Hej!
Jag ska gjuta en fristående mur som blir 540mm hög och 150mm djup(tjock).
Funderade på att bygga formen enligt fina skissen.
Vad tror ni om det? Snedsträvorna och 45x95 förankras i marken med järn.
Hade helst undvikit formstag för att slippa hålen mm.

Tack på förhand.
Skiss som visar formkonstruktion för att gjuta en 540mm hög mur med snedsträvor och 45x95 mm träförankringar utan formstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte riktigt med på hur du tänkt. Menar du dubbla lager råspont? Varför då?
Ett lager och så tätt med stående reglar som står emot trycket från betogen. Denna bilden illutrerar hur en bra form bör se ut:

Form för betonggjutning med träreglar och stag, redo för att tåla trycket från vibrerad betong, placerad på en byggarbetsplats med utrustning i bakgrunden.

Betong är tungt och det blir jäkligt mycket tryck när man vibbar den.

mexitegel mexitegel skrev:
Inte riktigt med på hur du tänkt. Menar du dubbla lager råspont? Varför då?
Ett lager och så tätt med stående reglar som står emot trycket från betogen. Denna bilden illutrerar hur en bra form bör se ut:

[bild]

Betong är tungt och det blir jäkligt mycket tryck när man vibbar den.
Ett lager råspont, precis.
Tack för bilden, typ så jag tänkte också. Vad jag tolkar bilden så har dom inga formstag där heller som jag hade helst sluppit.
Kommer sannolikt köra liknade bilden men med hålband också under formen som jag fäster i regel på resp sida.

Förbinder du sidorna enligt bilden och inte använder för klena reglar så behöver du inga formstag. Muren är ju bara 15 tjock.

Edit: Aha, ser att jag blev lurad på en radbrytning i din skiss med 22x95 stående(det såg jag inte)

Linuslin Linuslin skrev:
Ett lager råspont, precis.
Tack för bilden, typ så jag tänkte också. Vad jag tolkar bilden så har dom inga formstag där heller som jag hade helst sluppit.
Kommer sannolikt köra liknade bilden men med hålband också under formen som jag fäster i regel på resp sida.
blev det nått gjutet? planerar ett liknande projekt och man vill ju göra så lite jobb med formen som möjligt utan att resultatet får lida av det. Hade du skippa reglar och tänkt köra 22x95 på utsidan?

S surfarn skrev:
blev det nått gjutet? planerar ett liknande projekt och man vill ju göra så lite jobb med formen som möjligt utan att resultatet får lida av det. Hade du skippa reglar och tänkt köra 22x95 på utsidan?
Tjena! Yes blev gjutet och höll, med näppe😅 formen på högsta delen av muren buktade lite grann när toppen var fylld men allt höll och inget man ser nu.

• Uppfart med nygjuten stödmur, svart bil parkerad framför ett modernt hus, omgiven av grönska och blå himmel.
    Skapa konto
  • Betongmur under konstruktion med träformar och armeringsjärn på en uppfart, omgiven av gröna buskar och ett rött hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Betonggjutform vid en vägkant, med nygjuten betong i form av en mur, stöttad av träbjälkar och omgiven av grus.
    Skapa konto
  • Formarbete för nyligen gjuten betongmur med böjd topp, på grusbelagd mark vid gata.
    Skapa konto
  • Form för gjutning av mur på en sluttande tomt framför ett svart hus, med träd och stenmur i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Form för gjutning av betongmur med träramar som håller formen. Muren är belägen på en grusyta med en trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Form för murbyggnation med trästöd och armeringsjärn på en grusväg.
    Skapa konto
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
tack för uppdateringen! blandade du själv betongen?

S surfarn skrev:
tack för uppdateringen! blandade du själv betongen?
Ne köpte färdigt, körde även med 5% svart pigment i. Hade aldrig tyckt det varit värt att handblanda allt det där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.