5 150 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Förlängningssladd i ny vägg!
Sida 1 av 2
Hej!
Har byggt en ny vägg som delar 1 rum.
På denna vägg ska det sitta tv etc.
Har ingen elkontakt i närheten på den sida som tv'n ska sitta, men finns en kontakt på andra sidan.
Vill då dra en vanlig förlängningssladd från kontakten, in i väggen och ut på andra sidan där jag sätter ett utanpåliggande uttag!
Räknas det som fast installation?
Ska sladden skyddas med rör då den ligger i väggen?
Måste elektriker göra detta för att det ska vara lagligt?
Har byggt en ny vägg som delar 1 rum.
På denna vägg ska det sitta tv etc.
Har ingen elkontakt i närheten på den sida som tv'n ska sitta, men finns en kontakt på andra sidan.
Vill då dra en vanlig förlängningssladd från kontakten, in i väggen och ut på andra sidan där jag sätter ett utanpåliggande uttag!
Räknas det som fast installation?
Ska sladden skyddas med rör då den ligger i väggen?
Måste elektriker göra detta för att det ska vara lagligt?
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Förlängningssladdar ska inte förläggas fast eller dras i väggar.
Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en elektriker att dra en fast kabel från uttaget och sätta upp ett nytt fast uttag där det passar dig.
Givetvis kan man diskutera riskerna med det du föreslår men även om det inte är direkt farligt så är det felaktigt. Jag anser att en förlängningskabel som sitter fast i en vägg är att betrakta som fast installation och kabeln kan skadas då den rör sig i väggen.
Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en elektriker att dra en fast kabel från uttaget och sätta upp ett nytt fast uttag där det passar dig.
Givetvis kan man diskutera riskerna med det du föreslår men även om det inte är direkt farligt så är det felaktigt. Jag anser att en förlängningskabel som sitter fast i en vägg är att betrakta som fast installation och kabeln kan skadas då den rör sig i väggen.
Om du gör ett hål i väggen som man kan föra stickproppen igenom och inte klamrar kabeln så är det grönt, men vem vill ha det så? Nej, gör det rätt istället.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Ja!
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Väggen är klar på ena sidan.
Parabolsladd etc ligger nu i väggen.
Det som fattas är nu elen.
tanken är att göra klart allt och bygga igen. Sedan får en kabel komma ur väggen som sedan en elektriker kopplar in på båda sidor.
Om det blir stickpropp eller fast monterat i väggurtaget spelar mig ingen roll.
Har det eg. någon betydelse?
Parabolsladd etc ligger nu i väggen.
Det som fattas är nu elen.
tanken är att göra klart allt och bygga igen. Sedan får en kabel komma ur väggen som sedan en elektriker kopplar in på båda sidor.
Om det blir stickpropp eller fast monterat i väggurtaget spelar mig ingen roll.
Har det eg. någon betydelse?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Helt förbjudet att koppla EKK på stickpropp. Ska ha fast anslutning.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ek eller FK är inte lämpligt att ha till skarvsladdar mm. Ska vara RK eller MK rik eller mångtrådig.
De är för hårda och efter en tid går kopparn av och det blir brott. Så därför får de inte installeras med stickpropp mm då de inte får förläggas löst. RK och MK får givetvis anslutas fast om man gör tex dragavlastning och skarvar de rätt.
De är för hårda och efter en tid går kopparn av och det blir brott. Så därför får de inte installeras med stickpropp mm då de inte får förläggas löst. RK och MK får givetvis anslutas fast om man gör tex dragavlastning och skarvar de rätt.
tack för all information.
Dock märkte jag en märklig sak.
Har lagt in sladden från parabolen i väggen.
Nu reagerar elpennan (som visar om el är på i kontakterna) på hela väggen.
Precis som att hela väggen är elförande.
Har tom testat med helt avstängd el.
Pennan reagerar på parabolsladden hela vägen.
men som sagt, pennan reagerar på hela väggen oavsett om det är vid golvet el taket. Sladden ligger vid taket.
Vad beror det på? Någon ide?
Spelar ju eg ingen roll men man blir fundersam.
Dock märkte jag en märklig sak.
Har lagt in sladden från parabolen i väggen.
Nu reagerar elpennan (som visar om el är på i kontakterna) på hela väggen.
Precis som att hela väggen är elförande.
Har tom testat med helt avstängd el.
Pennan reagerar på parabolsladden hela vägen.
men som sagt, pennan reagerar på hela väggen oavsett om det är vid golvet el taket. Sladden ligger vid taket.
Vad beror det på? Någon ide?
Spelar ju eg ingen roll men man blir fundersam.
ännu mer efterforskning.
pennan reagerar inte alltid utan till och från. Men den reagerar alltid på elkontakterna.
Vad kan orsaka att den reagerar på hela väggen till och från?
Den kan lysa, sen när man prövar samma ställe igen 5 sek senare så lyser den inte.
Kan tv,n på väggen el boxen skapa någon form av störning som elpennan reagerar på?
pennan reagerar inte alltid utan till och från. Men den reagerar alltid på elkontakterna.
Vad kan orsaka att den reagerar på hela väggen till och från?
Den kan lysa, sen när man prövar samma ställe igen 5 sek senare så lyser den inte.
Kan tv,n på väggen el boxen skapa någon form av störning som elpennan reagerar på?
Om inte annat så är det ett gott tecken på att den typen av "instrument" har ett mycket begränsat användningsområde och att man ALDRIG ska lita på dom. Man får ALDRIG tro att det är spänningslöst om den inte lyser. Det man möjligtvis kan använda dom till är att leta trasiga säkringar i en central men även då är dom opålitliga.