9 204 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Formaldehyd i gamla spånskivor?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 118 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 118 inlägg
Men alltså, det är inte något problem med en möbel. Om du är oroad över att det kommer att frigöras formaldehyd på grund av slipandet så får du väl låta möbeln vädra ett tag därefter.T Teea skrev:
Personligen tycker jag att din oro är obefogad.
Jag tycker inte att min fundering är obefogad, jag har dessutom småbarn som jag inte vill ska vistas bland farliga ämnen i onödan. Men tack för din input.Düsseldorff skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Men det är inte formaldehyd som du ska vara rädd för. Det är ett ämne som våra egna kroppar tillverkar och bryter ned.samt det finns i mat som vi äter osv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Formaldehyd#Naturlig_förekomst
https://sv.wikipedia.org/wiki/Formaldehyd#Naturlig_förekomst
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Titta nu inte runt i övriga delen av ditt hem/hus efter andra saker som kan avge den ovan nämnda gasen eller andra saker som är farliga. Har man dessa skyddsglasögon på blir många saker väldigt hälsovådliga. Bara ett tips i all välmening.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Och hur vet du att jag inte gjort det? Spelar det någon roll om hur mitt övriga hus ser ut i det här sammanhanget? Jag ställer en specifik fråga som jag vill ha svar på, inget annat. Ett tips i all välmening.I InsidersUnited skrev:
Ja, men i för höga doser kan det ge allergi och leda till cancer: https://www.kemi.se/lagar-och-regle...r-och-forbud/formaldehyd-i-trabaserade-skivorBirgitS skrev:
Det finns många trådar här i forumet som handlar om rädslor över gifter och annat i hus/lgh där folk hetsar upp sig och oroar sig helt i onödan, speciellt om det är små barn med i familjen. Ett tips är att läsa allt noga och objektivt, försöka att inte oroa sig för minsta lilla. Om du börjar lusläsa om alla "faror" i samhället kommer du fram till att kemikalier och annat i t.ex. väggskivor, färger, barnleksaker är det sista du bör oroa dig för...T Teea skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Ja, men nu gäller det ju en möbel från 80-talet där de gaser som kan frigöras redan har gjort det för länge sen. Det är ju inte fråga om att du ska stå och slipa möbeln i ett litet instängt rum tillsammans med dina barn.T Teea skrev:
Precis som med asbest är det farligast för de som jobbar med produkterna år efter år.
Vissa av er svarade att det är borta för länge sedan, andra att det aldrig försvinner och frigörs vid fukt och värme. Jag försöker bilda mig en uppfattning utifrån svaren och det jag kan hitta på nätet. Tack för din input.BirgitS skrev:
Ja, men nu gäller det ju en möbel från 80-talet där de gaser som kan frigöras redan har gjort det för länge sen. Det är ju inte fråga om att du ska stå och slipa möbeln i ett litet instängt rum tillsammans med dina barn.
Precis som med asbest är det farligast för de som jobbar med produkterna år efter år.
Att det frigörs av fukt och värme är ett faktum. Frågan är mer om halterna, om dessa är ett påtagligt hälsoproblem. Frukt i köket frigör också formaldehyd i luften men inte i halter att vi borde vara oroliga.T Teea skrev:
Jag har inte skrivit att jag är orolig, jag är inte orolig och kommer aldrig att bli orolig i det här fallet. Jag fattar att era svar grundar sig i välmening och är färgade av tidigare erfarenheter av det här forumet, men jag vill verkligen inte prata om andras känslor i andra trådar om andra ämnen, utan bara ha svar på min specifika fråga. Jag har läst det jag hittat om det min fråga gäller men ville se om någon med lite mer specialiserade kunskaper när det gäller äldre spånskivor fanns här och kunde ge input.Jonatan79 skrev:
Det finns många trådar här i forumet som handlar om rädslor över gifter och annat i hus/lgh där folk hetsar upp sig och oroar sig helt i onödan, speciellt om det är små barn med i familjen. Ett tips är att läsa allt noga och objektivt, försöka att inte oroa sig för minsta lilla. Om du börjar lusläsa om alla "faror" i samhället kommer du fram till att kemikalier och annat i t.ex. väggskivor, färger, barnleksaker är det sista du bör oroa dig för...
Precis! Jag hoppas att det finns någon här som vet svaret, annars får jag gräva vidare på annat hållClaes Sörmland skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Den här tråden verkar gå åt samma håll som TS hade om svartmögel.
"Jag frågar inte om mögelsporerna HAR spridit sig. Självklart kan ingen svara på den frågan genom ett forum. Jag frågar om RISKEN FINNS att byrån är full med extra mycket mögelsporer i större mängder än normalt på grund av möglet i bottenplattan, eller om det farliga i möglet sitter just i den del man ser med ögat. Min fråga handlar om hur mögel och de farliga toxiner det avger beter sig och genom de svar jag önskade få hade jag gjort en egen bedömning hur just jag vill gå vidare. Tycker att det är anmärkningsvärt att ingen
svarar på frågan utan att man istället ger andra tips och råd som inte efterfrågats. Den kunskapen jag eftersökte finns uppenbarligen inte här så jag får leta vidare på annat håll"
"Jag frågar inte om mögelsporerna HAR spridit sig. Självklart kan ingen svara på den frågan genom ett forum. Jag frågar om RISKEN FINNS att byrån är full med extra mycket mögelsporer i större mängder än normalt på grund av möglet i bottenplattan, eller om det farliga i möglet sitter just i den del man ser med ögat. Min fråga handlar om hur mögel och de farliga toxiner det avger beter sig och genom de svar jag önskade få hade jag gjort en egen bedömning hur just jag vill gå vidare. Tycker att det är anmärkningsvärt att ingen
svarar på frågan utan att man istället ger andra tips och råd som inte efterfrågats. Den kunskapen jag eftersökte finns uppenbarligen inte här så jag får leta vidare på annat håll"
