jag räknat med). Själv skulle jag kunna tänka mig en bättre begagnad bil, men resten av familjen tycker det är värt mycket att jag inte ligger under bilen och lagar saker (som jag har brukat göra).
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Tack för ditt svar. Jag har kommit fram till: Förmånsbil blir 1700 kr billigare i månaden än privatleasing. Privatleasing är dock ca 1000 kr billigare än en beg motsvarande bil (3 år, 5000 mil, 150.000 kr) om jag räknar med 80% billån och 55% restvärde efter 3år.
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Och om jag har räknat rätt😉
Och så får man ju värdera bekvämligheten i att köpa en tjänst istället för en vara. Så tänker jag. Har ledsnat på oväntade värdeminskningar.
Och så får man ju värdera bekvämligheten i att köpa en tjänst istället för en vara. Så tänker jag. Har ledsnat på oväntade värdeminskningar.
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
55% av 150 tkr. Dvs år år 6. Lågt eller högt?
En beg bil dyrare än en privatleasing... Inte omöjligt om man räknar med oväntade reparationer...
Hur man än vänder och vrider på det är bil skitdyrt att ha... Det som förvånar mig är hur mycket många värderar en 3-5 år gammal bil. Nånstans kring 6-10.000 mil och 4-6 år tror jag många riktigt dyra reparationer kan börja dyka upp. Garantier försvinner, maskinskadan börjar löpa ut.
Jag tror bästa köpet är en rejält nedprutad fabriksny utgående modell som man behåller tills alla garantier och maskinskada löpt ut för att sen byta igen.
Men nu var frågan en annan. Låter som ett bra val med förmånsbilen, lycka till...
Hur man än vänder och vrider på det är bil skitdyrt att ha... Det som förvånar mig är hur mycket många värderar en 3-5 år gammal bil. Nånstans kring 6-10.000 mil och 4-6 år tror jag många riktigt dyra reparationer kan börja dyka upp. Garantier försvinner, maskinskadan börjar löpa ut.
Jag tror bästa köpet är en rejält nedprutad fabriksny utgående modell som man behåller tills alla garantier och maskinskada löpt ut för att sen byta igen.
Men nu var frågan en annan. Låter som ett bra val med förmånsbilen, lycka till...
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
+4.000 kr brutto ger 1.560 kr netto efter skatt. Värnskatt...ecb182 skrev:
Fantastiskt land vi lever i ;-)
.http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Marginalskatt/?gclid=CKO58PuD-s4CFWJ5cgod8GUEhA
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Lite av ett lyxproblem, rätt liten del av befolkningen betalar skatt på denna nivå... Tjänar du >700.000 om året när du dragit av resekosnader, vabbat etc så kan du väl unna dig en lite roligare bil än en volvo v40 (eller vad det var), och dessutom, bor du med en kommunalskatt på över 32% så rekommenderar jag att du flyttar till någon kommun med lägre skatt, så kan du tjäna mer än 20.000 efter skatt till på det... Framförallt är det ju marginalskatten, räknar man på sitt totala skattetryck och ligger kring gränsen för värnskatt har man ändå en, tycker jag, rätt rimlig skattesats. Men visst, i fallet där du adderar bilen på toppen så... Ett tips kan ju vara att välja en bil som är dyr som satan i bruttokostnad men har lågt förmånsvärde, då borde du sannolikt (om din bruttokostnad påverkar din lön) optimera din skatt, typiskt hybridbilar har ju det förhållandet. Glöm bara inte att för många så får man pensionsavsättning på förmånsvärdet men inte på bruttolöneavdraget... För att komplicera ytterligare... 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
